1. MINULOST V MEZIGENERAČNÍM ROZHOVORU -- Úvod -- 2. RODINNÁ PAMĚŤ -- O společném vytváření minulosti v rozhovoru -- 3. DÁVAT SMYSL -- Jak se mění příběhy cestou napříč generacemi -- 4. ZMĚNA RÁMCE -- Příběhy utrpení a hrdinství jako tradovací typy -- 5. „ĎÁBLŮV GENERÁL" -- Film jako životní příběh aneb: Jak média formují paměť -- Scénáře pro život -- Jak to skutečně bylo -- 6. „RUS NEBRAL VŮBEC ŽÁDNÝ OHLED" -- Výkladové vzorce a topos jako kolektivní vztahové rámce paměti -- Nevyslovené předpoklady rozhovoru -- „Rusové" a „Američané" -- „Židé" a „Němci" -- „Nacisté" -- „Protože se o tom vůbec nic nevědělo" -- 7.,JEDEN A DRUHÝ SVĚT" -- Historické vědomí o nacismu ve srovnání Východu se Západem -- Situace rozhovoru jako prostor pro vzpomínání -- Srovnání s NDR -- Důsledky „zvládnutí minulosti" v NDR -- 8. VZPOMÍNAT A PŘEDÁVAT -- Nástin teorie komunikativního tradování -- Sociální paměť -- Živá minulost -- Nacismus jako živá minulost. A holocaust? -- PŘÍLOHA -- Popis náhodného vzorku -- Generace pamětníků -- Generace dětí -- Generace vnoučat -- Třináct filmových sekvencí ke vstupu do rodinných rozhovorů -- v délce celkem asi 10 minut -- POZNÁMKY -- DODATEK K DRUHÉMU VYDÁNÍ: NACISMUS BEZ NACISTŮ Výsledky reprezentativního výzkumu