Úplné zobrazení záznamu

Toto je statický export z katalogu ze dne 18.05.2024. Zobrazit aktuální podobu v katalogu.

Bibliografická citace

.
0 (hodnocen0 x )
(1) Půjčeno:1x 
BK
1. vyd.
Praha : Státní pedagogické nakladatelství, [1952?]
433 s.

objednat
000060671
I. OBECNÉ ZÁSADY. // A. Metodika vyučování literatuře. [Úkoly, látka, prostředky studia.] // Úkoly metodiky literatury [6]. Látka metodiky literární výchovy [8]. Prostředky studia v metodice [10]. // B. Literatura jako předmět školního vyučování. // Umělecká literatura jako poznání skutečnosti [11]. Výchovné působení literatury [13]. Vliv literatury na rozvoj návyků myšlení a řeči [14]. Metody práce [15]. // C. Theoretické základy vyučování literatuře. // Theorie poznání [16]. Ethika a estetika [19]. Literární věda a jazykověda [23]. Psychologie a pedagogika [24]. // h. Literární čtení. // A. Literární čtení v předrevoluční škole. // Vyučování literatuře na počátku 19. století [30]. F. I. Buslajev (1818—1897) [31]. ,Hledání’ čtyřicátých až padesátých let [34]. V. G. Bělinskij [35]. N. G. Cemyševskij a N. A. Dobroljubov [37]. // Literatura jako prostředek společenské výchovy [39]. // а) V. J. Stojunin (1820—1888) [41]. b) C. P. Baltalon [46]. // Literatura jako prostředek umělecké výchovy [48]. // а) V. P. Ostrogorskij [48]. b) V. I. Pokrovskij [50]. // c) Umělecká výchova u potěbňovců a formalistů [51]. // d) V. V. Danilov [53]. Vysvětlovači čtení jako prostředek rozvoje myšlení a řeči [55]. a) L. Polivanov [55]. b) V. Šeremetěvskij [57]. // B. Literární čtení v historii sovětské školy. // Osnovy z r. 1921 [Sg]. Osnovy z r. 1933 [60]. Kladné stránky metodického úsilí sovětské školy [61]. // 429С. Literární čtení v současné sovětské škole. // Látka [63]. Úkoly literárního čtení [64]. Základní prostředky výchovného působení literatury [65]. Výchova k vlastenectví [67]. Základní složky umělecké výchovy [69]. Vštěpování návyků spisovného jazyka [71]. Systém // cvičení [72]. Organisace cvičení [74]. //
1. Úvodní lekce. // Jak vzbudit zájem a pozornost žáků [76]. Historický komentář [78]. Vysvětlování neznámých slov [80]. Životopis spisovatele [81]. Výklad učitele [86]. Různé druhy // úvodních hodin výkladu [88]. Úvodní rozhovor [89]. // Úvodní exkurse [89]. Samostatná tvorba žáků [90]. // Upevnění nově získaných poznatků [90]. // 2. Práce s textem. // A. Domácí čtení [92]. // B. Výrazné čtení ve ikole [94]. // Základní tón [96]. Pausy [97]. Vyznačení důrazových slov [98]. Emocionální výraznost [100]. Tempo čtení [102]. // Zvláštnosti při přednesu básní [103]. Místo hodin výrazného čtení v celkovém plánu vyučovacím [103]. Hodiny výrazného čtení [104[. Druhy výrazného čtení [107]. // Plánování hodin výrazného čtení [108]. // C. Vypracování osnovy [109]. // Jednoduchá a podrobná osnova [109]. Thematická a sujetově komposiční osnova [111]. Osnovy děl různých literárních druhů [112]. Formulace hesel [115]. Jak učíme žáky dělat osnovu? [116]. // D. Ústní reprodukce [118]. // Podrobná reprodukce [118]. Stručná reprodukce [120]. // Reprodukce příběhů vyňatých z díla [121]. Reprodukce se změnou formy díla [121]. Umělecká reprodukce [123]. // Kresba slovy (sestavení pásma obrazů) [125]. Sestavení scénáře pro film [126]. // E. Rozbor textu [127]. // 1. Rozbor díla [128]. // 2. Hrdina díla [131]. // Poznávací a výchovná stránka výkladu o hrdinovi v literatuře [131]. Sestavení charakteristiky [134]. Charakteristika a reprodukce [136]. Individuální charakteristika [137]. a) Zásady charakteristiky [137]. b) Charakteristika podle osnovy vypracované učitelem [138]. c) Samostatné sestavení charakteristiky [139]. Srovnávací a skupinové charakteristiky [141]. // 3. Popis přírody a zobrazení předmětů [144].
4. Komposice [146]. // Význam a druhy komposice [147]. Příklady komposice: // a) A. S. Puškina ,Vesnice’ [147]. b) I. S. Turgeněva ,Bě430žin luh’ [148]. Lermontovovy ,Tři palmy1 [150]. Názornost při výkladu komposice [151]. Metoda výkladu komposice v V. třídě [151]. VI. třída [152]. a) Někrasovova .Železnice’ [152]. b) .Úředníkova smrť [155]. c) .Taras Bulba’ [157]. d) A. S. Puškin: .Dubrovskij’ [158]. VII. třída: // a) N. A. Někrasova .Úvahy u hlavního vjezdu’ [159]. // b) A. S. Puškin: .Kapitánova dcerka’ [160]. c) L. N. Tolstoj : ,Po plese’ [162]. d) A. P. Cechov: ,Člověk v pouzdře’ [163]. // 5. Básnický jazyk [164]. // Jak se nemá vykládat básnický jazyk [165]. Pozorování jazyka na základě rekonstrukce obrazu [166]. a) Turgeněv: ,Les a step’ [166]. b) Puškinova .Poltava’ [168]. // c) Tolstého .Bouře’ [168]. .Stylistický pokus’ [169]. // a) A. Korolenko: .Děti podzemí’ [170]. b) Turgeněvova povídka ,Mumu‘ [171]. c) Fadějevův .Metělica’ [171]. // d) Puškinův .Dubrovskij’ [171]. // 6. Literární druhy [172]. // Bajka [172]. Dramatické dílo [173]. Lyrické dílo [174]. // Ústní lidová slovesnost [176]. // F. Učení nazpamčt [179]. // G. Stylistická cxňčení [181]. // Literární četba a stylistická cvičení [181]. Literární čtení a mluvnice [183]. // H. Způsoby probírání textu v V.—VII. třídě [185]. // Práce s textem ve třídě [186]. Grafické znázornění rozboru díla ve třídě [186]. Rozhovor [187]. Referáty žáků [189]. Spojování různých způsobů [190]. // 3. Závěrečná cvičení. // A. Shrnování a upevňování poznatků [190]. // Shrnování [191]. Upevnění poznatků [192]. Opakování probrané látky [193]. Práce s učebnicí a poznámky // v pracovních sešitech [194]. Pomocné prostředky к upevnění znalostí [195].
Poučení o způsobech zapamatování [196]. // B. Zkoušení [198]. // Průběžné a závěrečné zkoušení [198]. Písemné zkoušky [199]. Problém objektivního zkoušení [199]. // 4. Vytváření literárně theoretických pojmů v V.—VII. třídě střední školy [201]. // 5. Kultura mluvené a psané řeči. // Jednotná fronta úsilí o kulturu řeči a úloha učitele literatury [219]. Mluvená a psaná řeč žáka [219]. Kultura mluvené řeči [221]. Základní požadavky na mluvenou // řeč [222]. Způsoby práce s mluvenou řečí [225]. Kultura psané řeči [226]. Písemné práce v predrevoluční škole [227]. Písemné práce v současné sovětské škole [232]. // Písemné reprodukce [232]. Písemné odpovědi na otázky a napsání osnovy [237]. Charakteristika [238]. Návod učitele [239]. Samostatné literární práce [241]. Druhy // samostatných prací [242]. Návod učitele při sbírání látky [242]. Způsoby podněcování slovesné tvorby [243]. // Pomoc během tvoření [243]. Práce s jazykerp [245]. // Způsoby opravy prací [245]. // III. DĚJINY LITERATURY VEVYSSICH TŘÍDÁCH středních škol. // Základní úkoly literárně historického učiva [250]. Studium historického vývoje literatury [251]. Ruská literatura jako cenný přínos národní a světové kultuře [253]. // Dějiny literatury a literárně theoretická generalisace [255]. Metody a organisace vyučování [256]. // 1. Čtení. // Čtení učitele [256]. Čteni žáků [258]. // 2. Úvodní lekce. // Výklad o životě a díle spisovatele [261]. Základní ideové zaměření výkladu [262]. Látka výkladu [263]. Učitelova řeč [264]. // 3. Orientační rozhovor. // 4. Rozbor literárního díla. // Základní princip a jednotlivé složky rozboru [267]. Román „Evžen Oněgin“ [269]. Čemyševského román ,Co dělat?’ [271].
Různé způsoby rozboru [273]. // Stará literatura a literatura 18. století [274]. // Thema vlasti [277]. Pracovní prostředky [278]. ,Slovo o pluku Igorově’ [279]. .Povídka o vpádu Batyově do Rjazaně’ [280]. Literatura 18. století [281]. Probírání Děržavina [281]. Oda ,K Felici’ [283]. Jazyk literatury 18. // století a jazyk hrdinů v komedii .Mazánek’ [285]. // Literatura 19. a počátku 20. století [287]. // Thema vlasti [288]. a) A. S. Puškin [288]. b) N. V. Gogol [290]. c) I. S. Turgeněv a N. A. Někrasov [292]. Druhy // hodin při probírání literárních děl [293]. Rozbor Gončarovova románu ,Oblomov’ [294]. Rozbor lyriky [298]. // Komposice obrazu - postavy [301]. Literární směr [304]. // Lermontovovo .Borodino’ [305]. Kritický realismus Gribojedovův, Puškinův a Lermontovův [306]. Spisovatelův styl [309]. Spisovný jazyk [311]. Jak studovat jazyk díla [313]. // Sovětská literatura [316]. // Sovětská literatura jako nová etapa v uměleckém vývoji lidstva [317]. Periodisace v historii sovětské literatury [317]. Thema socialistické vlasti [319]. Socialistický realismus [321]. Thema .opravdového sovětského člověka’ [322]. M. Gorkého .Matka’ [324]. M. Šolochova // 432 "Rozrušená země" [327]. Umělecké mistrovství [329]. Poetika Majakovského [331]. // 5. Vytváření literárně theoretických pojmů, v VIII.—X. třídě. // Rozsah a způsob studia [333]. Pořad vytváření literárně // theoretických pojmů [335]. Ukázky ze staré ruské literatury [337]. Ukázky z literatury 18. století [338]. Literatura na počátku 19. století [340]. Puškin [342]. Lermontov a Gogol [345]. Gončarov a Ostrovskij [347]. // Turgeněv, Černyševskij, Někrasov, Saltykov [348]. Tolstoj a Cechov [351]. Gorkij a sovětská literatura [354]. //
6. Způsoby rozboru textu ve vyšších třídách. // Rozhovor podle otázek [358]. Referát [360]. Diskuse [362]. Kolektivní rozbor ve třídě [363]. Jiné způsoby // práce s textem [364]. // 7. Prohloubení samostatného rozboru. // Studium literárně kritických statí [366]. Práce s literárně historickou látkou [369]. // 8. Závěreěná cvičení. // 9. Zkoušení a opakování probrané látky. // Písemné práce [372]. Literární themata [372]. Literárně // publicistická themata [373] Volné literární práce [374]. // Vedení učitele [374]. Samostatný rozbor nového textu [375]. // IV. MIMOTŘÍDNÍ A MIMOŠKOLNÍ PRÁCE // O LITERATUŘE. // Zkoumání mimoškolního prostředí [377]. // 1. Mimotřídní četba [379]. // Spojení mimotřídní četby s prací ve škole [379]. Řízení // četby [380]. Evidence četby [381]. Třídní knihovničky [382]. // 2. Kroužky [383]. // Literární kroužky [384]. Thematika a formy práce literárního kroužku [385]. Dramatický kroužek [387]. Kroužek výrazného čtení a volného vyprávění [389]. Kroužek a veřejná práce žáků [390]. // 3. Školní časopis a nástěnka [390]. // 4. Literární výstavky [394]. // 5. Literární exkurse [397]. // 6. Literatura a malířství [401]. // Literární dílo a obraz malíře [401]. Paralely z historie literatury a malířství [402]. // 7. Divadlo a film [405]. // Analysa her [405]. Analysa zdramatisovaných literárních děl [406]. Poslech opery [407]. Film a umělecká literatura [410]. // 28 Metodika 433
(OCoLC)85176877
cnb000409022

Zvolte formát: Standardní formát Katalogizační záznam Zkrácený záznam S textovými návěštími S kódy polí MARC