Předmluva ...7 // Učení jako práce žáků ...8 // Poučky o lidské práci ...8 // Obecné rysy pracovního procesu promítnuté do pedagogického // procesu základní školy ...12 // Specifičnost pedagogického procesu ...13 // Soudobé podmínky a předpoklady pro pedagogický proces ...14 // Poznatky spojené s hygienou učení a hygienou vyučování ...17 // Učení jako životní projev ...17 // Obecné vývojové zákonitosti ...18 // Biologický pohled na učení ...21 // Fyziologické pochody umožňující učení ...25 // Somatický, psychický a sociální vývoj dětí školního věku ...52 // Zátěž dětí ve škole ...69 // Zátěž v systému dítě — škola ...69 // Dva škodlivé typy zátěže dětí ...71 // Charakter odpovědí na zátěž ...72 // Zdroje zátěže dětí ve škole ...78 // Osobní předpoklady dítěte a rizika zátěže ...81 // Fyziologické a hygienické zásady pedagogického procesu ...92 // Biologické kolísání funkcí ...92 // Vyučovací hodina a délka vyučovacího dne ...96 // Obtížnost některých úkonů ...99 // Režim práce a odpočinku ...106 // Význam učitele pro hygienu pedagogického procesu ...109 // Pohyb a tělesná výchova ...117 // Pracovní vyučování ...129 // Hygienické požadavky na školní prostředí ...134 // Umístění školy ...134 // Kmenová učebna ...I35 // Odborné pracovny ...I37 // Školní nábytek ...137 // Venkovní prostory ...140 // Osvětlení ...141 // Tepelná pohoda ...144 // Hluk ...144 // Telovýchovná zařízení ...146 // Prostory pro pracovní vyučování ...147 // Zdravotní důsledky působení zátěžových faktorů pedagogického procesu ...149 // Vady držení těla ...149 // Vady zraku ...149 // Zvýšený výskyt přenosných onemocnění ...149 // Funkční poruchy z přetížení centrální nervové soustavy ...150 // Obecné hygienicko-pedagogické zásady vyučování na základních školách ...159 // Literatura ...163