Úplné zobrazení záznamu

Toto je statický export z katalogu ze dne 22.01.2022. Zobrazit aktuální podobu v katalogu.

Bibliografická citace

.
0 (hodnocen0 x )
(7.7) Půjčeno:23x 
BK
1. vyd.
Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1977
307 s. : il.

objednat
Knižnice speciální pedagogiky
ruština
Po výkladu obecných otázek psychologie neslyšících dětí probírají autoři na základě experimentálních výzkumů pocity, vjemy, paměť, představivost, myšlení, řeč, činnost a některé psychologické zvláštnosti osobnosti uneslyšících dětí a ukazují, jak podmínky speciálního vyučování přispívají k rozvíjení jejich psychiky..
000089446
Předmluva k ruskému vydání ...5 // Obecné otázky psychologie neslyšících dětí ...7 // 1. Problémy vývoje a typologie dětí s poruchami sluchu ...7 // R. M. Boskisová // 2. Některé teoretické otázky psychického vývoje neslyšících dětí ...12 // I. M. Solovjev // a) Prostředí a podmínky vývoje normálního a defektního dítěte ...12 // b) Koordinace smyslových orgánů ...13 // c) Kompenzace a „superkompenzace“ poruchy ...17 // d) Osobnost neslyšícího dítěte a jeho vývoj ...19 // e) Vývoj neslyšícího dítěte ...21 // 3. Patofyziologie hluchoty a nedoslýchavosti ...21 // I.J. Temkinovová // 4. Metody psychologického zkoumání neslyšících dětí ...27 // T. V. Rozanovová, N. V. Jaškovová // Pocity a vjemy // 1. Vnímání okolního světa. Úloha sluchu v tomto procesu // I. M. Solovjev // 2. Zrakové vjemy // T. V. Rozanovová // a) Obecné otázky // b) Rychlost zrakového vjemu neslyšících a slyšících dětí // c) Analýza a syntéza při zrakovém vnímání předmětů // d) Zrakové vnímání tvarů předmětů // e) Vliv vzdálenosti na určování velikosti předmětu // f) Vnímání obrázků // g) Rozvíjení zrakového vnímání, // 3. Kožní citlivost // L. I. Peresleni, T. V. Rozanovová // a) Vibrační pocity a vjemy. Jejich poznávací význam // b) Měření vibračních pocitů. Jejich prahy v poměru к prahům sluchových pocitů // c) Rozvíjení taktilně vibrační citlivosti u neslyšících dětí // d) Vnímání hudby neslyšícími prostřednictvím vibrační citlivosti // e) Význam taktilní a teplotní citlivosti v životě neslyšících // 4. Statické pocity, možnosti kompenzace při jejich poruchách u neslyšících.. 56 // T. V. Rozanovová // a) Charakteristika statických pocitů ...56 //
b) Zvláštnosti zachování rovnováhy a orientace v prostoru u neslyšících s poruchami vestibulárního ústroji ...58 // 5. Kinestetické pocity a vjemy ...62 // T. V. Rozanovová // 6. Hmatové vnímání ...65 // A. P. Gozovová // 7. Chuť a čich ...69 // V. I. Lubovskij // Paměť // 1. Obrazná paměť ...j ...72 // T. V. Rozanovová // a) Experimentálni údaje a jejich různá interpretace u jednotlivých autorů.72 // b) Bezděčné zapamatování vizuálně vnímaných předmětů ...76 // c) Uvědomělé zapamatování vizuálně vnímaného materiálu ...80 // d) Zvláštnosti neslyšících dětí při odročené reprodukci ...85 // e) Zvláštnosti obrazné paměti neslyšících dětí a úkoly spojené s jejím rozvíjením ...87 // 2. Slovní paměť ...89 // T. V. Rozanovová // a) Rozvíjení slovní paměti neslyšících dětí při osvojování orální řeči ...89 // b) Zvláštnosti zapamatování slov ....90 // c) Rozdíly v zapamatování slov a posunkových znaků ...95 // d) Zapamatování vět a textů. Vývojové etapy ...97 // e) Mají neslyšící mechanickou nebo logickou paměť? ...99 // f) Zvláštnosti neslyšících dětí při odročené reprodukci ...101 // g) Úlohy pro rozvíjení slovní paměti ...102 // 3. Reprodukční a operativní paměť ...102 // I. M. Solovjev // Představivost // 1. Oživená představivost u neslyšících dětí ...108 // M. M. Nudeľman // 2. Elementární projevy tvůrčí představivosti neslyšících žáků ...113 // M. M. Nudeľman // a) Tvůrčí rekonstrukce bajky neslyšícími žáky ...114 // b) Zvláštnosti spojené s tvůrčím popisem obrazů ...116 // Myšlení // 1. Myšlení na základě názornosti ...119 // N. V. Jaškovová // a) Otázky myšlení na základě názornosti v psychologických výzkumech.. 120 //
b) Některé zvláštnosti myšlení na základě názornosti u neslyšících dětí ...120 // c) Cesty a způsoby rozvíjení myšlení na základě názornosti u neslyšících dětí 124 // 2. Mentální operace ...125 // Ž. I. Sifová // a) Analýza a syntéza ...125 // b) Srovnávání ...133 // c) Abstrakce ...146 // d) Názorné zobecňování ...149 // e) Prohloubená analýza a zobecňování předmětů ...153 // f) Zobecňování jednotlivých druhů činnosti ...155 // 305Myšlenkové pochody při řešení úloh // a) Obecná charakteristika řešení mentální úlohy // T. V. Rozanovová // b) Řešení početních úloh // T. V. Rozanovová // c) Řešení úloh srovnáváním části a celku // A. P. Gozovová // d) Řešení přírodovědných úloh // Ž. I. Šifová // e) Řešení fyzikálních úloh // G. M. Dulněv // f) Řešení botanických úloh // E. M. Kudrjavcevová // Vývoj myšlení neslyšících dětí // Ž. I. Šifová // Řeč // 1. Rozdílné podmínky při osvojování řeči u neslyšících a slyšících dětí // Ž. I. Šifová // 2. Posunková řeč neslyšících // G. L. Zajcevová, N. F. Slezinová // 3. Prstová abeceda (daktylotika) a její vztah к ústní a písemné formě řeči // E. N. Marcinovská // 4. Osvojování slovní zásoby a vytváření pojmů u neslyšících dětí // A. P. Gozovová, L. I. Tigranovová, Z. I. Šifová // a) Chápání slovních významů s různým stupněm obecnosti // b) Vytváření systému pojmú u neslyšících dětí // 5. Osvojování gramatické výstavby řeči // Ž. I. Šifová // a) Agramatismus u neslyšících dětí // b) Gramatické změny slov u neslyšících dětí // 6. Mluvená řeč // a) Úloha orální řeči // b) Zvláštnosti orální řeči // c) Rozvíjení orální řeči u neslyšícího dítěte //
d) Možnosti osvojení orální řeči při poruchách sluchu // e) Zrakový analyzátor // f) Kožní analyzátor // g) Pohybový analyzátor // h) Sluchový analyzátor // ch) Komplexní využití analyzátorů // i) Vnímání orální řeči při normálním sluchu // j) Zvláštnosti vnímání mluvené řeči při poruchách sluchu // k) Mechanismus vyslovování při normálním sluchu // l) Zvláštnosti mechanismu vyslovování při poruchách sluchu // m) Metody rozvíjení orální řeči u dětí s poruchami sluchu // 7. Písemná řeč // A. M. Goldberg // a) Zvláštnosti osvojování písemné řeči u neslyšících dětí // A. F. Pongilská // b) Rozumění písemné řeči // 8. Vztah neslyšících žáků к osvojování řeči // Ž. I. šifová // Činnost // 1. Obecná charakteristika činnosti neslyšících děti ...256 // a) Některé zvláštnosti činnosti neslyšících ...256 // N. V. Jaškovová // b) Předmětná činnost dítěte útlého věku ...258 // N. V. Jaškovová // c) Hry neslyšících dětí ...258 // G. L. Vygodská // d) Školní činnost neslyšících dětí ...261 // N. V. Jaškovová // 2. Činnost a myšlení neslyšících dětí ...261 // a) Úvodní poznámky ...261 // N. V. Jaškovová // b) Řešení praktických úloh vyžadujících aplikaci početních znalostí ...265 // T. V. Rozanovová // c) Zvláštnosti při vykonávání praktických úloh vizuálně prostorového charakteru ...266 // N. V. Jaškovová // d) Vývoj myšlení neslyšících dětí při pracovní činnosti ...269 // N. V. Jaškovová // 3. Rozvíjení pohybových návyků u neslyšících dětí ...271 // A. P. Gozovová // 4. Pracovní činnost neslyšících ...274 // a) Profily pracovní přípravy neslyšících žáků ...274 // A. P. Gozovová //
c) Práce neslyšících s technickou dokumentací ...276 // A. P. Gozovová // d) Výkon pracovních operací neslyšících žáků ...281 // V. A. Vlodavcová // Některé psychologické zvláštnosti osobnosti // 1. Vztah neslyšících dětí ke kamarádům a hodnocení vlastní osoby ...285 // V. G. Potravová // 2. Vztah neslyšících žáků к budoucímu povolání ...293 // M. M. Nudelman // 3. Rozvíjení zájmů u neslyšících dětí ...298 // N. G. Morozovová // a) Rozvíjení zájmů u neslyšících dětí předškolního věku ...298 // b) Rozvíjení zájmů u neslyšících dětí školního věku ...300
(OCoLC)42158573
cnb000411092

Zvolte formát: Standardní formát Katalogizační záznam Zkrácený záznam S textovými návěštími S kódy polí MARC