Úplné zobrazení záznamu

Toto je statický export z katalogu ze dne 18.05.2024. Zobrazit aktuální podobu v katalogu.

Bibliografická citace

.
0 (hodnocen0 x )
(11) Půjčeno:44x 
BK
Vydání první
Praha : Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2013
302 stran : ilustrace ; 21 cm

objednat
ISBN 978-80-246-2247-7 (brožováno)
Obsahuje bibliografii na stranách 251-284 a rejstříky
Anglické resumé
001463183
Obsah // Poděkování ? // 1. Vliv jídla a jeho složek na fyzický a psychický vývoj dítěte 13 // 1.1 Somatický vývoj 13 // 1.1.1 Periodizace vývoje 13 // 1.1.2 Růst 14 // 1.1.3 Složení těla 16 // 1.1.4 Mozek a jeho vývoj 18 // 1.2 Psychický vývoj 20 // 1.2.1 Teorie psychického vývoje a jejich využití v oblasti výživy 21 // 1.2.2 Vztahy mezi vnitřními a vnějšími determinantami vývoje 21 // 1.2.3 Periodizace vývoje psychiky 22 // 1.3 Stručný přehled fází duševního vývoje 23 // 1.3.1 Období prvních dvou let po narození 23 // 1.3.2 Období symbolické a předpojmové inteligence 25 // 1.3.3 Období názorného předlogického intuitivního myšlení 26 // 1.3.4 Období konkrétních myšlenkových operací 29 // 1.4 Vlivy složek jídla na psychiku a její vývoj v dětství 30 // 1.4.1 Bílkoviny 31 // 1.4.2 Vlivy některých aminokyselin na psychiku a chování 31 // 1.4.3 Sacharidy (cukry) a sladidla 35 // 1.4.4 Tuky (lipidy) a mastné kyseliny 38 // 1.4.5 Vlivy vitamínů 38 // 1.4.6 Vlivy minerálních látek 41 // 1.4.7 Škodlivé vlivy některých kovových prvků 45 // 2. \ voj jídelního chování a postojů ? jídlu u dětí a adolescentů 47 // 2.1 Význam vztahů mezi jídlem, kognitivním vývojem a rozvojem // osobnosti dítěte 47 // 2.2 Úloha hladu a chuti v příjmu potravy // 2.2.1 Hlad // 2.2.2 Chuť na jídlo (apetit) a vztahy mezi hladem a apetitem // 2.3 Vývoj jídelního chování // 2.3.1 Prenatální a kojenecké
období // 2.3.2 Přechod od tekuté stravy ? příjmu pevných jídel // 2.3.3 Kritické vývojové periody // 2.3.4 Význam barev pro vývoj jídelního chování a vztahu ? jídlu // 2.4 Vývoj schopnosti regulovat příjem potravy // 2.4.1 Rytmicita v příjmu potravy a její vývoj // 2.4.2 Schopnost malého dítěte regulovat příjem potrav)’ a volit vhodné živiny // 2.4.3 Vývoj schopnosti vnímat chuťové kvality // 2.4.4 Schopnost kombinovat a tolerovat různé chutě // 2.5 Jídelní preference // 2.5.1 Některé mechanismy vzniku preference jídla // 2.5.2 Koncepce sociální facilitace jako základ jídelních preferencí // 2.5.3 Úloha rodiny ve vývoji jídelních preferencí // 2.6 Vývoj preference jednotlivých chutí // 2.6.1 Vývoj preference sladké chuti // 2.6.2 Preference slané chuti a tuků // 2.6.3 Výzkum preferencí v předškolním veku // 2.6.4 Jídelní zvyklosti a preference dětí školního věku a dospívajících // 2.7 Averze ? jídlu // 2.7.1 Biologický význam a funkce averze ? jídlu // 2.7.2 Příčiny a mechanismy vzniku averze ? jídlu // 2.7.3 Možnosti redukce averze či její změny v preferenci // 3. Jídlo a život rodiny // 3.1 Rodina a jídlo // 3.1.1 Životní styl rodiny // 3.1.2 Některé jídelní zvyklosti a návyky českých rodin // 3.1.3 Charakteristika rodiny důležitá pro jídelní chování dětí // 3.1.4 Roční cyklus a jídlo v životě rodiny // 3.2 Jídelní chování dítěte doma a ve škole // 3.2.1 Jídelní
chování v domácím prostředí // 3.2.2 Jídelní chování dětí v mateřské škole // 3.2.3 Vztahy dítěte ? mateřské škole // 3.3 Nutriční výchova v rodině a její preventivní funkce // 3.3.1 Výchovný styl rodičů a jídelní chování dětí // 3.3.2 Časté chyby v nutriční výchově dětí 94 // 3.4 Jídlo, pohyb a zájmy rodiny 99 // 3.4.1 Vývoj pohybové aktivity ve vztahu ? funkční kapacitě // organismu dítěte a výživě 99 // 3.4.2 Vlivy rodičů na vývoj pohybové aktivity a aktivních zájmů dítěte 100 // 3.4.3 Pohybové předpoklady a zájmy dětí předškolního věku 101 // 3.4.4 Má společnost zájem o rozvoj pohybové aktivity dětí? 101 // 4. Poruchy jídelního chování a příjmu potravy 104 // 4.1 Problémy s jídlem u dětí a adolescentů 104 // 4.2 Klasifikace poruch příjmu potravy a jídelního chování // podle fáze vývoje dítěte 105 // 4.2.1 Kojenecké a batolecí období 106 // 4.2.2 Předškolní období 107 // 4.2.3 Období Školního věku a dospívání 108 // 4.3 Nevhodné jídelní chování dětí, „zlobení“ s jídlem 109 // 4.3.1 Nechutenství při absenci apetitu 110 // 4.3.2 Odmítání jídla jako účelové chování 110 // 4.3.3 Vybíravost 110 // 4.3.4 Mlsnost 112 // 4.4 Některé psychogcnní příčiny odmítání jídla 113 // 4.4.1 Strach z jídla a psychické trauma mimo jídelní situaci 113 // 4.4.2 Poruchy vztahů mezi dítětem, rodiči a okolním světem 114 // 4.5 Jídelní chování
a poruchy příjmu potravy u dětí s poruchami // autistického spektra (PAS) 114 // 4.5.1 Abnormální způsoby příjmu potravy, zažívání 115 // 4.5.2 Jídelní chování u PAS 115 // 4.6 Mentální anorexie u dětí a adolescentů 117 // 4.6.1 Prevalence mentální anorexie 117 // 4.6.2 Nedostatečná výživa a úmyslná redukce tělesné hmotnosti 118 // 4.6.3 Osobnost a psychické změny v průběhu onemocnění 119 // 4.6.4 Jídelní chování a jeho ritualizacc 120 // 4.6.5 Podobnosti a rozdíly mezi dětskou a adolesccntní mentální anorexií 121 // 4.7 Mentální bulimie (Bulimia nervosa) 121 // 4.7.1 Prevalence mentální bulimie, její nástup a hlavní symptomy 121 // 4.7.2 Příčiny mentální bulimie 122 // 4.8 Závislost dětí a adolescentů na jídle 123 // 4.8.1 Charakteristika závislosti na jídle 123 // 4.8.2 Typy jídelních závislostí 124 // 4.8.3 Závislost na sladkých jídlech a nápojích 125 // 4.8.4 Závislost na kávč a kofeinu 126 // 4.8.5 Závislost na čokoládě 127 // 4.8.6 Orthorcxia nervosa 128 // 4.9 Výchovné problémy spojené s poruchami jídelního chování // a některá doporučení rodičům a vychovatelům 131 // 5. Tělesné schéma (body image) a jeho vývoj jako základ sebepojetí 133 // 5.1 Koncepce tělesného schématu - Body image 133 // 5.2 Vývoj poznávání vlastního tělesného schématu (body image) 135 // 5.3 Spokojenost s vlastním tělem a preference tělesných rozměrů 139 // 5.4 Některé metodické
přístupy ? hodnocení míry spokojenosti // s vlastním tělem a preference tělesných rozměrů 140 // 5.4.1 Kritiky metodických postupů 142 // 5.4.2 Výzkum BI, preference tělesných rozměrů u českých dětí // předškolního věku 143 // 6. Jídelní a psychologické problémy obézního dítěte 148 // 6.1 Prevalence dětské obezity a faktory’ podílející se na jejím vzniku 148 // 6.1.1 Genetika 149 // 6.1.2 Vlivy výživy v časném věku na vývoj obezity 150 // 6.2 Jídelní chování dítěte s nadváhou 151 // 6.2.1 Úloha hladu a chuti v příjmu potravy u dětí s nadváhou 151 // 6.2.2 Charakteristika jídelního chování dítěte s nadváhou 152 // 6.3 Vliv rodiny a psychosociálních faktorů na obézní dítě 154 // 6.3.1 Postoje rodičů ? hmotnosti, jídlu a jejich vnímání nadváhy dítěte 155 // 6.3.2 Úloha matky, její hmotnost, osobnost a vědomosti o nadváze dítěte 156 // 6.3.3 Vlivy ekonomické a sociální situace a vzdělání rodičů 158 // 6.3.4 Postoje vrstevníků ? dětem s nadváhou 159 // 6.3.5 Šikana u dětí s nadváhou 160 // 6.4 Osobnost a psychologické problémy dítěte a adolescenta s nadváhou 163 // 6.4.1 Problematika osobnosti a některé její koncepce 163 // 6.4.2 Koncepce sebepojetí (Sclf-concept) a sebehodnocení // ve vztahu ? dětské obezitě 164 // 6.5 Osobnost obézních dětí a adolescentů 167 // 6.5.1 Některé metodické problémy výzkumu osobnosti obézních dětí 167 // 6.5.2 Kognitivní schopnosti,
školní prospěch a perspektivy // obézních dětí 168 // 6.5.3 Zájmy obézních dětí 169 // 6.6 Výzkumy osobnosti dětí a adolescentů s nadváhou 170 // 6.6.1 Použití dotazníkové metody osobnostního dotazníku HSPQ 170 // 6.6.2 Dotazník PAQ (Personality Assessment Questionnaire) // a výsledky našeho výzkumného projektu 171 // 6.7 Použití projektivních metod ve studiu osobnosti deli a adolescentů // s nadváhou 179 // 6.7.1 Koncepce a využití projektivních metod v psychologii 179 // 6.7.2 Využití projektivních metod v nutričním výzkumu 180 // 6.7.3 Použití projektivních metod pro sledování jídelního chování // a osobnosti dítěte s nadváhou 182 // 6.7.4 Projektivní metody a atributy jídla 183 // 6.7.5 Slovné asociační test ve studiu postojů ? jídlu // a osobnosti dětí s nadváhou 184 // 6.8 Závěr: Vztah mezi dětskou obezitou a chováním: kde je příčina, // co je důsledek? 188 // 7. Terapie a prevence dětské obezity a poruch příjmu potravy 190 // 7.1 Problémy a cíle terapie obezity u dětí a adolescentů 190 // 7.2 Teoretické přístupy ? terapii obezity a poruch příjmu potrav)’ // u dětí a adolescentů 191 // 7.2.1 Psychoanalytické teorie a jejich aplikace na terapii // narušeného jídelního chování a obezity 191 // 7.2.2 Postupy vycházející z behavioristických a ncobehavioristických // teorií učení .. 192 // 7.2.3 Kognitivně-behaviorální terapie (KBT) a její teoretická východiska 192
// 7.2.4 Sociálně kognitivní teorie (SKT) osobnosti a možnosti // jejího využití v terapii obezity a poruch příjmu potravy 194 // 7.3 Hlavní komponenty terapie dětské obezity 195 // 7.3.1 Jídelní chování a psychologické problémy redukční léčby u dětí 196 // 7.3.2 Pohybová aktivita v terapii dětské obezity 196 // 7.3.3 Úloha rodiny v terapii obézního dítěte 199 // 7.4 Kognitivně-behaviorální metoda léčby dětské obezity 202 // 7.4.1 Specifičnosti KBT u nižších věkových skupin 202 // 7.4.2 Tvořivost dětí s nadváhou jako součást redukční terapie 207 // 7.5 Prevence dětské obezity a poruch příjmu potravy 208 // 7.5.1 Věkové charakteristiky a účinnost preventivních programů 210 // 7.5.2 Cílové skupiny, u kterých je vhodná intervence 211 // 7.5.3 Náplň preventivních programů 211 // 7.5.4 Preventivní programy v České republice 216 // 7.5.5 Některé problémy a praktické náměty pro prevenci dětské obezity 217 // 8. Vlivy časné podvýživy na psychiku dítčte 220 // 8.1 Příčiny nedostaiečné výživy 220 // 8.2 Klinické formy malnutrice 221 // 8.2.1 Marasmus 221 // 8.2.2 Kwashiorkor 222 // 8.2.3 Dlouhodobé důsledky kwashiorkoru a protein-energctické // malnutrice 223 // 8.3 Psychologické a sociální faktory doprovázející časnou malnutrici // a možnosti úpravy vzniklých poruch 226 // 8.3.1 Úloha rodiny 226 // 8.3.2 Význam senzorických podnétů pro kompenzaci důsledků // malnutrice 227
// 8.4 Sociální, politické a globální důsledky détské malnutrice 228 // 8.4.1 Teorie kulturní adaptace na podvýživu 228 // 8.4.2 Ekonomické a politické důsledky malnutrice 229 // 9. Kulturně a sociálně podmíněný způsob života a jídlo 230 // 9.1 Dítě a jídlo ve společnosti 230 // 9.2 Význam tradičních jídel, .jídel pohody“ 232 // 9.3 Vlivy sdělovacích prostředků na rizikové a jídelní chování dětí 234 // 9.3.1 Negativní vlivy televize a internetu 234 // 9.3.2 Komerční zájmy potravinářských koncernů o dítě 235 // 9.3.3 Psychologická strategie reklamy 236 // 9.3.4 Obrana marketingu 238 // 9.4 Kulturně podmíněný způsob života, vztah ? hmotnosti, jídelní chování 239 // 9.4.1 Koncepce tělesných rozměrů a vztah ? nadváze u různých etnik 239 // 9.4.2 Jídelní zvyklosti a způsob života 240 // 9.4.3 Některé problémy dětí imigrantů 242 // 9.4.4 Jídelní problémy dětí některých etnik, minoritních skupin // a cizinců žijících v České republice 243 // 9.4.5 Některé problémy romského etnika 243 // 9.4.6 Kulturně podmíněné jídelní zvyklosti a některé problémy // zahraničních studentů 245 // Závěr 247 // Summary 249 // Literatura 251 // Rejstřík věcný 285 // Rejstřík jmenný 297
(OCoLC)876340115
cnb002468630

Zvolte formát: Standardní formát Katalogizační záznam Zkrácený záznam S textovými návěštími S kódy polí MARC