Úplné zobrazení záznamu

Toto je statický export z katalogu ze dne 18.05.2024. Zobrazit aktuální podobu v katalogu.

Bibliografická citace

.
0 (hodnocen0 x )
(21.7) Půjčeno:260x 
BK
Vyd. 1.
Praha : Portál, 2005
319 s. : il. ; 24 cm

objednat
ISBN 80-7178-998-4 (váz.)
Obsahuje poznámky, rejstříky, bibliografické odkazy, údaje o autorovi
Bibliografie na s. 299-312
000088487
Poděkování 15 // Předmluva ke druhému, rozšířenému a pozměněnému vydání 17 // Předmluva k prvnímu vydání 19 // ČÁST I // Obecná analýza lidské komunikace 23 // 1 Základní pojmy 25 // 1.1 Vymezení lidské komunikace 25 // 1.1.1 Tradiční definice 26 // 1.1.2 Předmět psychologie lidské komunikace 28 // 1.1.3 Pochybnosti o definicích 30 // 1.2 Účel lidského komunikování a motivace k němu 31 // 1.2.1 Funkce komunikování 31 // 1.2.2 Motivace ke komunikaci 32 // 1.3 Komunikační kontext 36 // 1.3.1 Vnitřní a vnější kontext komunikace 37 // 1.3.2 Druhy mezilidské komunikace podle prostředí a role 39 // 1.3.3 Agování 40 // 1.4 Kontextové modality 41 // 1.4.1 Modalita významu (závažnosti) pro mluvčího a adresáta 42 // 1.4.2 Modalita systémového (situačního) rámce 43 // 1.4.3 Modality vztahové 44 // 1.4.4 Vliv hlubších psychických vrstev na dojem z člověka .. 45 // 1.4.5 Centrální rysy 47 // 1.5 Komunikační kompetence 48 // 1.6 Způsoby komunikace 49 // 1.7 Zpráva: od záměru po přijetí 52 // 1.7.1 Tři stupně každé zprávy 54 // 1.7.2 Přijímání a dekódování 55 // 1.7.3 Podprahové vnímání jako součást příjmu zpráv 56 // 1.8 Komunikační manévry a taktiky 57 // 1.8.1 Komunikační manévr 57 // 1.8.2 Diskvalifikování 58 // 1.8.3 Mystifikace 59 // 1.8.4 Paradoxní komunikace a dvojná vazba 59 // 1.8.5 Sugerování 61 // Literatura k další četbě 64 // 2 Před komunikací: konstrukty o sobě a o světě 65 // 2.1 Zájem filozofie o podmínky našeho poznávání 65 // 2.1.1 Teorie asimilace, kognitivní disonance a základní atribuční chyba 66 // 2.1.2 „Opory rozumu“ 67 // 2.2 Kognitivní východiska při komunikaci 68 // 2.2.1 Schémata 72 // 2.3 Některé další koncepty kognitivní a sociální psychologie 74 // 2.3.1 Osobní konstrukty 74 //
2.3.2 Představa o vlastní zdatnosti 75 // 2.3.3 Vliv druhých osob na naše chování 76 // 2.4 Stereotypy 78 // Literatura k další četbě 79 // 3 Teorie neverbální komunikace 81 // 3.1 Úvod 81 // 3.2 Základní teze 84 // 3.2.1 Osvojování neverbální citlivosti v procesu učení 84 // 3.2.2 Nelze nekomunikovat a míra neverbální exprese 85 // 3.2.3 Mnohovýznamovost neverbálního signálu 86 // 3.2.4 Hlavní situační aspekty 87 // 3.2.5 Kulturní a rodová (genderová) specifika 88 // 3.2.6 Uvědomované a neuvědomované signály 88 // 3.2.7 Tendence dělat se lepším 89 // 3.2.8 Různé funkce neverbálního komunikování 90 // 3.2.9 Základní emoce 91 // 3.2.10 Kontrola emočních signálů 93 // 3.3 Některá známá zjištění o neverbální komunikaci člověka 94 // 3.4 Emočně inteligentní neverbální projev 96 // 3.5 Neverbální projevy v terapeutickém kontextu 98 // 3.6 Spekulativní interpretace neverbálních projevů 99 // 3.6.1 Interpretace podobné a nepodobné 101 // 3.6.2 Analýza T. Kahlera 101 // 3.6.3 Psychologická rizika spekulativních výkladů 102 // Literatura k další četbě 104 // 4 Analýza slovní komunikace 105 // 4.1 Úvod 105 // 4.2 Základní teze 106 // 4.2.1 Denotace a konotace 106 // 4.2.2 Důležitost společného jazyka 108 // 4.2.3 Egocentrická a sociocentrická mluva 109 // 4.2.4 Doprovodné znaky slovní komunikace 110 // 4.2.5 Způsoby mluvy 111 // 4.2.6 Odlišnosti v mluvě mužů a žen 112 // 4.3 Vývoj slovního komunikování 114 // 4.3.1 Fáze v osvojování si jazyka 114 // 4.3.2 Rozvoj slovní zásoby 116 // 4.4 Dialog, rozhovor, konverzace 117 // 4.4.1 Náplň rozhovoru 118 // 4.4.2 Smysl konverzace 120 // 4.4.3 Analýzy konverzací 122 // 4.5 Aktivní a empatické naslouchání 123 // 4.6 Analýza komunikační události 125 // 4.6.1 Záměr a jeho dekódování 125 //
4.6.2 Oblast nevyslovitelného 128 // 4.7 Promluvové jednotky 129 // 4.7.1 Promluvy popisné a uskutečňující 129 // 4.7.2 Způsoby dotazování 130 // 4.7.3 Dvojsmyslné promluvy 131 // 4.7.4 Eufemismy 132 // 4.7.5 Implikace 133 // 4.8 Psychologické zvláštnosti mobilní komunikace 134 // Literatura k další četbě 135 // 5 Vytváření skutečnosti komunikací 137 // 5.1 Úvod 137 // 5.2 Vytváření, nebo zrcadlení? 139 // 5.3 Příklady vytváření skutečnosti 142 // 5.3.1 Politicky korektní jazyk 142 // 5.3.2 Vědecký a odborný „folklór" 144 // 5.3.3 Komentování 146 // 5.3.4 Odlišná gramatika vyvolá odlišné vnímání světa 146 // 5.3.5 Vytváření představ o skutečnosti humorem 148 // 5.4 Vztah myšlení a jazyka 149 // 5.4.1 Nuance slovní zásoby 149 // 5.4.2 Smíšené jazyky 150 // 5.5 Slang: sociální a psychologický smysl speciálního jazyka 151 // 5.6 Zapůsobit cizími slovy a odbornými výrazy 153 // 5.6.1 Rostoucí vliv angličtiny ve slovním komunikování 154 // Literatura k další četbě 156 // 6 Psychologické aspekty masmediální komunikace 157 // 6.1 Úvod 157 // 6.2 Psychologické rysy masové komunikace 159 // 6.3 Vybrané pojmy 161 // 6.3.1 Informace v masovém médiu 161 // 6.3.2 Zábavné informace 162 // 6.3.3 Deskripce a preskripce 162 // 6.3.4 Persuaze, manipulativní nátlak, propaganda 163 // 6.3.5 Nositelé témat a názorové autority 166 // 6.3.6 Důvěryhodnost 166 // 6.3.7 „Band-wagon" efekt 168 // 6.3.8 Rozšiřování hlavního proudu a spirála mlčení 169 // 6.3.9 Náborování 170 // 6.4 Skupina jako médium mezi produktorem a adresátem 171 // 6.5 Transparentní komuniké - nositel sdělení masovému publiku 172 // Literatura k další četbě 173 // ČÁST II // Speciální rozbory lidského komunikování 175 // 7 Lidská komunikace v pojmech teorie her 177 // 7.1 Úvod 177 //
7.2 Teze 178 // 7.3 Vybrané pojmy 179 // 7.3.1 Hra jednoho hráče 179 // 7.3.2 Komunikace jako hra s nulovým součtem 179 // 7.3.3 Hra s nenulovým součtem 180 // 7.3.4 Hra se smíšenou motivací 181 // 7.3.5 Teorie kolektivní volby 181 // 7.3.6 Vězňovo dilema 182 // Literatura k další četbě 183 // 8 Lidská komunikace podle transakční analýzy 185 // 8.1 Úvod 185 // 8.2 Specifičnost transakční analýzy 186 // 8.3 Ego-stavy 186 // 8.4 Transakce 189 // 8.4.1 Skryté transakce 190 // 8.5 Scénář a mini-scénář: vzorce řídící komunikaci 191 // 8.5.1 Klatby, poháněče a svolení 191 // 8.5.2 Mini-scénář 193 // 8.6 Hry podle transakční analýzy 193 // 8.6.1 Základní teze 193 // 8.6.2 Definice hry 193 // 8.6.3 G-rovnice 194 // 8.6.4 Užitek ze hry 195 // 8.6.5 Existenciálni potvrzení pozice OK 196 // Literatura k další četbě 197 // 9 Komunikace v dalších psychologických směrech 199 // 9.1 Systémový a systemický přístup 199 // 9.1.1 Komunikace jako součást systému, systém jako produkt komunikace 200 // 9.1.2 Teze systémových přístupů 201 // 9.1.3 Vymezování kontextu 202 // 9.1.4 Vzorce (patterns) 203 // 9.1.5 Komunikace významů 203 // 9.1.6 Ekvifinalita v systému 204 // 9.1.7 Z historie systémového přístupu 205 // 9.1.8 Zpětná vazba 205 // 9.2 Analýza komunikace vycházející z neurolingvistického programování 206 // 9.2.1 Vnitřní mapy 208 // 9.2.2 Změna rámce 209 // 9.3 Rogersův přístup zaměřený na člověka 210 // 9.3.1 Teze 210 // 9.3.2 Umět se vcítit 211 // 9.3.3 Akceptace 212 // 9.3.4 Autenticita 212 // 9.3.5 Škála empatie 212 // 9.3.6 Zásady pro komunikaci 213 // Literatura k další četbě 214 // 10 Pře sofistiky a rétorské filozofie: inspirace ze starověku 215 // 10.1 Zájem o ústní komunikaci 215 // 10.2 Sofistika 216 // 10.3 Rétorika 218 //
10.3.1 Definice rétoriky 218 // 10.3.2 Představy o rétorice ve starověkém Řecku 218 // 10.3.3 Římská rétorika: návaznost i opozice 221 // 10.4 Kritika řečnictví 222 // Literatura k další četbě 224 // 11 Zdravá komunikace 225 // 11.1 Úvod 225 // 11.2 Charakteristiky zdravé komunikace 227 // 11.2.1 Bezprostřednost reakce 227 // 11.2.2 Kognitivní přizpůsobování 227 // 11.2.3 Zájem o druhého 228 // 11.2.4 Reciprocita 228 // 11.2.5 Humor 229 // 11.2.6 Třikrát ne 229 // 11.2.7 Podpora vývoje a flexibility 230 // 11.2.8 Konzistence interakcí 230 // 11.2.9 Uvolnění 230 // 11.3 Pozitivní komunikace 231 // 11.4 Kritéria psychického zdraví 232 // 11.4.1 Vlastnosti zdravě komunikujícího jedince 233 // 11.5 Komunikace jako způsob adaptace ve společnosti 235 // 11.6 Asertivní komunikace a její pravidla 235 // 11.6.1 Z historie asertivity 236 // 11.6.2 Teze 237 // 11.6.3 Šest základních technik 238 // 11.6.4 Desatero asertivních práv 239 // 11.6.5 Současné tréninkové postupy 240 // 11.7 Příbuzné teorie a nácviky dovedností 241 // 11.7.1 Abhidhammický trénink jako kultivace přátelství 243 // Literatura k další četbě 243 // 12 Poruchy v interpersonáiní komunikaci 245 // 12.1 Úvod 245 // 12.2 Poruchy komunikace související s duševní poruchou osobnosti 246 // 12.2.1 Poruchy komunikace způsobené závažnou poruchou či duševním onemocněním 246 // 12.2.2 Neurotická komunikace 248 // 12.2.3 Narcistníkomunikace (centrovaná na sebe) 251 // 12.2.4 Autistická komunikace 252 // 12.2.5 Vulgární a nekrofilní komunikace 252 // 12.3 Poruchy komunikace související s poruchami myšlení 253 // 12.4 Abnormální komunikace v abnormálních podmínkách 254 // 12.5 Poruchy v intrapsychické komunikaci (dysfunkční myšlenky) 255 // 12.6 Komunikace ve stresu 256 // Literatura k další četbě 258 //
13 Terapeutická a pomáhající komunikace 259 // 13.1 Základní vodítka pro komunikaci s pacientem 260 // 13.1.1 Raport 262 // 13.1.2 Terapeutova komunikace pod drobnohledem pacienta 263 // 13.2 Co terapeuticky působí 264 // 13.3 Rizika v terapeutické komunikaci 265 // 13.4 Komunikace v psychoterapii ze systemického pohledu 266 // 13.4.1 Nebát se zpočátku nevědět nic 266 // 13.4.2 Vyhýbání se negativním formulacím 267 // 13.4.3 Druhy terapeutických otázek 269 // Literatura k další četbě 270 // 14 Psychologické proměny komunikace v prostředí internetu 271 // 14.1 Specifika virtuální komunikace 271 // 14.2 Podoby a projevy disinhibice 272 // 14.2.1 Od anonymity k autonomně řízené anonymitě 275 // 14.2.2 Solipsismus 275 // 14.2.3 Disociační stavy 276 // 14.3 Specifické rysy komunikace v prostředí internetu 276 // 14.3.1 Multiplicita: komunikace s více lidmi najednou 276 // 14.3.2 Okamžitost komunikování a výhoda času na rozmyšlenou211 // 14.3.3 Povrchnost 278 // 14.3.4 Potřeba sdružovat se (příklad svěřování se s mentální anorexií) 278 // 14.4 Výuka on-line 279 // 14.5 Jazykové proměny 281 // 14.5.1 Zjednodušené a záměrně deformované vyjadřování 281 // 14.5.2 Analogový žargon: šifrování emocí a neverbální sdělování 282 // 14.5.3 Převracení lineární posloupnosti a diskuse na internetu 283 // 14.6 Výhody 285 // Literatura k další četbě 285 // 15 Metakomunikace aneb Co se děje přitom, když druhý člověk mluví 287 // 15.1 Definice 287 // 15.1.1 Dvě roviny metakomunikace 288 // 15.1.2 Druhy metakomunikace 289 // 15.2 Proč je těžké pozorně vnímat přednášku? 289 // 15.3 Pozitivní stránka metakomunikace 292 // 15.4 Prolínání s komunikací 292 // 15.5 Příklad na závěr 294 // Literatura k další četbě 294 // Dovětek 295 // Ediční poznámka 297 // Literatura 299 // Rejstřík jmenný 313 // Rejstřík věcný 317

Zvolte formát: Standardní formát Katalogizační záznam Zkrácený záznam S textovými návěštími S kódy polí MARC