Úvod 5 // 1 Moderní informační technologie a jejich vyžití při edukaci žáků v základní škole speciální 7 // 1.1 Informační a komunikační technologie ve speciální pedagogice 9 // 1.2 Metodologie výzkumu 11 // 1.3 Analýza a interpretace výzkumných dat 14 // 1.4 Shrnutí výzkumných výsledků 31 // 1.5 Závěr a doporučení 34 // Kiteratura 36 // 2 Procesy porozumění čtenému textu zaměřeném na literární zkušenost ve vztahu k vybraným cílovým skupinám žáků 38 // 2.1 Vybrané faktory čtenářské gramotnosti 40 // 2.2 Metodologie výzkumu 43 // 2.3 Analýza a interpretace výzkumných dat 47 // 2.4 Shrnutí výzkumných výsledků 59 // 2.5 Závěr a doporučení 61 // Literatura 64 // 3 Kompetence pedagogů základních škol k edukaci žáků, včetně žáků s potřebou podpůrných opatření 70 // 3.1 Kompetence pedagogů základních škol 71 // 3.2 Metodologie výzkumného projektu 77 // 3.3 Analýza a interpretace výzkumných dat 81 // 3.4 Shrnutí výzkumných výsledků 86 // 3.5 Závěr a doporučení 87 // Literatura 89 // 4 Podmínky vzdělávání žáků se specálními vzdělávacími potřebami ve vybraných oblastech 94 // 4.1 Teoretická východiska zkoumané problematiky 94 // 4.2 Edukace žáků s těžkým mentálním postižením v základní škole speciální 97 // 4.3 Metodologie výzkumu 114 // 4.4 Analýza a interpretace výzkumných dat 11502// 4.5 shrnutí výzkumných výsledků 120 // 4.6 Závěr a doporučení j21 // Literatura 123 // Závěr 126 // Summary 127 // Seznam tabulek 128 // Seznam grafů 128 // Seznam obrázků 129 // Rejstřík