Úplné zobrazení záznamu

Toto je statický export z katalogu ze dne 04.06.2022. Zobrazit aktuální podobu v katalogu.

Bibliografická citace

.
0 (hodnocen0 x )
BK
Vyd. 1.
Praha : Academia, 2010
772 s. ; 24 cm

objednat
ISBN 978-80-200-1886-1 (váz.)
Europa ; sv. 25
němčina
Obsahuje bibliografie a rejstřík
000191605
Předmluva ... 11 // Předmluva k prvnímu vydání 1. svazku ... 13 // PRVNÍ SVAZEK: PODOBA A SKUTEČNOST ... 15 // ÚVOD ... 17 // Úkol. Morfologie světových dějin - nová filosofie. Pro koho tu jsou dějiny? Antika a Indie // nehistoricky. Egypt: Mumie a spalování mrtvých. Forma světových dějin. Starověk - středověk - novověk. Vznik tohoto schématu. Jeho rozklad. Západní Evropa - žádné těžiště. Goethova metoda jediná historická. My a Římané. Nietzsche a Mommsen. Problém civilizace. Imperialismus jako východisko. Nutnost a setrvačnost základní myšlenky. Poměr k dnešní filosofii. // Její poslední úkol. Vznik knihy // TABULKY K SROVNÁVACÍ MORFOLOGII SVĚTOVÝCH DĚJIN ... 56 // PRVNÍ KAPITOLA: O SMYSLU ČÍSEL ... 62 // Základní pojmy. Číslo jako znak kladení hranic. Každá kultura má vlastní matematiku. Antické // číslo jako veličina. Aristarchův obraz světa. Diofantos a arabské číslo. Západní číslo jako funkce. // Úzkost ze světa a touha po světě. Geometrie a aritmetika. Klasické hraniční problémy. Překračování hranic viděného smyslu. Symbolické světy prostoru. Poslední možnosti // DRUHÁ KAPITOLA: PROBLÉM SVĚTOVÝCH DĚJIN ... 93 // I. Fyziognomika a systematika ... 93 // Kopemikánská metoda. Dějiny a příroda. Podoba a zákon. Fyziognomika a systematika. Kultury jako organismy. Vnitřní forma, tempo, trvání. Stejnorodá stavba. „Současnost“ // II. Idea osudu a princip kauzality ...108 // Organická a anorganická logika. Čas a osud, prostor a kauzalita. Problém času. Čas - protipojem prostoru. Symboly času (tragika, vyměřený čas, pohřeb). Starost (erotika, stát, technika). Osud a náhoda. Náhoda a příčina. Náhoda a styl pobývání. Anonymní a osobní epochy. Zaměření k budoucnosti a obraz minulosti. Existuje nějaká věda dějin? Nové vytyčení otázky //
TŘETÍ KAPITOLA: MAKROKOSMOS ...141 // I. Symbolika obrazu světa a problém prostoru ...141 // Makrokosmos jako souhrnný pojem symbolů ve vztahu k duši. Prostor a smrt. „Všechno minulé je jen příměr“. Problém prostom: Jen hloubka je prostorotvomá. Hloubka prostom jako čas. Zrození světonázoru z prasymbolu jedné kultury. Antický prasymbol těles, arabská jeskyně, západní nekonečný prostor. // II. Apollinská, faustovská, magická duše ...154 // Prasymbol, architektura a svět bohů. Egyptský prasymbol cesty. Výrazový jazyk umění: ornamentika či imitace. Ornament a raná architektura. Architektura okna. Velký styl. Dějiny stylu jako organismus. K dějinám arabského stylu. Psychologie techniky umění // ČTVRTÁ KAPITOLA: HUDBA A SOCHAŘSTVÍ ...180 // I. Výtvarná umění ...180 // Hudba a výtvarná umění. Rozdělení podle něčeho jiného než historických hledisek nemožné. // Výběr umění jako výrazového prostředku vyššího řádu. Apollinská a faustovská skupina umění. Stupně západní hudby. Renesance jako antigotické (antimuzikální) hnutí. Charakter baroka. // Park. Symbolika barev. Barvy blízkosti a vzdálenosti. Zlatý základ a ateliérová hněď. Patina. // II. Akt a portrét ...207 // Způsoby znázornění člověka. Portrét, svátost pokání, větná stavba. Hlavy antických soch. Podobizny dětí a žen. Helénistické podobizny. Barokní podobizna. Leonardo, Raffael a Michelangelo jako přemožitelé renesance. Vítězství instrumentální hudby nad olejomalbou kolem roku 1670 (příslušně vítězství sochařství nad freskami kolem roku 460 př. Kr.). Impresionismus. Pergamon a Bayreuth: Východisko umění //
PÁTÁ KAPITOLA: OBRAZ DUŠE A ŽIVOTNÍ POCIT ...236 // I. K formě duše ...236 // Obraz duše - funkce obrazu světa. Psychologie - protifyzika. Apollinský, magický, faustovský obraz duše. „Vůle“ v gotickém „prostoru duše“. „Vnitřní mytologie“. Vůle a charakter. Antická tragédie postoje a faustovská tragédie charakteru. Symbolika jevištního obrazu. Umění dne a umění noci. Popularita a esoterika. Astronomický obraz. Geografický horizont // II. Buddhismus, stoicismus, socialismus ...265 // Faustovská morálka čistě dynamická. Každá kultura má vlastní formu morálky. Morálka postoje // a vůle. Buddha, Sókratés, Rousseau jako slovní vůdci nastávajících civilizací. Tragická a plebejská morálka. Návrat k přírodě, scestné náboženství, nihilismus. Etický socialismus. Stejná stavba filosofie dějin v každé kultuře. Civilizovaná filosofie Západu // ŠESTÁ KAPITOLA: FAUSTOVSKÉ A APOLLINSKÉ POZNÁNÍ PŘÍRODY ...292 // Teorie jako mýtus. Každá přírodověda závislá na nějakém předcházejícím náboženství. Statika, // alchymie, dynamika jako teorie tří kultur. Nauka o atomu. Neřešitelnost problému pohybu. Styl // „kauzálního dění“, „zkušenost“. Pocit Boha a poznání přírody. Velký mýtus. Antická, magická, // faustovská numina. Ateismus. Faustovská fyzika jako dogma o síle. Hranice jejího dalšího teoretického, nikoli technického vývoje. Sebezničení dynamiky; pronikání dějinných představ. // Východisko teorie: rozpuštění v systému morfologických spřízněnosti // DRUHÝ SVAZEK: SVĚTODĚJNÉ PERSPEKTIVY ...333 // PRVNÍ KAPITOLA: PŮVOD A KRAJINA ...335 // I. Kosmické a mikrokosmos ...335 // Rostlina a zvíře. Pobývání a bdělé bytí. Vnímání, rozumění, myšlení. Problém pohybu. Masová duše //
II. Skupina vyšších kultur ...347 // Obraz dějin, obraz přírody. Dějiny člověka a světa. Dva věky: primitivní a vyšší kultury. Přehled vyšších kultur. Nedějinný člověk // III. Vztahy mezi kulturami ...368 // „Ovlivňování“. Římské právo. Magické právo. Právo Západu // DRUHÁ KAPITOLA: MĚSTA A NÁRODY ...390 // I. Duše města ...390 // Mykény a Kréta. Rolnik. Dějiny světa jsou dějiny města. Obraz města. Město a duch. Duch // světového města. Neplodnost a rozpad // II. Národy, rasy, jazyky ...408 // Proudy pobývání a růstové vazby. Jazyk výrazu a sdělení. Totem a tabu. Jazyk a mluvení. Dům // jako výraz rasy. Hrad a dóm. Rasa. Krev a půda. Jazyk. Prostředek a význam. Slovo, gramatika. Jazykové dějiny. Písmo. Morfologie kulturních jazyků // III. Pronárody, kulturní národy, národy feláhů ...440 // Jména národů, jazyky, rasy. Putování. Národ a duše. Peršané. Morfologie národů. Národ a nacionálni národ. Antické, arabské, západní nacionálni národy // TŘETÍ KAPITOLA: PROBLÉMY ARABSKÉ KULTURY ...461 // I. Historické pseudomorfózy ...461 // Pojem. Aktion. Rusovství. Arabská rytířská doba. Synkretismus. Židé, Chaldejci, Peršané předkultury. Misie. Ježíš. Pavel. Jan, Markión. Pohanská a křesťanská kultovní církev // II. Magická duše ...490 // Dualismus světové jeskyně. Pocit času (éra, světové dějiny, milost). Konsensus. Slovo jako substance, Korán. Tajná Tóra, komentář. Skupina magických náboženství. Christologický spor. // Pobývání jako rozlehlost (misie) // III. Pýthagorás, Mohamed, Cromwell ...511 // Podstata náboženství. Mýtus a kult. Morálka jako oběť. Morfologie dějin náboženství. Předkultura: Frankové, Rusové. Egyptské rané období. Antika. Čína. Gotika (víra v Marii a ďábla, křest a pokání). Reformace.
Věda. Puritanismus. Racionalismus. „Druhá religiozita“. Římský a čínský kult císaře. Židovství // ČTVRTÁ KAPITOLA: STÁT ...556 // I. Problém stavů: šlechta a kněžstvo ...556 // Muž a žena. Kmen a stav. Rolnictvo a společnost. Stav, kasta, povolání. Šlechta a kněžstvo jako // symboly času a prostoru. Kázeň a tvořivost, mravy a morálka. Vlastnictví, moc a kořist. Kněz // a učenec. Hospodářství a věda: peníze a duch. Dějiny stavů: rané období. Třetí stav: město svoboda - měšťanstvo // II. Stát a dějiny ...580 // Pohybované a pohyb, „být ve formě“. Právo a moc. Stav a stát. Lenní stát. Od lenního svazku k stavovskému státu. Polis a dynastie. Absolutní stát, fronda a tyranie. Valdštejn. Kabinetní politika. Od první k druhé tyranii. Měšťanská revoluce. Duch a peníze. Beztvaré mocnosti (napoleonismus). Emancipace peněz. „Ústava“. Od napoleonismu k caesarismu. (Věk „válčících států“). Velké války. Římská doba. Od kalifátu k sultanátu. Egypt. Přítomnost. Caesarismus // III. Filosofie politiky ...633 // Život je politika. Politické nadání. Státník. Vytvářet tradici. Fyziognomický (diplomatický) takt. Stav a strana. Měšťanstvo jako prastrana (liberalismus). Od stavu přes stranu k následnictví jednotlivců. Teorie: Od Rousseaua až k Marxovi. Duch a peníze (demokracie). Tisk. Sebezničení demokracie penězi //
PÁTÁ KAPITOLA: SVĚT FOREM HOSPODÁŘSKÉHO ŽIVOTA ...652 // I. Peníze ...652 // Národohospodářství. Politická a hospodářská stránka života. Produkující a dobývající hospodářství (obdělávání půdy a obchod). Politika a obchod (moc a kořist). Prahospodářství a hospodářství vyšších kultur. Stav a hospodářská třída. Venkov bez měst: myšlení ve statcích. Město: myšlení v penězích. Světové hospodářství: mobilizace statků penězi. Antické peníze: mince. Otrok jako peníze. Faustovské myšlení v penězích: Účetní hodnota. Podvojné účetnictví. Mince na Západě. Peníze a práce. Kapitalismus. Hospodářská organizace. Vyhasínání myšlení: v penězích: Diocletianus. Hospodářské myšlení Rusů // II. Stroj ...671 // Duch techniky. Primitivní technika a styl vyšších kultur. Antická „technika“. Faustovská technika: Vůle k moci nad přírodou. Vynálezce. Opojení moderními vynálezy. Člověk jako otrok // stroje. Podnikatel, dělník, inženýr. Zápas mezi penězi a průmyslem. Konečný boj mezi penězi a politikou: vítězství krve // Poznámky ...679 // ZÁNIK ZÁPADU JAKOŽTO HESLO, SVĚDECTVÍ O DOBĚ A KNIHA NA PRŮSEČÍKU (Martin C. Putna) ...733 // Jmenný rejstřík ...759

Zvolte formát: Standardní formát Katalogizační záznam Zkrácený záznam S textovými návěštími S kódy polí MARC