Obsah // Úvod ...7 // 1 TEORETICKÁ VÝCHODISKA ... 11 // 1.1 Situace v oblasti vzdělávání na počátku 21. století ... 11 // 1.2 Vývoj přístupů к inkluzivnímu vzděláváni ... 12 // 1.3 Okruh žáků se speciálními vzdělávacími potřebami se zaměřeném // na zdravotní postižení a zdravotní znevýhodnění ...21 // 1.4 Specifika v přístupech к jedincům s mentálním postižením ...28 // 1.5 Metodologický význam principu interdisciplinárnosti ...31 // 2 RODINA A VÝCHOVNÉ PŮSOBENÍ RODINY JAKO SPOLUUTVÁŘEJÍCÍ FAKTOR OSOBNOSTI DÍTĚTE ...35 // 2.1 Současná rodina a její funkce ...35 // 2.2 Výchova a výchovné působení rodiny ...38 // 2.3 Přírodní a sociální prostředí v životě rodiny ...43 // 2.4 Poradenská podpora rodičům při výchově dětí ...47 // 2.5 Rodina s dítětem se zdravotním postižením ...49 // 3 BIODROMÁLNÍ VÝVOJ DÍTĚTE V RANÉM, // PŘEDŠKOLNÍM A ŠKOLNÍM VĚKU ...57 // 3.1 Psychický vývoj jedince z pohledu některých teorií ...57 // 3.2 Charakteristika vývoje dítěte v raném a předškolním věku ...59 // 3.3 Připravenost dítěte na školu a problematika školní zralosti ...64 // 3.4 Specifika vývoje dítěte školního věku ...66 // 3.5 Specifika ve vývoji dětí se zdravotním postižením ...71 // 4 SRATEGIE VE VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ // SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI ...77 // 4.1 Evropská dimenze ve vzdělání ...77 // 4.2 Principy ve vzdělávání se zřetelem na klima školy ...79 // 4.3 Kurikulum - jeho proměny a trendy v edukačním procesu ...87 // 4.4 Determinanty inkluzivního vzdělávání ...88 // 4.5 Podmínky ke vzdělávání žáků se zdravotním postižením // a zdravotním znevýhodněním na základní škole ...95 // 5 INKLUZIVNÍ DIDAKTIKA VE ŠKOLE HLAVNÍHO VZDĚLÁVACÍHO PROUDU ...103 // 5.1 Individuální a diferencované vyučování ... 103 //
5.2 Strategie hodnocení v inkluzivní škole ... 108 // 5.3 Vliv specifických poruch učení na edukaci žáků ... 112 // 5.4 Styly učení a strategie individuální podpory u žáků s SPU ...117 // 5.5 Specifika v didaktických přístupech к žákům // s lehkým mentálním postižením ...122 // 6 ŽÁCI S LEHKÝM MENTÁLNÍM POSTIŽENÍM V INKLUZIVNÍM PROSTŘEDÍ ŠKOLY ...133 // 6.1 Formulace výzkumného problému, formulace výzkumných cílů 133 // 6.2 Metodologie a interpretace výsledků kvalitativního výzkumu 134 // 6.3 Shrnutí ...152 // 6.4 Metodologie a interpretace výsledků kvalitativního výzkumu 153 // 7 ZÁVĚRY ŠETŘENÍ A NÁVRHY NA DOPORUČENÍ // PRO TEORII A PRAXI ...181 // Summary ... 187 // Literatura ...189 // Seznam obrázků, tabulek a grafů ...209 // Jmenný rejstřík ...211 // Věcný rejstřík ...217