Úplné zobrazení záznamu

Toto je statický export z katalogu ze dne 18.05.2024. Zobrazit aktuální podobu v katalogu.

Bibliografická citace

.
0 (hodnocen0 x )
(10.5) Půjčeno:21x 
BK
EB
Vydání první
Brno : Masarykova univerzita, 2016
325 stran : ilustrace ; 23 cm
Externí odkaz    Plný text PDF 
   Plný text PDF (Bookport) 
   * Návod pro vzdálený přístup 
   * Návod pro Bookport 

objednat
ISBN 978-80-210-8462-9 (brožováno)
ISBN 978-80-210-8773-6 (e-kniha)
Na obálce nad názvem: Masarykova univerzita, Filozofická fakulta
Obsahuje bibliografii na stranách 307-325 a rejstřík
Kniha prezentuje výsledky akčního výzkumu, jehož cílem bylo zavést dialogické vyučování do výuky na druhém stupni základní školy a zavádění změny systematicky zkoumat. Monografii otevírají dvě teoretické kapitoly. První přibližuje ústřední koncept dialogického vyučování jakožto komunikačního uspořádání výuky, jehož cílem je podněcovat myšlení žáků a prohlubovat jejich porozumění výukovému obsahu. Druhá pojednává o tom, jakým způsobem se učitelé mohou v rámci profesního rozvoje učit proměňovat svoji práci, a to za pomoci videonahrávek vlastní výuky, jejich následné analýzy a reflexe.Těžištěm knihy je výzkumné šetření, v jehož centru stál rozvojový program pro učitele, skládající se ze složky teoretické, zkušenostní a reflektivní. Ve třech kapitolách představujících výsledky výzkumu nejprve ukazujeme, nakolik se učitelům povedlo prosadit změnu a jak ji jejich žáci vnímali. Posléze prostřednictvím mozaiky příběhů učitelů popisujeme přechod od klasického vyučování k vyučování dialogickému a dokumentujeme nejen to, jak se učitelé vyrovnávali se zažitými způsoby svého jednání a s potenciálními problémy, které jim v realizaci dialogického vyučování bránily, ale také ukazujeme schopnosti učitelů reflektovat vlastní výuku. Sedmero kazuistik uzavírá syntéza, která vypovídá zejména o tom, jak obtížné je změnit vlastní jednání, zvláště má-li jít o komplexní a hlubokou proměnu..
Anglické resumé
Popsáno podle tištěné verze
001459375
Předmluva 7 // 1. Co je dialogické vyučování - Klára Šeďová // 1.1 Sociokulturní teorie jako východisko 12 // 1.2 Koncept hlasů a komunikačních přístupů 16 // 1.3 Koncept dialogického vyučování 28 // 1.4 Moc v dialogickém vyučování — třída jako učební komunita 52 // 1.5 Potíže s dialogickým vyučováním 59 // 1.6 Shrnutí 63 // 2. Využití videa při podpoře profesního rozvoje učitelů 65 - Roman Švaříček, Klára Šeďová // 2.1 Důvody pro využívání videa 66 // 2.2 Způsoby využití videonahrávek 68 // 2.3 Proces práce s videem 70 // 2.4 Podmínky efektivní práce s videem 71 // 2.5 Limity práce s videonahrávkami 79 // 2.6 Realizované rozvojové programy zaméřené na podporu dialogického vyučování 83 // 2.7 Shrnutí 85 // 3. Metodologie výzkumu 87 - Roman Švaříček, Zuzana Šalamounová // 3.1 Cíl výzkumu 87 // 3.2 Výzkumné otázky 88 // 3.3 Výzkumný design 90 // 3.4 Účastníci výzkumu 93 // 3.5 Rozvojový program pro učitele 96 // 3.6 Metody sběru dat 101 // 3.7 Analýza dat 107 // 3.8 Etické aspekty výzkumu 114 // 3.9 Limity výzkumu v kritickém pohledu 115 // 4. Implementace dialogického vyučování a její efekty 119 - Martin Sedláček // 4.1 Změny ve výukové komunikaci 121 // 4.2 Změna žákovských postojů k vyučovacím předmětům 128 // 4.3 Shrnutí změn: hlavní efekty rozvojového programu pro učitele 151 // 5. Jak probíhá změna: případové studie jednotlivých učitelů 157 - Klára Šeďová, Roman Švaříček, Martin Sedláček, Zuzana Šalamounová // 5.1 Dva kroky vpřed, jeden vzad: trnitá cesta k žákovské argumentaci 160 // 5.2 Výuková metoda jako nástroj dosažení indikátoru triadické interakce 174 // 5.3 Když jsou náročné otázky jen pro někoho. Kognitivní náročnost versus princip kolektivity 185 //
5.4 Ke změně je nutná odvaha. Zavádění strukturovaného lešení ve shodě s principy dialogického vyučování 206 // 5.5 Účel světí prostředky aneb O naplňování principu účelnosti 222 // 5.6 Celek je víc než součet částí: nelineární vývoj změny a souhra prvků dialogického vyučování 239 // 5.7 Učení se z reflektivních rozhovorů 256 // 6. Jak se učitelé učí: pokus o syntézu 267 - Klára Šeďová // 6.1 Proč není změna přímočará — fenomén selektivní korespondence a nezamýšlených důsledků 268 // 6.2 Komplexnost změny a vztahy mezi elementy dialogického vyučování 270 // 6.3 Účelnost jako neuralgický bod dialogického vyučování 275 // 6.4 Gestalt a jeho role v průběhu změny 279 // 6.5 Reflexe a rozvoj praktické moudrosti 281 // 6.6 Produktivní disonance 283 // 6.7 Přisvojení nástrojů 285 // 6.8 Vztah mezi výzkumníkem a učitelem 287 // 6.9 Shrnutí 291 // Závěr 295 // Summary 301 // Rejstřík 305 // Seznam použité literatury 307
(OCoLC)987021393
(OCoLC)1017005126
cnb002881434

Zvolte formát: Standardní formát Katalogizační záznam Zkrácený záznam S textovými návěštími S kódy polí MARC