Obsah // // 1. ÚVOD...5 // 2. VÝVOJ VZDĚLANOSTNÍ A OBOROVÉ STRUKTURY ŽÁKŮ SŠ A VOŠ...6 // 2.1 Vývoj vzdelanostní struktury žáků přijatých na střední a vyšší odborné školy...6 // 2.2 Vývoj oborové struktury žáků ve středním a vyšším odborném vzdělávání...9 // 3. ZKUŠENOSTI ABSOLVENTŮ STŘEDNÍCH ŠKOL S PŘECHODEM NA TRH PRÁCE... 17 // 3.1 Míra identifikace s oborem a hodnocení vzdělání... 17 // 3.2 Realizace studijních a pracovních záměrů po ukončení střední školy... 18 // 3.3 Připravenost ke studiu na VŠ/VOŠ...19 // 3.4 Volba oboru na VŠ/VOŠ a důvody změny zaměření studia...21 // 3.5 Zahájení pracovní dráhy absolventů středních škol...22 // 3.Ó Strategie a úspěšnost hledání prvního zaměstnání...24 // 3.7 Doba hledání prvního zaměstnání...25 // 3.8 Práce v oboru a důvody práce v jiném oboru...26 // 3.9 Potřeba doplnění kvalifikace...29 // 3.10 Soulad pracovní pozice s oborem a úrovní vzdělání...30 // 3.11 Spokojenost absolventů středních škol v současném zaměstnání...30 // 3.12 Stabilita v zaměstnání a důvody změn zaměstnání...32 // 3.13 Znalosti a dovednosti, které chybějí absolventům na trhu práce...34 // 3.14 Celková spokojenost ve vztahu ? trhu práce i terciárnímu vzdělávání...36 // 4. PŘECHOD ABSOLVENTŮ STŘEDNÍCH ŠKOL DO TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ...37 // 4.1 Absolventi maturitních oborů středních škol celkem a přechod na VŠ a
VOŠ...38 // 4.2 Absolventi gymnázií a přechod na VŠ a VOŠ...40 // 4.3 Absolventi oborů lyceum a přechod na VŠ a VOŠ...41 // 4.4 Absolventi maturitních oborů kategorie M a přechod na VŠ a VOŠ...43 // 4.5 Absolventi maturitních oborů kategorie L0 (s odborným výcvikem) a přechod na VŠ a VOŠ...44 // 4.6 Absolventi oborů nástavbového studia a přechod na VŠ a VOŠ...45 // 4.7 Absolventi maturitních oborů středních škol a jejich přechod do terciárního vzdělávání - srovnání..47 // 4.8 Přechod absolventů SŠ do terciárního vzdělání - srovnání v oborovém členění...49 // 5. NEZAMĚSTNANOST ABSOLVENTŮ ŠKOL...52 // 5.1 Míra nezaměstnanosti absolventů škol podle vzdělání...52 // 5.2 Nezaměstnanost absolventů středního vzdělání s výučním listem (kategorie vzdělání H)...53 // 5.3 Nezaměstnanost absolventů středního vzdělání s výučním listem kategorie E...53 // 5.4 Nezaměstnanost absolventů středního odborného vzdělání s maturitní zkouškou a odborným výcvikem // (kategorie vzdělání L0)... 54 // 5.5 Nezaměstnanost absolventů středního odborného vzdělání s maturitní zkouškou (kategorie vzdělání M) ... 56 // 5.6 Nezaměstnanost absolventů nástavbového vzdělání (kategorie vzdělání L5)...58 // 5.7 Nezaměstnanost absolventů vyššího odborného vzdělání (kategorie vzdělání N)...60 // 5.8 Nezaměstnanost absolventů vysokoškolského magisterského vzdělání (kategorie
T)...61 // 5.9 Nezaměstnanost ekonomicky aktivního obyvatelstva a mladých lidí z hlediska vzdělání...61 // 5.10 Nezaměstnanost mladých v členských státech EU...62 // 5.11 Podíl dlouhodobě nezaměstnaných ...63 // 6. NESOULAD ZÍSKANÉ KVALIFIKACE A POŽADAVKŮ PRACOVNÍHO MÍSTA...64 // 6.1 Horizontální nesoulad oboru vzdělání a zaměstnání ? osob mladších 35 let...65 // 6.2 Horizontální kvalifikační nesoulad ? osob mladších 35 let podle skupin oborů vzdělání...67 // 7. PROJEKCE KVALIFIKAČNÍCH POŽADAVKŮ PRACOVNÍHO TRHU DO ROKU 2027... 70 // 7.1 Vývoj pracovních míst a zaměstnanosti v ČR...70 // 7.2 Vývoj počtu pracovních míst a zaměstnanosti podle ekonomických sektorů...70 // 3 // Obsah // « // 7.3 Vývoj počtu pracovních míst a zaměstnanosti ve vybraných odvětvích...72 // 7.4 Projekce pracovních míst podle profesních skupin...72 // 8. PŘEDČASNÉ ODCHODY ZE VZDĚLÁVÁNÍ...74 // 8.1 Vývoj předčasných odchodů v ČR...75 // 8.2 Metodická doporučení pro práci se žáky ohroženými předčasným odchodem ze vzdělávání...75 // 8.2.1 Komunikace školy se žáky a rodiči již před nástupem do 1. ročníku...76 // 8.2.2 Adaptační kurz...76 // 8.2.3 Metodika přípravy a realizace „dnů třídy"...77 // 8.2.4 Individuální práce s žákem ohroženým předčasným odchodem ze vzdělávacího systému - // „individuální akční plán"...79 // 8.2.5 Realizace kulatých stolů ve škole...80 // 8.2.6
Uzavírání smluv o plnění školních povinností...81 // 8.2.7 Podpora vrstevnických skupin - „peer program"...83 // 8.2.8 Výchovné komise...83 // 8.2.9 Spolupráce škol a neziskových organizací - doučování žáků v rodinách (Člověk v tísni, o.p.s.)..84 // 9. ZÁVĚR...85