Úplné zobrazení záznamu

Toto je statický export z katalogu ze dne 04.05.2024. Zobrazit aktuální podobu v katalogu.

Bibliografická citace

.
0 (hodnocen0 x )
EB
EB
ONLINE
1. elektronické vydání
Karolinum 2017
1 online zdroj (330 stran)
Externí odkaz    Plný text PDF (Bookport) 
   * Návod pro Bookport 


ISBN 978-80-246-3501-9 (online ; pdf)
ISBN 978-80-246-3464-7 (print)
Tištěná verze: Kratka, Lenka. Domovsky pristav Praha : ceskoslovenska namorni plavba v letech 1948 az 1989. [Place of publication not identified] : Karolinum, c2016 ISBN 978-80-246-3464-7
Kniha, zpracovaná s využitím velkého množství archivních pramenů, z větší části dosud nepublikovaných, souhrnně pohlíží na problematiku založení a rozvoje námořní plavby v bývalém Československu a na fungování samostatného podniku Československá námořní plavba, a to v období let 1948–1989. Téma je probráno z mnoha stran, vedle analýzy hospodářských výsledků se autorka věnuje problematice spolupráce s Čínskou lidovou republikou, událostem roku 1968 na námořních lodích, období tzv. normalizace v prostředí námořní plavby i aktivitám Státní bezpečnosti v dané oblasti. Opomenuta není ani lodní hierarchie a prostor dostala také každodennost nevšedního života námořníků, například téma cestování, emigrace, pašování zboží či u této profese nesnadného skloubení pracovního a rodinného života. Poutavě napsaný text dokreslují dobové fotografie..
001489758
OBSAH // Těžko by bylo človeku samotnému... v živote i v tvorbě...9 // Úvod: československá námorní plavba jako předmět historického bádání...11 // Etapy rozvoje československé námořní plavby v letech 1948-1989...18 // Obraz námorní plavby v dokumentech, v literatuře a v síti internet...22 // Československá námořní plavba mezi světovými válkami...27 // První námořní lodě plující pod československou vlajkou...30 // Námořní loď Republika a „její“ politický úkol (1948-1953)...36 // Potíže Čínské lidové republiky se zajišťováním námořní přepravy...40 // Loď Republika - „zesiluje se obchodní flota SSSR a lidovČ demokratických států“...45 // Tajný protokol o spolupráci s Čínskou lidovou republikou...54 // Nabídka partnerství v čínsko-polském lodním jednatelství...55 // Investice Čínské lidové republiky: lodě Julius Fučík, Lidice, Dukla a Mír (1954-1958)...57 // Československo začíná budovat vlastní obchodní loďstvo (1959-1964)...72 // Založen: podniku Československá námořní plavba...75 // Organizace Československé námořní plavby...79 // Čínské investice do nákupu námořních lodí po založení // Československé námořní plavby...80 // Pasažérské lodě pro Čínské imigranty...83 // Budování československé obchodní floty...85 // Ukončení spolupráce s ČLR a následný rozvoj československé floty (1965-1970)...90 // „Bojíte se toho, že by se USA
na vás zlobily“ (první vážné problémy ve spolupráci s ČLR)...92 // Akční program Československé námořní plavby...96 // Rozvoj československé floty ve druhé polovině 60. let...100 // Události roku 1968 a jejich otisk v životech některých námořníků...108 // Hlavní charakteristiky procesu tzv. normalizace v ČNP...111 // Období, kdy bylo dosaženo rekordního zisku (1971-1976)...115 // Změny v hospodaření podniku na počátku tzv. normalizace...115 // Přeprava speciálních nákladů...121 // Obchodování na černém trhu - případ „šátečkové aféry’“...127 // Československá námořní plavba jako objekt zájmu Státní bezpečnosti...130 // Rozsáhlé využívání lodí pro československý zahraniční obchod (1977-1983)...138 // Období prvních „podnikatelských“ aktivit v námořní dopravě (1984-1989)...155 // Druhá polovina 80. let - Československá námořní plavba pomalu překonává krizové období...157 // GOSS HIP (společný československo-čínský podnik pro námořní dopravu)...163 // Bareboat charter (pronájem lodí bez posádky)...167 // Provoz československé/české floty v tržním prostředí (1990-1998) 172 // „Mám odslouženo 21 let, 7 měsíců, 13 dní. Kdybych mohl, // hned bych sc vrátil...“ (o životě a práci námořníků)...183 // „Práce na lodi je zkrátka jiná“ (o profesích a lodní hierarchii).186 // „Člověk se musel rozhodnout“ (o působení komunistické strany na
námořních lodích)...199 // „Byl jsem zvedavý, jestli je moře slané“ (o cestování a emigraci)...204 // „Trochu si přilepšit“ (o platech a šmelině)...208 // Manželka s ním obeplula zeměkouli“ (o cestování s rodinou)...214 // „Nikdy se nezbláznila, vždycky to vydržela“ (o rodinném životě námořníka)...219 // „To byla moje láska v Kanadě“ (o milenkách)...222 // Já jsem na té lodi byl v kuse dva roky“ (o životě na lodi)..224 // Československá námořní plavba v letech 1948-1989 (závěrečné shrnutí)...230 // Přílohy...239 // Příloha ě. 1 - Seznam lodí plujících pod československou vlajkou v meziválečném období...239 // Příloha č. 2 - Seznam československých/českých námořních lodí, // provozovaných v letech 1952-1998...241 // Příloha č. 3 - Finanční výsledky v 50- letech (1952-1960)...246 // Příloha č. 4 - Finanční výsledky v 60. letech (1961-1970)...248 // Příloha č. 5 - Finanční výsledky v 70. letech (1971-1980)...251 // Příloha Č. 6 - Finanční výsledky v 80. letech (1981-1990)...253 // Příloha č. 7 - Problémy s dodávkami lodí Beskydy a Šumava // z loděnice Daewoo na začátku 90. let...255 // Příloha č. 8 - Možné vojenské využití československé obchodní floty...257 // Příloha č. 9 - Aktivity ČNP v oblasti pasažérské přeprav)’..2óO // Příloha č. 10 - Nebezpečí jako součást každodenního života // námořníků...263 // Příloha č. 11 -
Rovníkový křest...272 // Vysvětlivky a zkratky...281 // Bibliografie a použité prameny...286 // Home Port Prague - Czechoslovak Ocean Shipping, 1948-1989: // Résumé...313 // Puerto principal Praga - Marina mercante checoslovaca, 1948-1989: // Resumen...316 // Seznam fotografií...319 // Rejstřík...322

Zvolte formát: Standardní formát Katalogizační záznam Zkrácený záznam S textovými návěštími S kódy polí MARC