OBSAH // ÚVOD / 7 // 1 TEORIE PROBLÉMOVÉHO VYUČOVÁNÍ / 9 // 1.1 Problém a problémová situace / 9 // 1.2 Postup při řešení problémů / 13 // 1.3 Využití problémových situací ve vyučování / 17 // 1.4 Změna regulativní funkce učitele a její důsledky / 22 // 1.5 Typy problémových úloh / 30 // 2 OD TEORIE ? PRAXI / 36 // 2.1 S ohledem na probírané učivo a výchovně vzdělávací cíle rozhodujeme o vyučovacích metodách / 36 // 2.2 Umějí žáci řešit problémové úlohy? / 45 // 2.3 Podmínky pro didakticky účinné vytváření problémových situací / 58 // 2.4 Metodika prověřování vědomostí při problémovém vyučování / 66 // 2.5 Příprava učitele na vyučování / 74 // 2.6 Diskuse o efektivnosti problémové metody / 81 // 3 PROBLÉMOVÉ VYUČOVÁNÍ POMÁHÁ PŘI REALIZACI VÝCHOVNÉ VZDĚLÁVACÍCH CÍLŮ ŠKOLY / 89 // PŘÍLOHY / 98 // 1. Příklady jednotlivých typů problémových úloh / 99 // 2. Ukázka problémové úlohy komplexního charakteru s návodnými otázkami ? řešení / 102 // 117 // 3. Ukázka didaktické analýzy pojmu a zákona / 104 // 4. Ukázky úloh pro skupinovou práci žáků / 106 // 5. Příklady násilného a nevhodného konstruování problémů a problémových situací /107 // 6. Ukázka kontrolní prověrky / 109 // 7. Schéma postupu při vyhodnocování kontrolních prověrek / 111 // 8. Příklad diagramu pro vyhodnocování obtížnosti myšlenkových kroků při řešení problémů