Obsah // Poděkování // Úvod // Dosavadní stav výzkumu Východiska a cíle textu Role učebnic v edukačním systému Výběr učebnic // Struktura textu a poznámky ? přepisu pojmů // Náboženství a vzdělávání ve vybraných státech EU // Modelové přístupy ? výuce týkající se náboženství // Konfesijní výuka Nekonfesijní výuka náboženství Učení se z náboženství // Náboženství v české školské legislativě // Rámcové vzdělávací programy Informace o náboženství a RVP G // Kritické zhodnocení Rámcového vzdělávacího programu pro gymnázia // Analýza výukových materiálů // Náboženství ve všech kulturách a ve všech časech // Intermezzo - objevení Číny a diskuse o univerzalitě náboženství // Charakteristiky (rysy) náboženství // Kněží // Mýty a bohové Svaté texty // Nenáboženská náboženství // Tolerance jako základní charakteristika starověkých náboženství? // Taxonomie světových náboženství // Polyteistická, primitivní a národní náboženství v učebnicích - proměna kategorie „idolatrie“ // Příchod křesťanství a kategorie „pohan" // Kritika odpustků, nebo pohanství? // 116 // Náboženská tolerance v raně novověké Evropě // Modernita nahrazuje náboženství 122 // Objevování „jiného“ světa 131 // Od kolonií po Blízký východ 20. století 142 // Hinduistická civilizační sféra 144 // Buddhistická civilizační sféra 146 // Křesťanská civilizační