Úplné zobrazení záznamu

Toto je statický export z katalogu ze dne 22.06.2024. Zobrazit aktuální podobu v katalogu.

Bibliografická citace

.
0 (hodnocen0 x )
(12.3) Půjčeno:159x 
BK
Vyd. 1.
Ostrava : Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta, 2008
276 s. : il. ; 24 cm

objednat
ISBN 978-80-7368-584-3 (brož.)
Scripta Facultatis Philosophicae Universitatis Ostraviensis
Dotisk 2012
Obsahuje bibliografii na s. 180-184
Vydavatel: Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta
000083170
1. Didaktika dějepisu jako vědní disciplína 10 // 1.1. Vymezení pojmu 10 // 1.2. Místo didaktiky dějepisu v systému vědních disciplín 10 // 1.3. Historický vývoj didaktiky dějepisu 11 // 1.4. Současný stav didaktiky dějepisu 12 // 1.5. Školní dějepis 12 // 2. Vývoj dějepisného vyučování v českých zemích 1 13 // 2.1. Osvícenské reformy školství - charakteristika 14 // 2.2. Všeobecný školní řád (schulpatent) - 1774 14 // 2.3. Výuka dějepisu po vydání Schulpatentu 15 // 2.4. Nejstarší dějepisné učebnice 15 // 2.5. Exner-Bonitzova reforma středního školství 16 // 2.6. Reforma středního školství v roce 1908 (Marchetova) 16 // 2.7. Vzdělávání dívek 17 // 2.8. Tzv. Hasnerův zákon - základní školský zákon (1869) 17 // 2.9. Výuka dějepisu ve druhé polovině 19. století 18 // 3. Vývoj dějepisného vyučování v českých zemích ii 20 // 3.1. Úpravy v systému školství v období první republiky 20 // 3.2. Dějepisné vyučování v období první republiky 20 // 3.3. Pokusné reformní školství v období první republiky 21 // 3.4. Školství a výuka dějepisu za protektorátu 22 // 3.5. Proměny školství a místo dějepisu v systému po druhé světové válce 23 // 3.6. Zavádění tzv. nové koncepce 24 // 3.7. Výuka dějepisu v kontextu změn 90. let 25 // 4. Současné trendy v dějepisném vyučování 26 // 4.1. Místo dějepisu v systému školních disciplín 26 // 4.2. Pojetí školního dějepisu 27 // 4.3. Důraz na klíčové (cílové) kompetence 27 // 4.4. Odklon od „bezvědomostního vyučování“ 28 // 4.5. Pluralitní a multiperspektivní charakter dějepisu 28 // 4.6. Trendy v obsahu učiva 29 // 4.7. Důraz na životní zkušenost žáků 29 // 5. Výuka dějepisu v zahraničí 30 // 5.1. Postavení dějepisu v systému školních předmětů 30 // 5.2. Zahraniční modely dějepisného výkladu 30 //
5.3. Evropská dimenze ve výuce dějepisu v zahraničí 31 // 6. Cíle dějepisné výuky 33 // 6.1. Základní charakteristika cílů v dějepisném vyučování 33 // 6.2. Klasifikace výchovně vzdělávacích cílů 34 // 7. Dějepisné kurikulum 37 // 7.1. Pojmové vymezení 37 // 7.2. Kurikulární dokumenty 38 // 7.3. Dějepisné osnování a jeho základní typy 39 // 7.4. Cíle a obsah dějepisného vzdělávání v zahraničí 40 // 38. Obsah dějepisného vyučování 41 // 8.1. Terminologické vymezení 41 // 8.2. Specifika učiva dějepisu 42 // 8.3. Výběr dějepisného učiva 43 // 8.4. Obtížnost dějepisného učiva 43 // 9. Učebnice dějepisu, její funkce a strukturní prvky 44 // 9.1. Definice 44 // 9.2. Didaktické funkce učebnice 45 // 9.3. Didaktická vybavenost učebnice - struktura učebnice 46 // 9.4. Pracovní sešit 47 // 10. Výzkum a hodnocení dějepisných učebnic 48 // 10.1. Výzkum učebnic 48 // 10.2. Hodnocení učebnic dějepisu 48 // 10.2.1. Evaluace na základě analýzy strukturních prvků učebnice 49 // 10.2.2. Vlastnosti textu učebnic 49 // 10.2.3. Problém transformace vědeckého obsahu do učebnice 50 // 10.2.4. Hodnocení obsahu učebnic I 50 // 10.3. Schvalování učebnic 51 // 11. Výchovně vzdělávací proces, osobnost učitele dějepisu 51 // 11.1. Výchovně vzdělávací proces 52 // 11.2. Obecný profil učetele dějepisu 52 // 11.3. Učitelovo pojetí výuky 54 // 12. Didaktická analýza učiva 55 // 12.1. Plánování učiva 55 // 12.2. Didaktická analýza učiva 55 // 13. Vyučovací formy ve výuce dějepisu 57 // 13.1. Definice 57 // 13.2. Vyučovací formy podle typu didaktické interakce 58 // 13.2.1. Individuální vyučování 58 // 13.2.2. Skupinové vyučování 58 // 13.2.3. Hromadné vyučování 59 // 13.2.4. Další vyučovací formy 59 // 13.3. Vyučovací formy ve třídě 59 //
13.4. Mimotřídní vyučovací formy 60 // 14. Interdisciplinární vazby, projektové vyučování 61 // 14.1. Význam interdisciplinární dimenze školního dějepisu 61 // 14.2. Vazby dějepisu k jednotlivým školním předmětům 62 // 14.3. Projektové vyučování 63 // 15. Metody dějepisného vyučování 65 // 15.1. Pojetí výukové metody 65 // 15.2. Klasifikace výukových metod 66 // 15.2.1. Obecná typologie výukových metod 66 // 15.2.2. Typologie výukových metod z hlediska specifik dějepisného vyučování 68 // 15.3. Vybrané výukové metody 69 // 416. Didaktická média v dějepisném vyučování 71 // 16.1. Význam didaktických médií pro výuku dějepisu 71 // 16.2. kKasifikace didaktických médií 71 // 16.3. Moderní edukační média 73 // 1 6.4. Didaktická technika 73 // 17. Textová média a jejich charakteristika 74 // 17.1. Klasifikace textových médií 74 // 17.2. Odborná historická literatura 75 // 17.3. Populárně naučná literatura 75 // 17.4. Historická publicistika 76 // 17.5. Literatura faktu 76 // 17.6. Memoárová literatura 77 // 17.7. Literární obrazy událostí 78 // 18. Didaktizované písemné prameny 79 // 18.1. Písemné prameny a jejich klasifikace 79 // 18.2. Využití písemných pramenů ve výuce dějepisu 80 // 19. Krásná a populárně naučná literatura ve výuce dějepisu 82 // 19.1. Význam historické literatury 82 // 19.2. Odborná literatura ve výuce dějepisu 83 // 19.3. Využití populárně naučné literatury v dějepisném vyučování 83 // 19.4. Krásná literatura jako zdroj historického poznání 84 // 19.5. Práce s krásnou literaturou ve výuce dějepisu 85 // 20. Oral history 87 // 20.1. Pojem 87 // 20.2. Oral history ve výuce dějepisu 88 // 21. Práce s hmotnými prameny ve výuce dějepisu 91 // 21.1. Terminologické vymezení 91 // 21.2. specifika využití hmotného pramene v rámci dějepisné výuky 92 // 21.3. Sběr hmotných pramenů 93 //
21.4. Práce s hmotnými prameny v dějepisném vyučování 93 // 21.5. Stavební památka a památník 94 // 22. Vizuální média, obraz v dějepisném vyučování 96 // 22.1. Význam vizuálních pramenů 96 // 22.2. Typologie vizuálních médií 97 // 22.3. Didaktický aspekt - využití vizuálních médií v dějepisné výuce 98 // 22.4. Analýza a interpretace obrazu 98 // 22.5. Další možnosti práce s vizuálními prostředky 99 // 23. Fotografie v dějepisném vyučování 100 // 23.1. Pojem, vlastnosti a typologie 101 // 23.2. Historická fotografie 102 // 23.3. Didaktické využití historické fotografie 102 // 24. Historická karikatura 105 // 24.1. Původ, definice a znaky 105 // 24.2. Historická karikatura 106 // 24.3. Symbolika v karikaturách 107 // 24.4. Práce s historickou karikaturou ve výuce dějepisu 107 // 525. Plakát v dějepisném vyučování 110 // 25.1. Plakát jako zdroj historického poznání 110 // 25.2. Práce s plakátem v dějepisném vyučování 111 // 26. Komiks v dějepisném vyučování 113 // 26.1. Komiks jako grafická literatura 113 // 26.2. Historický komiks 114 // 26.3. Využití komiksu v dějepisném vyučování 114 // 27. Auditivní a audiovizuální média 116 // 27.1. Význam adoptivních médií 117 // 27.2. Zvukový dokument 117 // 27.3. Hudba a píseň v centru pozornosti dějepisné výuky 118 // 27.4. Rozhlasové hry 119 // 27.5. Audiovizuální médium - televize 120 // 28. Film a školní dějepis 121 // 28.1. Film jakožto historický pramen 121 // 28.2. Využití filmu v dějepisném vyučování 122 // 29. Grafická média 125 // 29.1. Význam grafických médií v dějepisném vyučování 125 // 29.2. Časová přímka 126 // 29.3. Využití kartografických prostředků ve výuce dějepisu 127 // 29.3.1. Historická a dějepisná mapa 127 // 29.3.2. Historický kartogram 129 // 29.4. Využití statistických údajů ve výuce dějepisu 129 //
30. Využití moderních technologií ve výuce dějepisu 131 // 30.1. Didaktické aspekty práce s výpočetní technikou 132 // 30.2. CD-ROM v dějepisném vyučování 133 // 30.3. Využití internetu ve výuce dějepisu 134 // 31. Komunikace a prezentace výsledků výuky 137 // 31.1. Diskuze 137 // 31.2. Prezentace výsledků výuky 138 // 31.3. Další příklady prezentace výsledků výuky 139 // 32. Didaktické testy 141 // 32.1. Vymezení pojmu 141 // 32.2. Druhy testů 141 // 32.3. Vlastnosti dobrého didaktického testu 143 // 32.4. Druhy testových úloh 143 // 32.5. Zásady platné pro sestavování testových úloh 145 // 32.6. Zásady hodnocení didaktických testů 145 // 33. Maturitní zkouška z dějepisu 146 // 33.1. Dosavadní struktura maturitní zkoušky z dějepisu 146 // 33.2. Reforma maturitní zkoušky v České republice 147 // 33.3. Maturitní zkouška z dějepisu 148 // 34. Historické vědomí a historická kultura 150 // 34.1. Historická kultura 150 // 34.2. Kategorie historické kultury 150 // 34.3. Mezinárodní výzkum mládež a dějiny 151 // 635. Historické mýty a stereotypy ve výuce dějepisu 153 // 35.1. Definice stereotypu 154 // 35.2. Hlavní znaky stereotypu 154 // 35.3. Faktory ovlivňující utváření stereotypu 155 // 35.4. Historický stereotyp 155 // 35.5. Úloha didaktiky dějepisu v působení na podobu stereotypů 156 // 36. Etnické stereotypy ve vědomí studující mládeže 157 // 36.1. České historické mýty 157 // 36.2. Český autostereotyp 158 // 36.3. Heterostereotyp čecha ve vědomí vybraných evropských národů 159 // 36.4. Obliba evropských národů a jejich heterostereotypy ve vědomí české studující mládeže 160 // 37. Výzkum v didaktice dějepisu 162 // 37.1. Výzkumné metody v didaktice dějepisu 162 // 37.2. Zásady empirického výzkumu 163 // 37.3. Dotazník 164 // 38. Evropská dimenze ve výuce dějepisu 165 // 38.1. Historický vývoj 166 //
38.2. Definice 166 // 38.3. Cíle evropské dimenze 166 // 38.4. Přístupy k realizaci evropské dimenze 167 // 38.5. specifika evropské dimenze ve výuce dějepisu 168 // 39. Regionální dějiny v dějepisném vyučování 170 // 39.1. Terminologické vymezení 170 // 39.2. Didaktické využití regionální historie 171 // 39.3. Vyučovací formy vhodné pro výuku regionálních dějin 171 // 39.4. Kulturní a historické instituce v regionu 172 // 40. Genderová tematika a historie dětství ve výuce dějepisu 174 // 40.1. Vymezení základních pojmů 174 // 40.2. Místo historie žen v české historiografii 174 // 40.3. Gender history v dějepisných učebnicích 175 // 40.4. Některé možnosti zpřístupnění ženské tematiky v hodinách dějepisu 176 // 40.5. Historie dětství 177 // 40.6. Materiály k prezentaci historie dětství ve vyučování 178 // Náměty pro seminární úkoly 179 // Seznam literatury 180 // Seznam použitých ikon 185 // Seznam příloh 187 // Přílohy 189

Zvolte formát: Standardní formát Katalogizační záznam Zkrácený záznam S textovými návěštími S kódy polí MARC