Úplné zobrazení záznamu

Toto je statický export z katalogu ze dne 04.06.2022. Zobrazit aktuální podobu v katalogu.

Bibliografická citace

.
0 (hodnocen0 x )
BK
1. vyd. Orbisu
Praha : Národní hudební vydavatelství Orbis, 1951
294 s. : noty ; 26 cm

objednat
001417268
Obsah // Strana // Předmluva // Díl první // Úvod. // 1. Tóny: Sedm základních tónů. Alikvotní tóny... // 2. Noty: Trvání tónů. Linková osnova. Pomocné čáry. Notové písmo . . // 3. Klide: Houslový, altový, tenorový, basový. Obrazec, jak se noty v růz- // ných klíčích jmenují a píší... // 4. Oktávy: Přehled oktáv, jejich označování a pojmenování... // 5. Chromatické změny tónů: křížek, dvojitý křížek, bé a dvojité bé, odrážka // a dvojitá odrážka ... // 6. Celé tóny a půltóny... // 7. Stupnice: Stupnice tvrdé (dur) a měkké (moll), harmonické a melodické, // zvětšená sekunda, citlivý tón ... // Přehledná tabulka všech stupnic s rozloženými trojzvuky (kadence) . Chromatická stupnice dur a moll, chromaticko-enharmonická stupnice, // celotónová stupnice ... // Stupnice molldurová, stupnice složitá (cikánská). Staré stupnice církevní: Jónská, Dorická... // Frygická, Lydická, Mixolydická, Aiolská ... // 8. Intervaly: Druhy intervalů: Čisté, velké, malé, zvětšené... // Zmenšené a v hudbě užívané intervaly... // Konsonantní intervaly ... // 7 // 8 // 9 // 10 // 11 // 12 // 13 // 18 // 19 // 20 // 20 // 21 // 23 // Díl druhý // Nauka o harmonii. // ? // § 1. Přirozené trojzvuky (kvintakordy): kvintakord dur, moll, zmenšený, zvětšený; základní kvintakordy dur a moll... 25 // Tabulka všech trojzvuků —kvintakordů — dur a moll, dle kvintového // kruhu... 26
Trojzvuky —kvintakordy — na všech sedmi stupních základních tónin C dur, a moll... 26 // § 2. Čtyřhlasá úprava trojzvuků (kvintakordů). Přibližný rozsah lidských hlasů 27 Poloha terciová, kvintová, oktávová. Harmonie těsná, rozšířená, smíšená ... 28 // § 3. Tonika, dominanta a subdominanta. Dur: S T D, moll: °S °T D . . 28—29 // Strana // § 4. Dominantní septakord D7 : Jeho význam v harmónii... 29 // Tabulka, v níž jsou uvedeny základní funkce všech tónin... 30 // § 5. Spojování toniky s dominantou. Tonika I. stupeň, dominanta V. stupeň 33 // Příklady v těsné a rozšířené harmonii... 34 // § ?. Spojováni toniky se subdominantou. (l.—W. stupnh)... 35 // § 7. Spojování subdominanty s dominantou (IV.—V. stupně). Nedovolené // souběžné oktávy a kvinty. Protioktávy (antiparalely). Skryté oktávy a kvinty... 36 // § 8. Spojení 5 - D - ? (IV., V., I. stupne) aD- S-T (V., IV., I. stupne) 37 // § 9. Spojováni toniky s oběma dominantami... 38 // § 10. Spojeni toniky s dominantami na základe melodickém a rytmickém. Tvoření melodie a návod k harmonisování... 39 // §11. Citlivý tón. Jeho význam při spojení dominanty s tonikou a při spojení // kvintakordů V. ? VI. stupně. (D—ST.) Zdyq/??//ercie ... 43—44 // § 12. Harmonisování krátkých nápěvů trojvzuky /., /V., V. ? V/. stupně. // (T S D 5T.)... 46 // §13. Dominantní septakord... 48 // Funkce dominantního septakordu D7, rozvedení
do toniky ... 49 // Příklady spojení T D7 T. (L, V7., I. stupně)... 50 // § 14. Klamný závěr... 51 // Spojení dominantního septakordu s akordem VI. stupně... 52 // § 15. Kvintakordy II. stupně. Spojení IL, V., I. stupně. (ID D T.) a IL, V7., // I. stupně (ID D7 T) v tóninách dur a moll...53—54 // Spojení IL, VI. stupně (5 ST) a IL, III. stupně (5 TD)... 55 // §16. Kvintakordy III. stupně... 55 // § 17. Kvintakordy VIL stupně... 56 // §18. Přehled funkčních zkratek... 56 // V notaci ... 57 // Příklady některých spojů v krátkých melodiích... 58 // Národní písně ? harmonisování ... 59 // §19. Melodické a průchodné tóny... 60 // Průchody diatonické,"chromatické, lehké, těžké, v souběžných terciích ... 61 // v sextách, protipohybu, skrytý průchodný tón, nepravý (volný), // myšlený, opuštěný... 62 // Průchodné tóny v tónině molové... 63 // Vzory ve skladebné úpravě...63—64 // Které tóny považujeme za akordické a které za průchodné ... 64 // Ukázky z hudebních děl... 65 // § 20. Střídavý tón. Pravidelný - lehký, nepravidelný - těžký... 68 // Vrchní a spodní bezprostředně za sebou, opuštěný, v terciích, sextách, protipohybem, ve volném pohybu... 69 // // Strana // V spojení s dominantami, střídání trojhlasé - akordické ... // Střídavý tón v base. Střídání basového tónu ve smíšené harmonisaci Některé ukázky z hudební tvorby... // § 21. Me/odíc/cé
ozdoóř/. Příraz, odraz, skupinka, náraz...72 // Nátryl, trylek, řadový trylek... // Soutryl, obal... // § 22. Obraty kvintakordů. Generálbas... // Co je to sextakord a kvartsextakord? Sextakord ... // Kvartsextakord. Sextakordy a kvartsextakordy v C dur, a moll . . Nové funkční značky ... // § 23. Čtyřhlasá úprava sextakordů... // Spojení kvintakordů se sextakordem téhož souzvuku... // Spojení kvintakordů s příbuznými sextakordy ... // Spojení kvintakordů s nepříbuznými sextakordy ... // Některé spoje sextakordů příbuzných... // Spojení nepříbuzných sextakordů... // § 24. Kvintakord a sextakord VII. stupně v dur i moll... // Sextakord II. stupně v moll... // Sextakord zvětšeného kvintakordů III. stupně v moll... // § 25. Kvartsextakord... // Kvartsextakord průchodný, následný... // § 26. Sextakordy a kvartsextakordy průtažné, střídavé a následné... // Návod na vypracování generálbasového úkolu ... // Sextakord, kvartsextakord a dominantní septakord v praktickém použití. Příklady... // § 27. Obraty dominantního septakordu... // Kvintsextakord ... // Terckvartakord... // Sekundakord ... // Ukázka, jak uvažovat! a řešiti daný úkol ... // Ukázky z hudební tvorby ... // § 28. Volné spojování příbuzných akordů... // Některé volné spoje kvintakordů... // Dominantní septakord ve volném rozvedení... // § 29. Malý septakord... // Obraty malého septakordu... // Rozvedení nepřímé...
// Spoje s akordy jiných stupňů... // Malý septakord ve volné skladbě... // § 30. Zmenšený septakord... // Rozvedení do toniky... // Obraty zmenšeného septakordu a jich rozvedení do toniky . . . . // 70 // 71 // —73 // 74 // 75 // 76 // 77 // 78 // 79 // 79 // 80 80 82 // 84 // 85 // 87 // 88 // 89 // 90 // 92 // 93 98 // 102 // 105 // 106 107 109 113 116 // 120 // 121 // 122 // 125 // 127 // 128 129 // 131 // 132 // 133 // 134 // Strana // Nepřímé rozvedení do toniky. Spoje s akordy jiných stupňů . . . . Užití zmenšeného septakordu v harmonickém sledu akordů . . . . // Rozvedení do tonického kvintakordů a sextakordů ... // Vypracovaný příklad v přísném a volném spojení... // Příklady z hudební tvorby... // § 31. Závěr. Autentický a Plagální, dokonalý celý ... // Autentický a Plagální nedokonalý celý, melodicky zeslabený, poloviční ... // Rozšířený autentický. Autentický dokonalý celý závěr. Autentický // poloviční závěr. Klamný závěr... // Harmonicky zeslabený ... // Rytmicky zeslabený. Melodicko - harmonicky zeslabený. Melodicko - // rytmicky zeslabený... // Harmonicko-rytmicky zeslabený. Melodicko-harmonicko-rytmicky // zeslabený ... // Ukázky závěrů hudebních děl... // § 32. Sekvence... // 135 // 137 // 137 // 139 // 140 // 140 // 141 // 142 // 143 // 144 // 145 // 146 // 150 // § 33. Vedlejší Čtverozvuky - septakordy. Rozvedení velkého septakordu I. stupně a jeho obratů ...154
// Volné použití a rozvedení velkého septakordu I. stupně. Použití septakordu I. stupně v mezivětí melodie. Rozvedení velkého septakordu do zmenšeného septakordu I. stupně ? dokonalému závěru ... 155 // Nástup velkého septakordu I. stupně přímo, bez přípravy. Obraty // vedlejších septakordů...156 // Septakord II. stupně (subdominanta s přidanou sextou)...158 // Septakord III. stupně. Septakord IV. stupně...161 // Septakord VI. stupně...162 // Vypracované příklady národních písní...163 // Vystřídání septakordů na všech stupních tóniny...164 // § 34. Vedlejší septakordy v moll...165 // Septakord I. stupně a jeho obraty...166 // Septakord II. stupně a jeho obraty...167 // Septakord III. ? IV. stupně a jejich obraty. Dorská sexta . . 168—169 // SeptakordVI. stupně. Obraty...171 // Příklady z hudební tvorby...174 // § 35. Dominantní nonový akord (na všech stupních)...175 // Obraty dominantního nonového akordu...177 // Spojení toniky, subdominanty, dominatního nonového a septimového // akordu v dur i moll...179 // Spojení moll-subdominanty...180 // Vedlejší nonové akordy. — Dorská sexta...181 // Ukázky z hudební tvorby ...183 // § 36. Undecimový a tercdecimový akord...184 // Volné příklady ve skladbě...188 // Díl třetí // Průtah. // Strana // § 37. Provedení průtahu // § 38. Jednoduché průtahy shora. Průtahy u kvintakordů —kvartový, sextový, nonový ... // Průtahy u sextakordů,
u kvartsextakordů... // Ukázka: Očíslovaný bas, jeho harmonické vypracování ? ? němu při-komponovaná melodie pro housle, založená na průchodných a harmonických tónech...195 // Průtahy ? dominantního septakordu... // Nad obraty dominantního septakordu... // Průtahy nad malým a zmenšeným septakordem... // Nad malým sextakordem. Nad zmenšeným septakordem... // Průtahy ? vedlejších septakordů... // Průtahy u nonových, undecimových a tercdecimových akordů . . // § 39. Průtahy zdola... // § 40. Průtahy dvojité... // Dvojité průtahy zdola... // Smíšené dvojité průtahy... // §41. Akordické průtahy... // § 42. Volné průtahy...207 // Přerušený průtah... // Několik ukázek z hudební tvorby... // § 43. Anticipace — předjímka... // 193 // 194 // -196 // 197 // 197 // 198 // 198 // 199 // 200 // 203 // 204 206 207 // 207 // -208 // 208 210 214 // Díl čtvrtý // O modulaci. // § 44. Theoretický úvod...217 // Víceznačnost akordů ...218 // Modulace z tóniny durové do stejnojmenné molové a naopak. C dur — c moll, c moll — C dur...218 // C dur — G dur, a moll — C dur...220 // Mimotonální dominanty...221 // Přehodnocení funkce, modulační okamžik ...225 // Zmenšený septakord...227 // a moll — C dur...228 // Modulace z durové tóniny do souběžné molové. C dur — a moll . . 229 // Přechod z mollové tóniny do durové či molové tóniny dominantní. // a moll—emoll... 231 // Neapolský sextakord...232
// Modulace z durové tóniny do dominantní molové. C dur — g moll 235 // C dur — F dur — f moll. a moll — d moll — D dur...237 // Sekvence proměnou vždy nové toniky v dominantu z tóniny C dur do // C dur...238 // Strana // Akordy terciové príbuznosti...240 // Zvětšený kvintakord...242 // Zvětšený terckvartakord...245 // Zmenšený kvintakord...248 // Zvětšený kvintsextakord...249 // Frygický kvintakord ...250 // Zvětšený sextakord...251 // Jiné modulační prostředky...252 // Souhrn nej důležitějších poznatků o modulaci...252 // Myšlenkový postup při modulaci...253 // Modulace z tóniny C dur do b moll...254 // Přiřazení mimotonální dominanty...254 // Modulace prostřednictvím jiných zmenšených septakordů...255 // Neapolský sextakord ...256 // Terciová příbuznost ...257 // Rozvedení zvětšeného terckvartakordu...258 // Modulace z C dur přes pomocné tóniny do b moll...260 // Příklady modulace do vzdálenějších tónin: // C dur — Fis dur...261 // a moll — Es dur...262 // C dur — es moll...263 // a moll — cis moll...264 // Závěry s použitím mimotonálnich akordů: // Závěry s použitím mimotonální dominanty...265 // Závěry se zmenšeným septakordem, se zvětšeným terckvartakordem, // s akordy terciové příbuznosti...267 // Závěry s mimotonálním akordem nonovým. Samostatné volné závěry. // Modulační sekvence . ...268 // Příklady z děl mistrů vážné hudby i skladatelů hudby
populárni . . . 269 // Modulace z C dur do d moll přehodnocením zmenšeného septakordu // (L. van Beethoven: Sonata No. 3.)...269 // Modulace z C dur do G dur přehodnocením dominanty v toniku. // (Beethoven: Sonata No. 9.)...270 // Vybočení z tóniny s použitím volného přiřazování dominantního // septakordu. (Čajkovskij: Houslový koncert, II. věta.)...270 // Modulační sekvence pomocí neapolského sextakordů (Jos. Suk: Píseň // lásky)...270 // Modulace z A dur do ? dur pomocí snížené tercie durového tonického kvintakordů, za kterým je volně přiřazen dominantní septakord. (W. // A. Mozart: Sonata No. 13.)...271 // Modulace z F dur do a moll (A dur) přehodnocením zmenšeného // septakordu. (B. Smetana: Česká píseň.) ...271 // Modulace přehodnocením doškálného akordu. (B. Smetana: Polka z opery ,,Dvě vdovy“.)... 271—272 // Strana // (G. Puccini: Tosca.)...272 // Modulace z G dur do F dur pomocí snížení tercie u tonického kvint- // akordu. (A. Dvořák: Slovanský tanec č. 1.) op. 46... 273 // Krátké vybočení z tóniny. (J. Fučík: Vjezd gladiátorů.)...273 // Modulace z As dur do C dur přehodnocením zmenšeného septakordu. // (J. Fučík: Zimní bouře.)...274 // Modulace z f moll do As dur přehodnocením molové dominanty. (R. // Friml: Písně Závišovy.)...274 // Tóninový skok. (R. Friml: Písně Závišovy.)...275 // Modulace z G dur do F dur pomocí snížení tonické tercie. (J. Strauss: // Na krásném,
modrém Dunaji.)...275 // Modulace na podkladě terciové příbuznosti a přehodnocením funkce. // (J. Strauss: Růže z jihu.) . *...276 // Příklady modulací průchodných. (R. Wagner: Tannhäuser.) ... 277 // (A. Dvořák: Houslový koncert, III. věta.)...278 // (W. A. Mozart: Sonata No. 11.)...279 // (G. Puccini: Tosca.)...280 // Průchodná modulace nad prodlevou. (Joh. Strauss: Růže z jihu.) 280 Úloha: Harmonické modulace z hudebních děl, upravené do generál-basu...282 // § 45. Prodleva...284 // § 46. Basso ostinato. (Tvrdošíjný bas.)...285 // Doslov...287 // Příloha // O melodii. Jak tvořiti melodii?...288 // Kontrast... 292 // Jak si počínati při tvoření vlastní melodie...293 //
(OCoLC)85306598
cnb000503788

Zvolte formát: Standardní formát Katalogizační záznam Zkrácený záznam S textovými návěštími S kódy polí MARC