I. část Estetika -- Od struktury k recepci vertikální analogon -- soudobého umění -- Fikce, nicota a afirmace reality -- Estetická distance dialog sebereflexe -- „Síla" žánru jako funkce vzdálenosti možného světa -- Fantastično, váhání a víra -- Divák na ztracené dálnici současného umění -- neboli krok k „šedé estetice" -- „Denaturalizovaná" mimésis -- Možnost reálných emocí v možných (fikčních) světech Narativní událost Kolosální vzneseno -- Život jako umělecké dílo? (Několik poznámek k Foucaultově vizi) -- II. část Estetika filmu -- Film jako/a zrcadlo (Průzkum možností jedné analogie) (Film + divák) jako milieu společenství událostí Žánr jako vektorová kategorizace filmového díla Sci-fi horor žánrový paradox Boční participace (filmového) diváka -- III. část Umělecké dílo filmové -- Několik úvah o filmovém díle (Sedm samurajů) -- Dvakrát Cat People od symbolu k naturalistickému ikonu -- Fil(m)osofická meditace o závrati z času Vertigo -- Lola běží přes křižovatku chronoznaků -- Topos zahrady v Záhradě a jeho časo-znakové implikace -- La Jetée neboli přítomná minulost, která nebyla -- Bibliografická poznámka Jmenný rejstřík Resumé