I. Úvodem -- Návrat k domu, kolem kterého bylo jen vedro 7 -- II. Prostor a prostorovost. Zkušenost a vyprávění 25 -- Nekonečno a malé světy 33 Nevinné oko versus konvence 37 Rozumění, naturalizace, interpretace 46 Teoretizace vztahů mezi uměními: architextura a intermedialita 61 -- Reprezentace prostoru I: možnosti a meze 65 Reprezentace prostoru II: konkurence popisu a vyprávění 75 Nesamozřejmost časo-prostoru aneb Předmět zkoumání 84 Absence modelu a metody zkoumání 86 -- III. Perspektiva zobrazení a vyprávěcí perspektiva 101 -- Klíčové koncepty 115 -- Návrh modelu konstituentů perspektivy 135 -- IV. Modernistická exempla 155 -- Postava a pohyb: signály inovace vyprávěcí perspektivy -- Josef Karel Šlejhar: Pohřeb 156 -- Prostorová perspektiva: zdroj sociálního zdůvěrnění -- a existenciálního odcizení -- František Langer: Veselé troubení 180 -- Prostředí jako konkrétní výraz typického. Prostor vymezený -- tělem jako výraz jedinečného -- Richard Weiner: Rovnováha 196 -- Rozprostraněnost dění, simultaneita a koncentrace času Marie Pujmanová: Co se událo v městském sadě na Bílou sobotu 207 -- Žitý prostor jako znaková soustava řádu Jan Čep: Do města 219 -- Redukovaná perspektiva jako výraz nedostupnosti světa Jaroslav Havlíček: Vítr 227 -- V. Závěrem -- Vzestup, ústup a trvale udržitelný rozvoj poetiky 246