1.1 ve vzdělávání přežívají mýty, které ve svém důsledku dětem škodí -- 2. Tvrzení, že by se děti neučily bez donucení, je většinou mylné -- 3. I nezáživná látka se dá zvládnout, pokud mají žáci vliv na způsob učení -- 4. Známky jsou pro kvalitu učení a vytváření zájmu o vzdělání škodlivé -- 5. Je rozumné, aby se všechny děti stejného věku učily ve škole úplně totéž? -- 6. Dobrý učitel by měl být ve třídě spíše režisérem, nikoliv hlavním hercem -- 7. Vědomosti či rozvoj osobnosti není dilema chce to však jinou školu -- 8. Učebnice nejsou pro kvalitní vzdělávání nepostradatelné -- 9. Doporučení učitelům: když nevíte, zeptejte se dětí -- 10. Kontrola k pěstování odpovědnosti nestačí -- 11. Výuka založená na odměnách a trestech má rizika -- 12. Ve stresu lze ze sebe vydat naučené, ale nelze se učit nové -- 13. Bezpečné klima ve třídě je nutnou podmínkou kvalitního učení -- 14. Známky a časná selekce dětí jsou velkou bolestí naší školy -- 15. Děti se učí zejména tím, čím žijí doma i ve škole -- 16. Spolupráce znamená daleko více než soutěžení -- 17. Péče o rozvoj osobnosti žáka není něčím navíc, je i prostředkem pro lepší učení -- 18. Počet dětí ve třídě není tak velkou překážkou, jak se běžně myslí -- 19. Spolupráce rodiny a školy by se neměla omezovat jenom na doučování -- 20. Odpor proti změně lze pochopit,