Úplné zobrazení záznamu

Toto je statický export z katalogu ze dne 08.06.2024. Zobrazit aktuální podobu v katalogu.

Bibliografická citace

.
0 (hodnocen0 x )
(2) Půjčeno:4x 
BK
Vydání 1.
Praha : Academia, 2016
922 stran : ilustrace, portréty, faksimile ; 21 cm

objednat
ISBN 978-80-200-2634-7 (vázáno)
Šťastné zítřky ; sv. 23
Obsahuje bibliografii na stranách 866-896, bibliografické odkazy a rejstřík
Anglické resumé
001453010
Obsah // Předmluva 13 Úvodní slovo 15 // Jazz, swing a české země 53 // Pronikání jazzu a swingu do českých zemí 53 Swing jako hudba, tanec a životní styl 62 Politický rozměr jazzu v meziválečném Československu 70 Útoky proti jazzu v českých zemích 85 Swing na počátku protektorátu a jeho hlavní hvězdy 92 // Nacionálni socialismus a jazz 113 // Jazz a nacistická ideologie 114 „Nigger-Juden-Jazz“ 114 // Jazz jako projev revoluce, svobody a demokracie? 128 První útoky pro ti j azzu 139 // Útoky v období Výmarské republiky 139 První opatření po nástupu NSDAP k moci 150 Rozhlasový zákaz a snaha o vytvoření „nové německé taneční hudby“ 164 // Jazz ve třetí říši do vypuknutí druhé světové války 171 Swing ve stínu olympijských kruhů 171 Zákaz „neárijských“ gramofonových desek 179 Výstava Entartete Musik 188 Vznik jazzových klubů ve třetí říši 198 // Od „koláčového tance“ k „lindyho skoku“. // Jazzové tance a jejich odmítání 217 // Jazzový tanec a jeho vývoj do čtyřicátých let dvacátého století 217 Počátky jazzového tance 217 // Z černošských tančíren do hollywoodských filmů 226 // Reakce na jazzové tance v Evropě a v Čechách 235 Cakewalk alias grácie flirtujících šimpanzů 235 Stepové a zvířecí tance alias americký atentát na kulturu 241 // Foxtrot alias hysterický záchvat 249 // Shimmy alias výraz tučňáka patagonského 253 // Charleston alias návrat
pralesních zvyků 259 // Black bottom a lindy hop alias zvrácenost a divočina 268 // Swingové subkultury ve čtyřicátých letech 273 // „Chlapci, co uměli opravdu dobře tančit“ aneb Američtí Jitterbugs a Zootsuiters 274 „Je suis Swing“ aneb Francouzští zazous 294 „Swingujeme hot, jelikož je to zakázané“ aneb Němečtí Swing-Boys 309 „Nejdřív půjde Hitler, hned po něm pak strana“ aneb Vídeňští Swings a Schlurfs 339 // Česká mládež v předvečer nacistické okupace 352 // Organizace mládeže ve třicátých letech 353 Politické organizace české mládeže 354 Tělovýchovné organizace 371 Skauting a tramping 375 Boj mládeže s autoritami a následné zklamání z „generace otců“ 389 „Ať se to mládí vyspí pod mostem, vždyť je to zdravé!“ 389 Mládež a Mnichov 397 Mládež a druhá republika 402 // Swing jako generační fenomén a projev odporu 408 // Zdroje české swingové subkultury 409 // Dandysmus jako počátek moderní výstřednosti 409 Dandysmus v Čechách aneb „Pražská gigrlata“ 412 Americké filmy 420 Recese a literární dílo Jaroslava Žáka 434 // Swing jako generační fenomén 447 „Saxofonová generace“ 447 Swing jako náboženství a masové šílenství 462 Swing jako projev odporu vůči nacistické okupaci 470 // Protektorátní swingová subkultura a její svět 482 // Počátky swingových výstředností 483 Vznik a časové vymezení české swingové subkultury 483 // Dobové
„teorie“ o původu potápek 493 Vznik a etymologie slova „potápka“ 501 // Módní styl potápek a bedel 512 Potápkovský účes a klobouk 512 Oblečení swingových výstředníků 521 Držení těla a chůze 529 // Mluva swingových výstředníků 531 // Sociální struktura protektorátní swingové subkultury 544 // Lokální výskyt swingových výstředníků 549 Oblíbená místa pražských potápek 549 Potápky ve středních Čechách 555 Potápky ve východních Čechách 560 Potápky v západních a jižních Čechách 564 Potápky na Moravě 568 // „Ilegální jazzový časopis“ Okružní korespondence 575 // Útoky proti potápkám z českého prostředí 584 // „Vyžeňte potápky z koncertních síní!“ // Čeští fašisté v boji proti swingovým výstřednostem 585 // „Potápka rodu mužského je varianta prostitutky rodu ženského.“ Útoky proti potápkám z vlasteneckých a konzervativních kruhů 597 // „Bohatá chátra.“ Kritika potápek z levicového prostředí a ze strany jazzových hudebníků 605 // „Ne, to není mládež.“ Protinacistický odboj a swingové výstřednosti 609 Navrhované způsoby „léčby“ potápkovské „morové nákazy“ 613 // „Možná před nimi budoucí generace smekne.“ // Veřejná obhajoba potápek 618 „K tomu nemá práva nikdo!“ Kriminalizace potápek a jejich údajné „prznění“ národní kultury 624 // „My tancujem swing.“ Zesměšňování potápek 630 // Protektorátní
instituce a swingové výstřednosti 639 // Swingová hudba v kontextu nacistické kulturní politiky v protektorátu 639 Perzekuce protektorátních swingových hudebníků 667 // Potápky jako objekt zájmu nacistických institucí 673 Zakazování tance v protektorátu 685 Administrativní opatření proti swingovým výstředníkům 694 // Paradox okupační politiky - defilé amatérských jazzových orchestrů 704 Potápky jako „antivzor“ Kuratoria pro výchovu mládeže v Čechách a na Moravě 712 Swing a nacistická propaganda v protektorátu 728 // Swingování v ghettu. Jazzová hudba v nacistických vězeňských zařízeních a v terezínském propagandistickém íilmu 742 // Jazzové orchestry v koncentračních táborech 743 Swing v terezínském ghettu a pokus o jeho propagandistické zneužití 752 Bedřich Weiss a jeho terezínský kvintet 752 Založení a promény orchestru Ghetto-Swingers 763 Ghetto-Swingers a natáčení propagandistického filmu Theresienstadt 778 // Konec Ghetto-Swingers a jazzová hudba v Terezíně v závěru války 791 // Ghetto-Swingers a jazzová hudba v Osvětimi 796 // Swingová mládež po zániku protektorátu a její umělecká reflexe 801 // Potápky v „nylonovém věku“ 802 // Potápky a páskové v „babylonském zajetí“ 825 // Závěrečné slovo 862 // Seznam použitých pramenů a literatury 866 Seznam vyobrazení 897 Summary 902 Jmenný rejstřík 904

Zvolte formát: Standardní formát Katalogizační záznam Zkrácený záznam S textovými návěštími S kódy polí MARC