Úplné zobrazení záznamu

Toto je statický export z katalogu ze dne 18.05.2024. Zobrazit aktuální podobu v katalogu.

Bibliografická citace

.
0 (hodnocen0 x )
(5) Půjčeno:5x 
BK
2., pozm. vyd.
Praha : Supraphon, 1972
412 s., [4] s. obr. příl. : il., noty ; 8°

objednat
Obsahuje jmenný rejstřík
Druhé vydání prvního českého kompendia houslové hry - díla významného českého houslového pedagoga, profesora pražské konzervatoře a AMU (nar. 1903) - je skoro ve všech kapitolách (I Smyčcová technika, II Hmatníková technika,III Výrazové složky hry, IV Didaktika a doplňky) doplněno a opraveno. Kniha chce jednak souvisle informovat o jednotlivých složkách hry na housle a tím navodit schopnost analýzy hry a jednak má být zdrojem rychlého poučení i těmhouslistům, kteří raději hrají než čtou o hře. Nově jsou zde se zřetelem k praxi popsány hlavní složky hry, pohybové i psychické, a také to, co bezprostředně souvisí s hrou nebo s vyučováním..
000181337
POUŽÍVANÉ ZNAČKY A VÝRAZY 14 // ÚVODEM 15 // I Smyčcová technika // 1. FUNKCE PRAVÉ PAŽE 19 // Osmnáct částí paže / Přirozená poloha paže / Funkce palce / prostředníku a prsteníku, ukazováku / malíku / Smyčec jako páka / Funkce záprstí / Přímé zápěstí / Funkce předloktí a záloktí. // 2. DRŽENÍ SMYČCE A ČINNOST PRAVÉ PAŽE PŘI POMALÝCH SMYCÍCH NA TÉŽE STRUNĚ 27 // Úkoly smyčce / Uchopení smyčce / Nasazování smyčce / Krátké smyky uprostřed smyčce, u žabky, u špičky / Smyky celým smyčcem / Stejnoměrná rychlost smyků / Minutové smyky / Pomalá fortissima / Stejnoměrná rychlost smyků / Grand martelé. // 3. POHYBLIVOST A SOUHYBNOST ČÁSTÍ PRAVÉ PAŽE 36 // Spolupráce všech částí pravé paže / Uvolňování svalového napětí dynamikou, rychlostí pohybů / Cvičení pohyblivosti prstů, záprstí, předloktí / Hra ob strunu / Odrazivost smyčce / Vřetenný pohyb / Cvičení pohyblivosti záloktí / Ševčík, op. 2. // 4. ZMĚNY SMYKŮ U ŽABKY 47 // Vliv váhy smyčce / Zvolňování smyku a nadlehčení smyčce před obrátkou u žabky / Vliv rychlosti smyku a gravitace na změnu smyku / Hra s loktem u těla / Hra „s vysokým loktem“ / Hra se „středně vysokým loktem“ / Postup nácviku obrátek u žabky / „Snižování“ pravé paže. // 5. PŘECHODY STRUN ?6 // Legatové přechody na dvou sousedních strunách / Legatové přechody přes více strun / Sedm rovin strun / Zkracování nebo prodlužování smyků při hře přes struny / Legatové přechody jedné dvojice strun na druhou / Détaché / Tlak na smyčec při dvojzvucích / Akordy / Pohyb trupu při hře akordů / Přechody détaché na dvou strunách / Pocit souhry pohybů všech částí pravé paže / Přechody smyčce détaché na více strunách / Přechody dét / Sedm rovin strun /
Zkracování nebo prodlužování smyků při hře přes struny / Legatové přechody jedné dvojice strun na druhou / Détaché / Tlak na smyčec při dvojzvucích / Akordy / Pohyb trupu při hře akordů / Přechody détaché na dvou strunách / Pocit souhry pohybů všech částí pravé paže / Přechody smyčce détaché na více strunách / Přechody détaché z jedné dvojice strun na druhou. // 6. DYNAMIKA TECHNICKÁ 69 // Realizace dynamiky / Pomalý smyk pp / Pomalý smyk ff / Chvění smyčce při pp / Crescendo / Decrescendo / Dynamická vlna / Přechody smyčce mezi kobylkou a hmatníkem / Akcenty ostré a měkké / Střídání silných a slabých tónů. // 7. STACCATO 77 // Martelé / Grand martelé / Martelé u žabky / Řadové staccato prstové, zápěstní, „z lokte“, smykem / Smyk Viottiho. // 8. SALTATO (SMYKY SKÁKAVÉ) 8? // Spiccato dlouhé, odrazové, kombinované / Odrazivost smyčce / Staccato volante / Sautillé / Ricochet / Arpeggio-ricochet. Hmatníková technika // 9. DRŽENÍ HOUSLÍ A POSTOJ PŘI HŘE 95 // Normativní poloha houslí při hře a odchylky / Podbradek / Podložka / Držení houslí hlavou a ramenem / Přidržování krku houslí / Pult / Postoj / Poloha levého lokte / Prsty. // 10. INTONACE 100 // Hudební sluch / Citlivost a stabilita sluchu / Vývoj bud. sluchu / Sluchové ústrojí / Fyzikální výklad intonace / Temperované ladění / Poměry kmitočtů / Tóny Tartiniho / Intonace z hlediska psychologického / Harmonický podklad intonace / Vyciťování tendencí tónů / Intonace stupnic / Půltóny ve vysokých polohách / Čtyři možnosti intonačního srovnávání / Intonační stabilita / Intonace začátečníků / Technické intonační pomůcky / Zlepšování citlivosti sluchu / Intonace přirozená / Kontrola intonace podle prázdných strun / Intonace tendenční / Intonace temperovaná /
Chromatické postupy / Zmenšený septakord / Zvětšený trojzvuk. // 11. DOPAD PRSTŮ NA STRUNU 131 // 4 fáze dopadu prstů / Tlak prstů / Ševčíkův op. 7 / Speciální cvičení dopadu prstů / Citlivost konečků prstů. // 12. TRYLEK 136 // Zdvih prstů / Tlak prstů při trylku / Dispozice pro trylek / Vířivý trylek / Vibratový trylek / Denní cvičení trylku / Zrychlovaný trylek (Tartini). // 13. ZADRŽOVÁNI PRSTŮ NA MÍSTĚ A ANTICIPACE HMATŮ (SOUHMATY) 141 // Tři důvody pro zadržování prstů na místě / Zvyk zadržovat prsty na místě / Anticipace hmatů na téže struně, na různých strunách, při výměnách poloh / Neanticipujeme při vibratu / Anticipace „těsně přípravná“. // 14. HRA V POLOHÁCH A VÝMĚNY POLOH 148 // První poloha / Pořadí poloh / Úvod do hry v nové poloze / 4 druhy výměn poloh / Pohyby palce / Tlak prstů / Pomalá a rychlá glissanda / Výměny posuvné / Výměny přehmatné / Výměny průsuvné / Výměny příčné-posuvné, příčné-přehmatné, příčné-průsuvné / Výměny skokem / Výměny poloh détaché / Cvičení výměn poloh. // 15. STUPNICE A ROZLOŽENÉ AKORDY 166 // Stupnice a rozložené akordy jednooktávové (elementární), na téže struně, dvouoktávové / Polohové stupnice a rozložené akordy dvouoktávové / Tříoktávové jednoduché stupnice a rozl. akordy, tabulka jejich prstokladů a cvičebních způsobů / Cvičební systém Mostrasův / Chromatická stupnice v I. poloze, v polohách, na jedné struně / Chromatické glissando / Nácvik dvojhmatových stupnic / Oktávové stupnice a rozložené akordy / Prstokladové oktávy / Terciové stupnice / Sextové stupnice / Kvartové stupnice / Rozpínání prstů / Decimové stupnice / Flažolety / Flažoletové stupnice / Přehled flažoletových hmatů / Fleschův systém stupnic. //
16. VIBRATO 199 // Poloha levé ruky pro vibrato — Tři druhy vibrata / Vyučovací postup při nácviku vibrata / Vibrato příliš volné, křečovité, příliš rychlé, celým předloktím / Temperament a vibrato / Zvyk vibrovat stále. // III Výrazové složky hry // 17. HUDEBNÍ PŘEDSTAVY. ODPOJOVÁNÍ HUDEBNÍCH PŘEDSTAV OD POHYBOVÉ TECHNIKY 211 // Tvorba hudebních představ / Rozpojování techniky a výrazu / Vědomé zvýrazňování hry / Napřed představy, potom zvuk / Hudební představové struktury a jejich změny / Citový podklad hudebního žití / Znázornění psychického i technického dění při hře / 5 vrstev hudebního proudu: čtení, hudební představy, emoce, představy o technice, technika / Vzájemné spoje pěti vrstev hudebního proudu / Vyváženost techniky a výrazu / Skladatelská činnost houslistů / Hra jen v představě / Návod k představovému studiu. // 18. MELODIE A JINÉ ŘADY TÓNŮ. FRÁZOVÁNÍ 223 // Výraz řad tónů / Zpěv jako pomůcka výrazu / Různý charakter řad tónů / Slovní charakteristika citů / Členění řad tónů / Podrobnost členění /Pokyny pro frázování / Způsoby frázování / Vypracování fráze (příklady) / Frázování a smyky / Stejné tóny / Frázování skladeb Šachových / Frázovací praxe. // 19. HARMONIE 234 // Spojitost harmonie a citů / Basy / Srozumitelnost harmonie / Tonalità / Alterace a modulace / Charakter tónin / Zvýrazňování hry prociťováním harmonií / Hra doprovodů na klavír / Úlohy k zintenzívnění harmonického citu. // 20. RYTMUS 240 // Pravidelnost tempa / Rytmus a a metrum se projevuje také dynamicky / Klepání taktu nohou / Zrychlování a zvolňování tempa / Volba tempa / Výchova rytmického citu / Metronom / Rozpor mezi intonací a rytmem / Tabulky cvičebních rytmů / Agogika a rubato /
Cvičební přehánění výrazu / Spojení duoly s triolou. // 21. DYNAMIKA VÝRAZOVÁ 254 // Spojitost dynamiky s cítěním a povahou / Dynamika jako kritérium hudebnosti / Dynamika při frázování / Dynamika a pozornostní zaměření / Prociťování dynamiky / Crescendo a decrescendo / Druhy akcentů / Terasovitá dynamika / Pohyby těla při dynamických změnách. // 22. BARVA ZVUKU 258 // Hobojový témbr / Flautato / Ponticello / Pizzicato / Pizzicato levou rukou / Col legno. // IV Didaktika a doplňky // 23. STUDIUM PŘEDNESOVÝCH SKLADEB NA NÁSTROJI 265 // Cvičení přehráváním / Opakování a mechanizace / Snaha zlepšovat / Prociťování a pozornost / Cvičení změnami tendencí / Postup nácviku / Tvorba představ o skladbě / Technické propracování / Rytmus skladby / Formování frází / Výraz celků / Změny výrazu (cvičebně) / Udržování nacvičených skladeb / Ševčíkův op. 16 // 24. UČITEL A UMĚLECKÁ VÝCHOVA 275 // Výchova k estetickému cítění / Pospolitý vývoj technický a výrazový / Zrychlování technického vývoje / Stylovost / Podněcování k studiu /14 rad, jak jednat se žákem / Hudební fantazie / Osobitost / Typy houslistů / Vyrovnávání typů / Výchova k samostatnosti / „Otázková“ a napodobovací metoda / Gramofonové desky a nahrávání / Sólistická výchova houslistů všech typů / Formalismus / Desatero přikázání houslistů. // 25. STYL 294 // Skladby klasického období / Rytmus a dynamika klasických skladeb / Skladby J. S. Bacha / Saltato v barokních skladbách / Skladby rokoka / Beethoven / Skladby romantiků / Novoromantikové / Impresionismus / Novodobá hudba / Dnešní hudba / Komorní styl / Koncertní styl / Osobité vlastnosti skladatelů / Národnostní rysy skladeb. //
26. PRUŽNOST A UVOLNĚNOST HRY 300 // Psychika uvolněná a psychika v napětí / Řídící ústředí hudebně psychické / Výchova k psychické uvolněnosti relaxací a koncentrací / Střídání pozornostního zaměření / Poznávání pocitu svalové uvolněnosti pravé paže, levé paže, při přidržování houslí / Prokládání technických míst zpěvnými vložkami. // 27. USPOŘÁDÁNÍ DENNÍHO CVIČENÍ 309 // Rozehrávání / Opakování / Vícestranná práce / Chuť ke hře / Udržování skladeb v repertoáru / Plánování práce. // 28. HUDEBNÍ PAMĚŤ 314 // sluchová, zraková, pohybová, citová, logická / Rozchodné tóny / Podobné řady tónů / Memorování opakováním / Memorování bez hry / Vliv pauz / Řízení pozornosti / Činnost „řídícího ústředí“ / Výdrž soustředění / Nežádoucí asociace při cvičení / Pamětní spolehlivost. // 29. TRÉMA 324 // Projevy ve sféře psychické a tělesné / Příčiny trémy / Snahový komplex / Obavný komplex / Různosměrné tendence volní / Nervy / Podmíněné reflexy / Dvojí trémisté / Subjektivní hodnocení / Odstup svého „já“ / Alkohol / Okamžitá autokritika výkonu / Hra jen pro sebe sama / Uvolněná mysl / Kladný poměr k příštímu výkonu / Vnitřní „povýšenost“ / Koncentrace / Dobrá příprava / Předběžné zkoušky / Sebevědomí / Izolace případů trémy / Zdůrazňování kladů / Autosugesce / Výkon bez přípravy / Společenskost / Přehled protitrémových prostředků. // 30. ÚPRAVA (ADJUSTACE) HOUSLÍ A SMYČCE KE HŘE 337 // Struny I Kolíčky / Struník / Hmatník / Kobylka / Pražec / Podstavec (duše) / Basový trámec / Ladění kolíčky / Čištění houslí / Menzury houslí / Dusítko / Smyčec / Napínání žíní / Kalafunování / „Němé“ housle. //
31. DOPIS TARTINIHO 330 // Nasazování smyčce / Hra fug (etud) Corelliho / Hra ob strunu / Hrad la position / Rozbíhavý trylek / Komentář k dopisu. // 32. VÝZKUM NADÁNÍ KE HŘE NA HOUSLE 354 // Nadání rodičů / Dosavadní život zkoušencův / Zdravotní stav, nervy / Zkouška klidu rukou / Zájem o hudbu / Manuální schopnosti / Smysl pro výšky tónů, pro harmonii, pro rytmus, pro dynamiku a kvalitu zvuku / Paměť / Vazba představ a pohybů / Vazba hudebních představ a notových značek / Vazba citů a zvukových dojmů / Spolehlivost zkoušek hudebního nadání. // 33. VYUČOVÁNÍ ZAČÁTEČNÍKŮ 367 // Práce s dětmi / „Hudbu“ hned od počátku / Výuka na dnešních LŠU / Nutnost pobídek ke cvičení / Hra zpaměti / Oživené vyučování / Výuka dětí předškolního věku, školou povinných, po pubertě. // 34. METODICKÝ POSTUP ELEMENTÁRNÍHO VYUČOVÁNÍ HŘE NA HOUSLE 373 // Úvodní poznámky / Hra jen na prázdných strunách (č. 1—18) / Pizzicato (č. 19—60) / Areo, první prstoklad, durový (od č. 61) / Druhý prstoklad, mollový (č. 106—124) / Třetí prstoklad, pražcový (č. 125—136) / Čtvrtý prstoklad, se sníženým čtvrtým prstem (č. 137—143) / Pátý prstoklad, se zvýšeným třetím prstem (č. 144—156) / Šestý prstoklad, se sníženým třetím prstem (č. 157—162) / Poloviční poloha (č. 163) / Zvýšená první poloha (č. 164) / Dvojhmaty, hra ob strunu, nátryly, chromatika (č. 165—170) / Pokyny k dalšímu školení. // JMENNÝ REJSTŘÍK 413
(OCoLC)42181065
cnb000439499

Zvolte formát: Standardní formát Katalogizační záznam Zkrácený záznam S textovými návěštími S kódy polí MARC