PŘEDMLUVA A PODĚKOVÁNÍ -- 1. ÚVOD Proč teorie? -- Tvrdá a měkká teorie Teoretické mody Teorie a metoda Teorie a diskurs -- 2. FENOMENOLOGICKÁ TEORIE: INGARDEN Vícevrstevná struktura díla -- Metoda odvozená z teorie Příklad -- 3. HERMENEUTICKÁ TEORIE: GADAMER Porozumění -- Metoda odvozená z teorie Příklad -- 4. GESTALTISTICKÁ TEORIE: GOMBRICH -- Schéma a oprava -- Příklad -- 5 RECEPČNÍ TEORIE: ISER Reakce na stav kritiky -- Rozhraní mezi textem/kontextem a textem/čtenářem -- 6. SÉMIOTICKÁ TEORIE: ECO Ikonický znak -- Estetický idiolekt Příklad -- 7. PSYCHOANALYTIČKA TEORIE: EHRENZWEIG Tvůrčí proces -- Příklad -- Dodatek Zrcadlové zobrazení: Lacan -- 8. MARXISTICKÁ TEORIE: WILLIAMS Teorie odrazu -- Produkce Příklady -- 9. DEKONSTRUKCE: MILLER Dekonstrukce v akci Dekonstrukce na příkladě -- 10. ANTROPOLOGICKÁ TEORIE: GANS Základy generativní antropologie Antropologický pohled na literaturu -- 11. DEWEYHO UMĚNÍ JAKO ZKUŠENOST Estetická zkušenost -- Cirkulárnost Příklad -- 12. SHOWALTEROVÁ: -- „ZA FEMINISTICKOU POETIKU" Ženy jako čtenářky Ženy jako spisovatelky Revize a dodatky -- 13. TEORIE V PERSPEKTIVĚ Intelektuální krajina -- Látka teorie -- Co nám rozmanitost teorií naznačuje? -- 14. POSTSKRIPTUM POSTKOLONIÁLNÍ DISKURS: SAID -- Základní rysy diskursu Strategie postkoloniálního diskursu Román jako imperiálni diskurs Mody odporu -- Rád postkoloniálního diskursu -- Příloha A: John Keats,
Ode on a Grecian Urn -- Příloha B: Edmund Spenser, "Februarie: Aegloga Secunda" -- (The Shepheardes Calender) -- Příloha C: T. S. Eliot, "The fire Sermon" (The Waste Land) -- Doslov: Metoda jako kulturní praxe (Martin Procházka) -- Rejstřík