Úplné zobrazení záznamu

Toto je statický export z katalogu ze dne 07.05.2022. Zobrazit aktuální podobu v katalogu.

Bibliografická citace

.
0 (hodnocen0 x )
(1) Půjčeno:1x 
BK
Biografie
3., nově zprac. vyd.
Praha : Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1954
346 s, [26] s. obr. příl. : il., noty ; 8°

objednat
Jmenný rejstřík a rejstřík Dvořákových skladeb
Ve Dvořákově jubilejním roce (50 let od jeho úmrtí) vychází již ve 3. vydání 1. díl čtyřsvazkového díla Otakara Šourka, skladatelova životopisce, který zasvětil celý svůj život studiu Dvořákovy hudby. První díl zabírá dobu umělcova mládí až do 36. roku věku. Vedle živého líčení jeho dětství u rodičů v Nelahozevsi a později ve Zlonicích, jeho studií na varhanické škole v Praze, jeho dalších osudů po sňatku s Annou Čermákovou, ukazuje Šourek zevrubnými rozbory Dvořákových skladeb těchto let jeho růst a zrání k osobitému uměleckému výrazu. V závěru hodnotí autor vliv krásného a trvalého přátelství s Johannesem Brahmsem na další vývoj Dvořákovy osobnosti..
000131096
Předmluva k třetímu vydání... 9—10 // 1.1841-1860 11-42 // Dvořákovo mládí. Rod (11), rodiče a rodiště (12), sourozenci (14). — Rodové nadání (14). — Škola a počátky vzdělání hudebního. Josef Špic (16). — Vlivy rodného prostředí (22). — Ve Zlomcích. Antonín Liehmann (18). — V české Kamenici. Frant. Hancke (22). — Znovu ve Zlonicích. První tvůrčí pokusy (23). — Základní rysy povahové (24). — V Praze (27). — Varhanická škola (38). — Absolutorní skladby varhanní (32). — Pražský život hudební (35). — činnost v Aptově Jednotě sv. Cecilie (37). — Přátelství s Karlem Bendlem (38). — V Komzákově kapele (39). — Polky a jiné skladby (39). — V rodině Duškově (41). // II. 1861-1869... 43-97 // Vážné tvůrčí začátky. Klasicko-romantické stopy v Dvořákově umělecké povaze. Haydn, Mozart — Beethoven, Schubert (43). — Smyčcový kvintet a moll op. 1 (46). — Smyčcový kvartet A dur op. 2 (51). — V orchestru Prozatímního divadla (16). — S Komzákem v Hamburku (58). — U Mořice Angra (59). — První symfonie с moll (59). — První violoncellový koncert A dur (69). — Láska k Josefině Čermákové (75). — „Cypřiše“ (76). — Druhá symfonie В dur op. 4 (81). — Dvě písně na slova Heydukova (90). — Skladby nezvěstné: dvě ouvertury, dvě klavírní tria, kvintet s klarinetem (91). — Hudby meziaktní (92). — Přátelství s Karlem Šeborem a první styky s Bedřichem Smetanou (96). // III. 1870-1872 ... 98-141 // Údobí tvůrčího kvasu a cesta k uklidnění. Pod vlivem německých novoromantiků WagneraaLiszta (98). — První opera Alfred (100). — Dramatická ouvertura (108). — Skladby komorní. Sttyčcopé kvartety D dur (110), В dur ( 114) a moll (116), Nokturno pro smyčcový orchestr (119), violoncellová sonáta f moll (120).
— Cestou k uklidnění. Opera „Král a uhlíř“ v prvním znění (122). — Přispění dr. Ludevíta Procházky (136). —Písně na texty Elišky Krásnohorské a K. J. Erbena. První veřejná provedení (138). // IV. 1872-1873 ... 142-191 // Dvořákovo češství. Projevy vlasteneckého romantismu (146). — „Hymnus“ (142). — První klavírní kvintet A dur op. 15 (146). — Vývoj Dvořákovy věty scherzové (152). — „Legenda o sv. Lidmile“ (155). — Písně na slova lidové poesie srbské. Písně z Rukopisu královédvorského ( 155). — Tři Nokturna // 1(Májová noc) (161). — Sonáta a moll pro housle a klavír (163). — Symfonie Es dur op. 10 (164). — Ouvertura „Romeo a Julie“, oktet pro klavír, nástroje dechové a smyčcové (175). — Anna Matějková (175). — Dvořákův sňatek s Annou Čermákovou (176). — První úspěchy (177). — Portheim a kvarteto Bennewitzovo (178). — Smyčcový kvartet f moll op. 9 (179). — Romance pro housle a orchestr op. 11 (184). — Smyčcový kvartet a moll op. 12 (184). — Revise dosavadní tvorby (189). // V. 1874-1875 ... 192-260 // Konečná fáze zápasu o vlastní výraz. Vliv díla Smetanova (192). — Symfonie d moll op. 13 (194). — Varhanictví u sv. Vojtěcha (200). — Druhé znění opery „Král a uhlíř“ (201). — Rhapsodie a moll op. 15 (209). — Smyčcový kvartet a moll op. 16 (211). — „Tvrdépalice“ (214). — Státní stipendium. Brahms, Hanslick a Herbeck (220). — Smyčcový kvintet s kontrabasem G dur op. 77 (221). — V rodině Jana Neffa. Známost s Leošem Janáčkem a Emilem Kozánkem (225). — Dueta pro soprán a tenor op. 20 (226). — Klavírní trio В dur op. 21 (228). — Smyčcová serenáda E dur op. 22 (232). — Zásah V. V. Zeleného (237). — Klavírní kvartet D dur op. 23 (237). — Symfonie F dur op. 76 (241).
— „Vanda“ (249). // VI. 1876-1877 261-330 // Další vzestupy. Klavírní triog moll op. 26 (261). — Smyčcový kvartet E dur op. 80. (263). — Dvořákovo cítění náboženské. Stabat Mater (266). — Čtyři smíšené sbory op. 29 (276). — „Moravské dvojzpěvy“ op. 32 (277). — Zásah Brahmsův (280). — „Večerní písně“ op. 3, 9 a 31 (283). — Klavírní koncert g moll op. 33. Karel Slavkovský (286). — Dumka op. 35 a Thema s variacemi op. 36 pro klavír (291). — Sbory pro mužské hlasy (293). — Dvojzpěvy op. 38 (297). — Dva menuetty a Skotské tance pro klavír (297). — „Šelma sedlák“ (298). — První operní úspěchy v cizině (305). — U Neffů v Lipníku nad Bečvou a setkání s Křížkovským v Olomouci (306). — Zájezd s Leošem Janáčkem (307) — Symfonické variace op. 78. Dvořákovo umění orchestrační (307). — Hans Richter (311) — Smyčcový kvartet d moll op. 34 (312). — Dvořák a Brahms (317). — Do nového života (329). // Doslov...331 // Rejstřík jmen...333 // Rejstřík Dvořákových skladeb... 342 // Seznam vyobrazení...346
(OCoLC)85440483
cnb000642658

Zvolte formát: Standardní formát Katalogizační záznam Zkrácený záznam S textovými návěštími S kódy polí MARC