Obsah // Úvodem...7 // I. Obrysy...9 // 1. Proměny literatury pro děti a mládež v letech 1945-1948... 9 // 2. Pojetí dětského aspektu v tvorbě padesátých let...24 // 3. Literatura pro děti v samizdatu a exilu...30 // 4. Devadesátá léta v tvorbě a recepci literatury // pro děti a mládež v Čechách...46 // II. Reflexe...61 // 1. Hlubinné kořeny domova - // Josef Strnadel: Rok pod horami ...61 // 2. Aškenazyho zaujetí dítětem...67 // 3. Werichovy pohádkové aluze...71 // 4. Skácelovo harmonizátorství // Nad básněmi Kulatý svět a Uspávanka se studánkou ze sbírek Kam odešly laně (1985) a Uspávanky (1983)...78 // 5. Emanuel Frynta: Básník jazykového humoru a hravosti ... 85 // 6. Dvakrát Iva Procházková...94 // 6.1 Archetypy a stereotjmy v prózách Ivy Procházkové... 94 // 6.2 Vrstevnatost prózy Červenec má oslí uši...109 // III. Vazby a souvislosti...119 // 1. ? teoretickým východiskům kritiky literatury pro mládež // aneb Současná úskalí normativnosti...119 // 2. Triviální literatura ve světle emocí...128 // 3. Cesty ve fantastické literatuře pro děti...141 // 4. Imaginace a utopie...149 // 5. Literatura pro mládež v regionu...157 // Bibliografická poznámka...164 // Literatura...167 // Summary...175 // Resumen...177 // Rejstřík autorů...179 // 5