Obsah // Úvodem 7 // 1. Dar výtvarné tvorby v síti pedagogických, psychologických // a uměleckých souvislostí 11 // 2. Hledání hodnoty dětského výtvarného projevu 17 // Počátky odborné reflexe dětského výtvarného projevu - // moderní pedagogické teorie, reformisté přelomu století a jeho 1. poloviny 17 // Ideály moderny a jejich vliv na pedagogické vnímání výtvarného projevu 23 // Přínos psychologie ke zkoumání výtvarného projevu // a jeho arteterapeutickému využití 26 // Výtvarný projev v díle vybraných teoretiků // vlivných od 2. poloviny 20. století do současnosti 31 // Podněty závěru století a současnosti 42 // 3. Výtvarný projev dětí a dospělých se speciálními vzdělávacími potřebami 57 // Připomínka několika průkopníků a podstatných peripetií 58 // Oborové a společenské předpoklady proinkluzivního přístupu 66 // Výtvarná tvorba a zrakové postižení 73 // Neslyšící tvůrci 75 // Tvůrci s tělesným postižením 78 // Tvůrci s mentálním postižením nebo oslabením kognitivního výkonu 80 // 4. Výtvarný projev - sebevyjádření, růst a cesta ? sobě samému 85 // Literatura 167 // Summary // 179