Úvod 6 // 1. Nadání a nadané děti jako konstrukt 9 // 2. Nadání jako systém 19 // 2.1 Co víme o podstate nadaní: od schopností k akčním repertoárům 25 // 2.2 Stávání se nadaným: příprava jako rozvoj potenciálu 36 // 2.3 Motivace a rozvoj lidského potenciálu 50 // 2.4 Sociální faktory ohrožující úspěšný rozvoj nadání 62 // 3. Psychologické konstrukce lidského potenciálu 74 // 3.1 Nadání jako „nature“: konstrukce nadání jako vrozeného osobnostního rysu 77 // 3.2 Nadání jako „nurture“: příprava a motivace jako hlavní determinanty nadání 84 // 3.3 Tři psychologické konstrukce lidského potenciálu 94 // 4. Příběhy nadání: nadání jako zkušenost 98 // 4.1 Problematické rodičovské konstrukce nadání 101 // 4.2 Nadané děti v dospělosti a jejich motivace 116 // 4.3 Co chtějí motivované děti od svého vzdělávání? 135 // Závěr 146 // Literatura 150 // Summary 167 // Rejstřík 169