Úplné zobrazení záznamu

Toto je statický export z katalogu ze dne 18.03.2023. Zobrazit aktuální podobu v katalogu.

Bibliografická citace

.
0 (hodnocen0 x )
BK
1. vyd.
Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1987
194 s. : il. ; 21 cm

objednat
Učebnice pro vysoké školy
ruština
Obsahuje bibliografii
Celostátní vysokoškolská příručka pro studenty pedagogických fakult studijního oboru Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů
000061093
PŘEDMLUVA K ČESKÉMU VYDÁNÍ 8 // PŘEDMLUVA AUTORA 11 // ÚVOD 12 // 1 METODOLOGICKÝ OBSAH A VÝZNAM FYZIKÁLNÍCH POJMŮ 17 // 1.1 Metodologické otázky „pojmu“ 17 // 1.2 Metodologické problémy vytváření pojmů ve vyučování fyzice 19 // 1.3 O pojmu fyzikální obraz světa (FOS) 21 // 1.4 O látce a polích 25 // 1.5 O pojmu hmotnost 30 // 1.6 Pojem interakce a pojem síla 33 // 2 O METODOLOGICKÝCH FUNKCÍCH VÝVOJE POJETÍ POJMU / FYZIKÁLNÍ OBRAZ SVĚTA 38 // 2.1 Úloha a význam vývojového pojetí FOS ve vyučování fyzice 38 // 2.2 Základní etapy vývoje FOS 41 // 2.2.1 Mechanický obraz světa (MOS) 44 // 2.2.2 Elektrodynamický obraz světa (EDOS) 46 // 2.2.3 Kvantově polní obraz světa (KPOS) 48 // 2.3 Základní rysy současného vědeckého FOS 52 // 2.3.1 Materiálnost a jednota světa 52 // 2.3.2 Různorodost, vzájemné vztahy a jednota různých forem a druhů hmoty 53 // 2.3.3 Všeobecnost pohybu a vzájemného působení hmoty 53 // 2.3.4 Základní formy existence hmoty 55 // 2.3.5 Nestvořitelnost a nezničitelnost hmoty 55 // 2.3.6 Poznatelnost materiálního světa a objektivní charakter poznání 56 // 2.3.7 Prvotnost hmoty ve vztahu ? vědomí 56 // 2.3.8 Nevyčerpatelnost hmoty 56 // 2.3.9 Princip příčinnosti 58 // 2.4 O principech analýzy historického materiálu 62 // 3 METODOLOGICKÉ OTÁZKY MECHANIKY 63 // 3.1 Pojem hmota 64 // 3.2 Mechanický pohyb 67 // 3.2.1 Univerzálnost mechanického pohybu 67 // 3.2.2 Relativnost mechanického pohybu 67 // 3.2.3 Galileův princip relativity 68 // 3.2.4 O uživání modelových představ 69 // 3.3 Prostoročasové vlastnosti hmoty 20 // 3.4 Newtonovy zákony 23 // 3.4.1 Zákon setrvačnosti - 23 // 3.4.2 Pojem síla - 24 // 3.4.3 Druhý Newtonův zákon a pojem hmotnost - 76 // 3.4.4 Třetí Newtonův zákon. Zákon zachování hybnosti 78 //
3.5 Gravitační interakce 79 // 3.5.1 Univerzálnost gravitační interakce 79 // 3.5.2 Materiálnost gravitačního pole 81 // 3.5.3 Hmotnost a gravitační síla - nejdůležitější charakteristiky gravitačního vzájemného působení těles 82 // 3.5.4 Gravitace - jedna z nejdůležitějších interakcí v makrosvětě 83 // 3.6 Práce a energie 85 // 3.6.1 Univerzální charakter zákona zachování a přeměny energie 87 // 3.6.2 Zákon zachování a přeměny energie a vzájemná souvislost jevů přírody 88 // 3.6.3 Jednota zákonů zachování - 89 // 4 METODOLOGICKÉ OTÁZKY MOLEKULOVÉ FYZIKY 90 // 4.1 Tepelná forma pohybu hmoty 91 // 4.1.1 Materiální podstata nositelů tepelné formy pohybu molekul 91 // 4.2 Statistické zákonitosti a příčinnost 93 // 4.3 Vzájemné působení molekul, materiální jednota a různost pevných, kapalných a plynných těles 95 // 4.4 Souvislost kvantitativních a kvalitativních změn v přírodě 100 // 4.5 Metodologický obsah pojmu teplo, práce a vnitřní energie 102 // 5 METODOLOGICKÉ OTÁZKY ELEKTRODYNAMIKY 105 // 5.1 O nejdůležitějších pojmech elektrodynamiky 105 // 5.1.1 Elektromagnetická interakce - 106 // 5.1.2 Elektrický náboj 107 // 5.1.3 Elektromagnetické pole 109 // 5.2 O studiu elektromagnetického pole 110 // 5.3 Základy Maxwellovy teorie. Maxwellovy rovnice 115 // 5.4 Elektromagnetické vlny 116 // 5.5 Univerzálnost elektrických a magnetických vlastností látek 121 // 6 METODOLOGICKÉ OTÁZKY OPTIKY 123 // 6.1 Historie vývoje učení o světle 123 // 6.2 Role a význam kvantových představ pro studium optiky 126 // 6.3 Studium vlnové a kvantové povahy světla 128 // 6.4 Formování představ o kvantové povaze světla 129 // 6.5 Jednota korpuskulárních a vlnových vlastností světla 133 // 6.5.1 Postup při vytváření představy o jednotě korpuskulárně vlnových vlastností 134 //
6.5.2 Korpuskulárně vlnové vlastnosti fotonů 134 // 7 METODOLOGICKÉ OTÁZKY TEORIE RELATIVITY 140 // 7.1 Zvláštnosti studia teorie relativity ve škole 140 // 7.2 Myšlenky teorie relativity ve vyučování fyzice 141 // 7.3 Výklad teorie relativity 146 // 7.4 Kritika idealistického pojetí teorie relativity 147 // 7.4.1 Kritika filozofického relativismu 148 // 7.4.2 Kritika neoenergetismu 152 // 7.4.3 Kritika idealistických závěrů o konečnosti hmoty v prostoru a čase 155 // 8 METODOLOGICKÉ OTÁZKY JADERNÉ FYZIKY 159 // 8.1 Silná interakce 160 // 8.2 Jaderné pole 160 // 8.2.1 Zavedení pojmu jaderné pole 160 // 8.2.2 Podstata silné interakce 162 // 8.2.3 Neudržitelnost zastaralé terminologie 163 // 8.3 Elementární částice 166 // 8.3.1 Světonázorový význam studia elementárních částic 166 // 8.3.2 Struktumost a mnohotvárnost vlastností elementárních částic 167 // 8.3.3 Materiální jednota částic látky a částic polí 169 // 8.4 Idea nevyčerpatelnosti hmoty a jejího poznání 170 // 8.4.1 Strukturní rozmanitost hmoty 171 // 8.4.2 Nekonečná rozmanitost vlastností strukturních elementů hmoty 173 // 8.4.3 Nevyčerpatelnost interakcí a vzájemných vazeb materiálních objektů 175 // 8.4.4 Nevyčerpatelnost poznání 176 // Literatura 179 // Doslov 186 // Poznámky - 191
(OCoLC)39422437
cnb000031118

Zvolte formát: Standardní formát Katalogizační záznam Zkrácený záznam S textovými návěštími S kódy polí MARC