Publikace pojednává převážně o teorii a praxi černobílé fotografle a jen stručně se zmiňuje o barevné fotografii. Vysvětluje vnímání umělecké fotografie, pojetí času a prostoru ve fotografii, zabývá se fotografickýmipřístroji,fotografickou výzbrojí, negativními a pozitivními fotografickými materiály, technikou negativního a pozitivního procesu aj.
OBSAH // CAST PRVNÍ // Co je fotografie 11 // Co fotograf fotografuje 11 // Vnímání umělecké fotografie 12 // Definice umělecké fotografie 15 // Proměna okolností, za nichž vzniká umělecké dílo 15 // Další předpoklady pro vznik umělecké fotografie 17 // Autor a výklad jeho díla 22 // Obsah a forma 24 // Rozbor umělecké fotografie 26 // Dvojí pojetí času ve fotografii 31 // Dvojí pojetí prostoru ve fotografii 34 // Barevná fotografie 34 // Cítění a sentimentalita 39 // Co říkají dějiny fotografie? 43 // Přehled nejvýznamnějších změn 44 // Závěr teoretické části 68 // CAST DRUHA // Fotografické přístroje a jejich základní části 69 Doplňky fotografické výzbroje 79 Umělé světlo 89 // Od námětu po stisknutí spouště 94 // Základy světlotisku a černobílé fotografie 108 // Negativní černobílé materiály 111 // Negativní vývojky 115 // Technika negativního procesu 118 // Nejčastější vady negativů 122 // Pozitivní černobílé materiály 123 // Pozitivní vývojky 125 // Technika pozitivního procesu 126 // Tvůrčí zásahy při zvětšování 134 // Nejčastější vady pozitivů 138 // Základní obory fotografické práce 139 // Zvláštní techniky 155 // Technické podmínky barevné fotografie 167 Rfctéptář 173 // Seznam doporučené literatury 177 Seznam vyobrazení 181 Rejstřík 187