Od autora Úvod // - Resocializační pedagogika jako součást speciální pedagogiky // - Organizační možnosti // 1. Morální a sociální vývoj - implikace do procesu výchovy // - Adaptační proces a ohrožení vývoje dětí a mládeže // - Přizpůsobení ve společenském dospívání dětí a mládeže // 2. Trest a trestání - evoluce - funkce, penitenciární systémy1 // - Analýza vybraných názorů na trest a trestání (Historický nástin ) // - Vývoj penitenciární péče // - Novodobá strategie trestu // - Trestání a trestný čin. přestupek, vina // 3. Systémy resocializační výchovy // - Disciplinárně izolační // - Progresivní // - Borstalský // - Heterogenní a homogenní // - Eklektický // - Individuální // 4. Proces resocializace // 5. Metody, techniky resocializačního působení // - Přesvědčování jako metoda resocializační práce // - Metoda pozitivních příkladů // - Metody situační // - Psychodrama jako metoda resocializačního působení // 6. Učitel - vychovatel // - Osobnost učitele - vychovatele ve světle teorie a historie výchovy // - Vychovatel jako organizátor resocializačního procesu sociálně nepřizpůsobivých jedinců // 7. Útěky a záškoláctví jako signál nefunkční rodiny a problémů ve škole // - Příčiny a motivy útěků // - Čas, místo a okolnosti útěků // - Návrh klasifikace útěků // - Odmítání návratu // - Souvislosti útěků s kriminální činností a asociálním jednáním dětí a mládeže // 8. Profylaktické prvky // Natalia Stankowska.: Praca magisterska pt: Kara i karanie w wybranych tytulach prasowych w latach 1995 1998. (se zvláštním přihlédnutím k trestu smrti) napsaná (1999) pod vedením: Prof. zw. dr hab. Jana Kantyki. Uniwesytet Śląski; Wydzial Nauk Spolecznych; Instytut Politologii; Zaklad Dziennikarstwa