Společenské postavení učitelstva, jeho vzdělávací snahy a podíl na kulturním programu českého národa zkoumají autoři od počátků nových tendencí, jež přinášela doba pozvolného úpadku rakousko-uherské monarchie a dvacetiletíburžoazní republiky. Ukazuje se, které historické okolnosti způsobily, že výsledky zápasu o realizaci progresívních koncepcí "nebyly úměrné vynaloženému úsilí". Studii doprovází malý výběr z dokumentů.
Předmluva ...5 // 1. Společenské postaveni učitele a česká politika na přelomu 19. a 20. století ...9 // II. Osili českého učitelstva o vytyčeni vlastního kulturního // a školského programu ...23 // III. Čeští učitelé za první světové války ...33 // IV. Účast učitelstva pri vytváření kulturního programu rodicího se československého státu ...42 // V. Vznik CSR a úsilí českého učitelstva o realizaci školského // a kulturního programu (1918—1920) ...49 // VI. Sociální boje učitelstva v první polovině dvacátých let. . 66 // VII. Učitelé a krize demokracie ...84 // Vili. V hospodářské krizi let 1929-1934 ...99 // IX. Učitelé a protifašistické obrana republiky ...119 // Přílohy ...137 // Použitá literatura ...152 // Jmenný rejstřík ...155 // Seznam vyobrazení ...158