Výuka mluvnice ve vztahu k rozvoji komunikačních dovedností - úvod do problému (Stanislav Štěpáník) 7 // 1 Cesty ke komunikačně-funkčnímu pojetí v české, slovenské a polské didaktice mateřského jazyka (Stanislav Štěpáník, Ľudmila Liptáková, Marta Szymanska) 23 // 2 Komunikačně-funkční pojetí výuky mateřského jazyka v širším mezinárodním kontextu (Martin KlimoviČ) 72 // 3 Argumenty pro mluvnici ve škole - víra, nebo důkazy? (Elźbieta Awramiuk) 88 // 4 Mluvnice ve výuce slovenštiny u žáků staršího školního věku (Jana Kesselová) 101 // 5 Výuka o jazyce pro učení se jazyku aneb Které znalosti o jazyce vyučovat a jak je zprostředkovat žákům (Bernadeta Niesporek-Szamburska) 120 // Znalosti o jazyce v kontextu nových přístupů v didaktice polštiny (Jolanta Nocoń) 32 // Výpovědi s komunikační funkcí v zajetí druhů vét podle tzv. postoje mluvčího - příklad funkcionalizace učiva (Eva Höflerová) I57 // 8 Vztah komunikační a jazykové výchovy na příkladu využití učiva mluvnice (Eva Hájková) 173 // 9 Úskalí tradičního vyučování mateřského jazyka ve vztahu k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami (Klára Eliásková) 191 // Společné výzvy, společná řešení, společné perspektivy - závěr (Stanislav Štěpáník) 212 // O autorech 219 // Summary 222