"Vydáno v rámci projektu Vyškolení lektorů a vytvoření výukových materiálů pro tlumočníky znakového jazyka, transliterátory znakované češtiny a vizualizátory mluvené češtiny"--Tiráž
Úvod o projektu -- Uvedení do problematiky -- Metodická doporučení -- Teoretická část -- 1. Vymezení pojmu hluchoslepota -- 1.1 Kdo je hluchoslepý? -- 1.2 Klasifikace hluchoslepých osob -- 1.3 Příčiny hluchoslepoty -- 1.4 Důsledky hluchoslepoty -- 2. Komunikace hluchoslepých -- 2.1 Obecné předpoklady komunikace -- 2.2 Přehled komunikačních forem -- 2.3 Lormova abeceda -- 2.4 Doteková prstová abeceda -- 2.5 Vpisování velkých písmen do dlaně (daktylografie) -- 2.6 Modifikovaný znakový jazyk -- 2.7 Taktilní znakový jazyk -- 3. Možnosti vzdělávání dětí a žáků s hluchoslepotou v ČR -- 3.1 Legislativní opatření vztahující se k výchovné a vzdělávací péči u hluchoslepých -- 3.2 Školská zařízení pro děti a žáky s duálním smyslovým postižením -- 3.3 Možnost chráněného bydlení -- 4. Socializace osob s hluchoslepotou -- 4.1 Organizace pro hluchoslepé v České republice -- 4.2 Mezinárodní organizace hluchoslepých -- 4.3 Kompenzační pomůcky pro jedince s hluchoslepotou -- 4.4 Tlumočení pro osoby s hluchoslepotou -- Otázky k zamyšlení -- Použitá a doporučená literatura -- O autorkách -- O České komoře tlumočníků znakového jazyka