Úplné zobrazení záznamu

Toto je statický export z katalogu ze dne 18.05.2024. Zobrazit aktuální podobu v katalogu.

Bibliografická citace

.
0 (hodnocen0 x )
(14.9) Půjčeno:194x 
BK
Vyd. 1.
Praha : Portál, 1994
289 s. : il. ; 23 cm

objednat
ISBN 80-7178-014-6 (brož.)
Pedagogická praxe
angličtina
Terminologický slovníček
000105909
Předmluva 13 // Poděkování 15 // Poznámka českého vydavatele 16 // ČÁST I 1 Co vede žáky ke spolupráci při vyučování? // Co vede žáky k nespolupracujícímu chování? 19 // KAPITOLA 1 Úvahy o úloze učitele 21 // Účel kapitoly 21 // Rozdíl mezi uspokojivými a frustrujícími zkušenostmi z vyučování 21 Model vyučovacího procesu 22 // Vymezený a přechodový čas 24 // Spolupráce a zapojení žáků do studijních činností // a spolupracující či nespolupracující chování 24 // Rušivé chování 25 // Jak řešit otázku spolupráce a zapojení žáků 26 // Rozdíly mezi žáky 26 // Jak vést svou třídu 29 // KAPITOLA 2 Jak naučíme žáky spolupracovat 31 // Účel kapitoly 31 // Žáci se učí spolupracovat 31 // Kouninova metoda - vhled a organizace 32 // Vhled 33 // Vliv reakcí učitele na nesprávné chování 33 // Jak se věnovat několika činnostem současně 33 // Hladkost přechodu a spád 34 // Soustředění skupiny 36 // Jonesova metoda - řeč těla, kladné stimuly, účinná pomoc 37 // Řeč těla a fyzická vzdálenost 37 // Kladné stimuly 38 // Poskytování individuální pomoci 39 // Ginottova metoda - spolupráce prostřednictvím komunikace 40 // Popis místo charakterizace 40 // Vyhněte se "nálepkování" 41 // Negativní vliv chvály 41 // Zaměření na cíl 42 // Glasserova metoda - racionální výběr 42 // Neomluvitelné chování 42 // Rozhovor se skupinou a s jednotlivcem 43 // Dreikursova metoda - mylné názory 45 // Demokracie ve třídě 45 // Nesprávné názory na přijetí ve skupině 45 // Metoda canterových - asertivní kázeň 47 // Šest doporučení 47 // Asertivní chování 47 // Neomluvitelné chování 49 // Potřeby učitele 49 // Podpora rodičů, kolegů, inspektorů a vedení školy 49 // Behaviorální metoda - podmiňování reakcí 51 // Naučené reakce 51 // Modifikace chování 51 //
Ojedinělé chování a vzorce chování 52 // Kladné zpevňující podněty 52 // Destruktivní kladné zpevňující činitele 54 // Trest 55 // Destruktivní trest 57 // Negativní zpevnění 58 // Úvahy o integraci žáků se špecifickými potřebami // do normálních tříd 59 // Skupinová dynamika 62 // ČÁST II Jak získáme žáky pro spolupráci? // Jak zabráníme vzniku kázeňských problémů? 63 // KAPITOLA 3 Vytvoření příznivého klimatu 65 // Účel kapitoly 65 // Vytvoření "podnikatelské" atmosféry 66 // Výhody "podnikatelské" atmosféry 66 // Význam pojmu "podnikatelský" 67 // Pět kroků k vytvoření "podnikatelské" atmosféry 68 // Začátek školního roku 68 // Představy žáků 68 // Využití počáteční nejistoty 68 // Příprava na příznivý začátek 69 // Učební činnosti podporující příznivý začátek 72 // Příprava a organizace 75 // Důležitost třetího a čtvrtého kroku v modelu vyučovacího procesu 75 Vliv přípravy na atmosféru ve třídě a účinnost vyučování 76 // Zkrácení přechodových časů na minimum 77 // Vyřizování administrativních úkolů 78 // Neefektivní využití vyučovacího času 78 // Účelné využití času ve škole 79 // Možnosti ušetření času při rozdávání pomůcek a vydávání pokynů 79 Účelné a neúčelné metody 79 // Výhody možnosti nemuset mluvit k celé třídě najednou 81 // Proč rozdávat pomůcky předem 82 // Signály pro účinné provádění rutinních činností // (často se opakujících) 82 // Úspory času použitím audiovizuálních pomůcek 84 // Úspora času prací ve skupinách 85 // Jak sladit práci ve třídě, když jednotliví žáci dokončí úkol dříve // než jim 87 // Vytvoření příjemné a neohrožující atmosféry 88 // Děsivé místo 88 // Ohrožená sebeúcta 89 // Oddělení osobní hodnoty žáka od úspěchů ve studiu 90 //
KAPITOLA 4 Komunikace s žáky 93 // Účel kapitoly 93 // Popisný jazyk místo posuzujícího 93 // Rozdíl mezi popisným a posuzujícím jazykem 93 // Důsledky posuzujícího vyjadřování 93 // Jak se vyhnout označování 94 // Klamnost nálepek 95 // Naučte žáky, aby vám naslouchali 95 // Bohatství popisného jazyka 95 // Moudré používání slov 96 // Než promluvíte, přemýšlejte 97 // Další a další neužitečná slova 98 // Mluvte pouze k člověku, kterého se sdělení týká 99 // Řeč těla 100 // Mluvte jen k pozorným posluchačům 101 // Naslouchejte žákům 101 // Reagujte podporujícím způsobem 102 // Přijetí pocitů 102 // Zmírnění zklamání 103 // Zmírnění konfliktu 104 // Vyhněte se předávání nechtěných sdělení 105 // Riziko nedorozumění 105 // Buďte vzorem "podnikatelského"postoje 106 // Nechovejte se rušivě 106 // Nepoužívejte destruktivní kladné zpevňující činitele 107 // Vyhýbejte se destruktivním trestům 107 // Každý je zodpovědný za své chování 108 // For mati vní versus finální hodnocení 109 // Dva důvody, proč je třeba hodnotit prospěch žáků 109 // Důraz na formativní hodnocení 110 // Známky jako forma komunikace 111 // Komunikace s rodiči 112 // Zaměření na formativní hodnocení 112 // Rodičovské schůzky 113 // Písemná komunikace 114 // Profesionální důvěra a práva žáků 114 // Neprofesionální chování 114 // Důvěrné informace 115 // Asertivní komunikace 116 // KAPITOLA 5 Postupy a pravidla chování 121 // Účel kapitoly 121 // Formulace funkčních pravidel 120 // Sémantika 120 // Soustřeďte se na účel pravidla 120 // Počet funkčně vyjádřených pravidel 122 // Postupy pro hladký průběh výuky ve třídě 122 // Nezbytná pravidla chování 123 // Čtyři cíle, jež sledujeme zaváděním pravidel 123 // Ospravedlnění existence pravidla 123 //
Zdvořilost a ohleduplnost 124 // Důsledky nadbytečných pravidel 126 // Kdy stanovit pravidla a rutinní postupy 126 // Kdo by měl vytvářet pravidla? 127 // Jak žáky učit pravidlům 127 // Jak učitelé efektivně stanovují, naučí a prosazují pravidla a postupy 128 // Kázeňská politika školy 133 // KAPITOLA 6 Příprava a vedení poutavých učebních činností 139 // Účel kapitoly 139 // Vnitřní a vnější motivace 139 // Nezájem žáků 139 // Vnitřní motivace 137 // Vnější motivace 137 // Preferovaný druh motivace 138 // Problémové učení 139 // Přístup, při němž se k výuce nepoužívá řešení problémů 139 // Problémové učení 140 // Vnitřní motivace vytvořená problémovým učením 141 // Podněty ke způsobu vydávání pokynů 143 // Zřetelnost, konkrétnost a přímost 143 // Devět bodů o pokynech k výuce 147 // Rozmanitost studijních činností 148 // Podněty pro výklad ve výuce 148 // Zapojení žáků do studia během výkladu 148 // Čtrnáct bodů k výuce výkladem 152 // Podněty pro skupinové učební činnosti 155 // Žáci se učí jeden od druhého 155 // Vedení a struktura, které vytvoří podmínky pro soustavné zapojení žáků do učební činnosti 155 // Deset bodů k výuce ve skupinách 157 // Podněty pro diskuse 159 // Zapojení žáků během diskusí 159 // Šest bodů k diskusím 161 // Podněty pro řízené diskuse 162 // Zapojení žáků do řízené diskuse 162 // Šest bodů k řízeným diskusím o náročnějších otázkách 166 // Podněty pro výuku metodou zadání samostatné práce // ve třídě 167 // Zapojení žáků během samostatné práce ve třídě 167 // Čtyři body k výuce metodou samostatné práce 168 // Podněty pro domácí úkoly 169 // Zapojení žáků do práce na domácích úkolech 169 // Osm bodů k domácím úkolům 171 // Uspořádání učebny, zvyšující možnost zapojení žáků do studiních činností 173 //
ČÁST III Co dělat, když žáci nespolupracují? // Jak řešit kázeňské problémy? 189 // KAPITOLA 7 Systematický přístup k nespolupracujícímu // chování 191 // Účel kapitoly 191 // Při řešení nespolupracujícího chování postupujte podle modelu // vyučovacího procesu 191 // Mechanismus pro soustředění pozornosti 191 // Použití modelu v komplikovanějších případech 189 // Zůstaňte v klidu a utřiďte si myšlenky 194 // Vyřešte nespolupracující chování dřív, než vás vyvede z míry 195 // Na nespolupracující chování buď reagujte rozhodně, // nebo ho zcela přehlížejte 195 // Rozlišujte mezi vedením žáků ke spolupracujícímu chování // a utvářením charakteru 197 // Odpovědnost a možnosti učitele 197 // Soustředění na hlavní úkol 198 // Rozlišujte mezi ojedinělým nespolupracujícím chováním // a pravidelně se opakujícím vzorcem nespolupracujícího chování 198 Mějte pod kontrolou, kdy a kde budete nespolupracující chování // řešit 199 // Dejte žákům možnost důstojně ukončit nespolupracující chování 199 Nesnažte se hrát si na detektiva 201 // Používejte alternativní plán výuky 202 // Využívejte pomoci kolegů 202 // Využívejte pomoci rodičů a nadřízených 203 // Mýtus "dobrého" učitele 203 // Asertivita 204 // Nepoužívejte tělesné tresty 206 // Tělesný trest 206 // Tělesné tresty: Důvody pro a proti 209 // Tělesný trest - špatná volba 211 // Buďte si vědomi svých práv a hranic svých možností 211 // Držte se svých názorů 212 // Poznejte sami sebe a poznejte své žáky 212 // KAPITOLA 8 Modifikace vzorců nespolupracujícího chování 217 // Účel kapitoly 217 // Systematické metody pro změny návyků 217 // Vytváření a odstraňování (eliminace) vzorců chování 217 // Potřeba systematického pozorování 214 // Aplikace pravidla vyhasínám 215 // Pravidlo 215 //
Bezděčné vyhasínání 216 // Záměrné vyhasínání 216 // Alternativní vzorce chování 217 // Aplikace principu formování (tvarování) 218 // Jak udržet žádoucí změny v chování 219 // Rozvrhy udílení zpevňujících podnětů. 219 // Pevný (fixní) rozvrh . 219 // Přerušovaný rozvrh 220 // Plánované rozvrhy zpevnění 221 // Využití signálů 222 // Generalizace a diskriminace 223 // Myšlenka 223 // Pravidlo generalizace 223 // Pravidlo diskriminace (rozlišení) 223 // Rozlišení mezi pravidlem generalizace a pravidlem // diskriminace 224 // Aplikace pravidla modelování (napodobování) 225 // Aplikace pravidla přesycení 227 // KAPITOLA 9 Jak řešit případy nerušivého // nespolupracujícího chování 233 // Účel kapitoly 233 // Nerušivé nespolupracující chování 233 // Toulání mysli a denní snění 230 // Jak je zjistit a jak na ně reagovat 230 // _ Strategie 232 // Žák odmítá podílet se na studijní činnosti ve třídě 233 // Neplnění domácích úkolů 238 // Smysluplné domácí úlohy 238 // _ Strategie 239 // Žáci nenosí pomůcky 240 // Jak jednat, je-li žák pod vlivem omamných látek 241 // Postoje učitele 241 // Strategie 242 // Pozdní příchody a chozem za školu 247 // Jak žákům pomáhat, aby si vytvořili vnitřní motivaci pro chození do školy - celoškolská politika 247 // Jak žákům pomáhat, aby získali vnější motivaci pro chození do školy - politika jednotlivých učitelů 248 // Iracionalita některých rozšířených metod kontroly školní docházky 249 // Strategie 250 // Podvádění při testech 251 // Devět případů 251 // Strategie 254 // KAPITOLA 10 Jak řešit rušivé chování 261 // Účel kapitoly 261 // Rušivá chování 261 // Rušivé mluvení 261 // Skákání do řeči 260 // Předvádění se 261 // Všeobecná nezdvořilost 264 // Neuklízení si po sobě 265 // Vandalismus 266 //
Násilné jednání vůči žákům 267 // Násilné chování vůči učitelům 270 // Příčiny 270 // Strategie 273 // ČÁST IV Proč někdy osvědčené metody selžou? Jak můžete dosáhnout toho, aby osvědčené metody pomáhaly i vám? 280 // KAPITOLA 11 Začlenění nových myšlenek do osobního stylu vyučování 282 // Účel kapitoly 282 // Vycházejte ze zkušeností 282 // Odborná asistence učitelům 278 // Hodnocení vlastní výuky 281 // Experimentace 281 // Vaše jedinečnost 282 // Slovníček pojmů 285

Zvolte formát: Standardní formát Katalogizační záznam Zkrácený záznam S textovými návěštími S kódy polí MARC