Obsah // Úvod ...5 // 1 Teoretická východiska ...8 // f 1.1 Vymezení pojmu těžké tělesné postižení, etiologické faktory ...8 //1 .2 Východiska a perspektivy intervence u jedinců s těžkým postižením v ČR ...14 // 1.3 Cíl, úkoly a principy edukace u jedinců s více vadami ...22 // 1.4 Proces a metody edukace u vícenásobně postižených ...27 // 1.5 Materiální a technické prostředky edukace ...29 // 2 Mechanismy ovlivňující edukaci ...33 // 2.1 Variabilita vývoje u jedinců s více vadami ...33 // 2.2 Speciálně pedagogická diagnostika a její specifika ...42 // 2.3 Intervenční opatření, sestavení IVP ...54 // 2.4 Aspekty a specifika při edukaci jedinců s těžkým postižením ...63 // 2.5 Osobnost edukátora ...65 // 3 Modely stimulace ...69 // 3.1 Polohování, podpora lezení a stimulace v oblasti hrubé motoriky..69 // 3.2 Sezení jako důležitý předpoklad pro experimentování a manipulaci s předměty ...81 // 3.3 Facilitace a uplatnění facilitačních technik v praxi ...87 // 3.4 Stimulace v oblasti sebeobsluhy a orientace v prostoru ...90 // 3.5 Stimulace v oblasti komunikace ...95 // 4 Další strategie podpory ...107 // 4.1 Psychomotorika, vnímání okolního světa ...107 // 4.2 Rozvoj myšlení, představivosti a paměti ...118 // 4.3 Relaxace a hra ...121 // 4.4 Snoezelen ...122 // 4.5 Metoda bazálni stimulace ...132 // 4.6 Masáže ...135 // Literatura a další zdroje ...139 // Internetové zdroje ...145