Úplné zobrazení záznamu

Toto je statický export z katalogu ze dne 25.02.2023. Zobrazit aktuální podobu v katalogu.

Bibliografická citace

.
0 (hodnocen0 x )
BK
EB
1. vydání
Brno : Masarykova univerzita, 2018
199 stran : ilustrace ; 21 cm
Externí odkaz    Plný text PDF 
   Plný text PDF (Bookport) 
   * Návod pro vzdálený přístup 
   * Návod pro Bookport 

objednat
ISBN 978-80-210-9009-5 (brožováno) ISBN !978-80-210-9005-5 (chyb.)
ISBN 978-80-210-9010-1 (online ; pdf)
EDIS : ediční řada disertačních prací Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity ; svazek 19
Obsahuje bibliografii na stranách 164-186 a bibliografické odkazy
Kniha se primárně zaměřuje na psychologický pohled na matematické znalosti a dovednosti s důrazem na možnosti jejich měření. Podrobně rozebírá matematické myšlení z psychometrického, kognitivního, kulturního i vzdělávacího hlediska. Zaměřuje se například na rozdíly mezi muži a ženami, příčiny chybných řešení, neuropsychologické procesy zodpovídající za zpracování číselných informací a jejich vztah k jazykovému pojmenování. Kromě toho předkládá přehled testů matematických schopností a dovedností v současné době dostupných v České republice. Teoretický přehled je doplněn o elaboraci vybraných aspektů psychometrického Raschova modelu, kromě toho předkládám i výsledky vlastního výzkumu, který testuje vybranou hypotézu týkající se „kognitivních prerekvizit“ vyššího matematického usuzování..
Anglické resumé
Popsáno podle tištěné verze
001637864
PŘEDMLUVA autora...11 // ÚVOD...13 // Matematické schopnosti nebo dovednosti?...15 // Shrnutí prístupu ke studiu matematických schopností..19 // PSYCHOMETRICKY-FAKTOROVÝ PŘISTUP // KE STUDIU MATEMATICKÝCH SCHOPNOSTÍ...21 // Potíže se specifikací modelu...22 // CHC teorie a stručná historie faktorového studia // výkonových testů...24 // Zařazení matematických schopností v rámci CHC...27 // KOGNITIVNÉ-INFORMAČNÍ PŘÍSTUP KE STUDIU MATEMATICKÝCH SCHOPNOSTÍ...34 // Kognitivní procesy vedoucí ke správnému řešení...35 // Hypotéza konzistentního jazyka...38 // Typické kognitivní chyby při zpracování informace...40 // Klasifikace „racionálních“ chyb: REASON model...42 // KOGNITIVNĚ-KULTURNÍ PŘÍSTUP KE STUDIU MATEMATICKÝCH SCHOPNOSTÍ...44 // Piagetovský konstruktivismus v matematice ...45 // Senzomotorické stadium...48 // Preoperační stadium (cca 2-7 let)...49 // Stadium konkrétních operací (cca 7-11 let)...50 // Stadium formálních operací (od cca 11 let)...50 // Neonativistický přístup. Vývoj představy čísla // a aritmetických dovedností...5j // Vývoj prearitmetických a preverbálních matematických // schopností: kardinalita, ordinalita...52 // Vývoj enumerativních a aritmetických schopností // Shrnutí kognitivně-kulturního přístupu ke studiu matematických schopností...71 // KOGNITIVNĚ-VZDĚLÁVACl PŘÍSTUP KE STUDIU MATEMATICKÝCH SCHOPNOSTÍ...74 // Kontext pro hodnocení míry porozumění // matematickému problému...74 // Dynamické testování matematických schopností...76 // Rozdíly v matematickém výkonu a schopnostech // na základě motivace a pohlaví...76 // VYSOCE NADPRŮMĚRNÉ VS. VYSOCE PODPRŮMĚRNÉ MATEMATICKÉ SCHOPNOSTI...80 // Specifické poruchy učení v matematice...80 // Typické symptomy dětí se specifickou poruchou učení v matematice...85 //
Enumerace...85 // Relace a základní operační vztahy...85 // Základní aritmetické operace...86 // Pracovní paměť...87 // Etiologie a prevalence dyskalkulie...88 // Mimořádné matematické nadání...90 // Kognitivní nadání jako předčasná vyspělost...91 // Kognitivní nadání jako soubor specifických schopností.92 // Matematické nadání: shrnutí...93 // TY POUŽÍVANÉ K MĚŘENÍ MATEMATICKÝCH SCHOPNOSTÍ A DOVEDNOSTÍ V ČR // nro identifikaci nadaných žáků v matematice u žáků 3.-5. třídy (TÍM3-5) // Diagnostika struktury matematických schopností (DISMAS) // Posuzovací škály a didaktické testy k vyhledávání nadaných žáků (baterie IDENA) // Neuropsychologická batéria testov na spracovávanie čísiel a počítanie u detí (ZAREKI) // Percepčné numerický test, barevná kalkulie a kalkulie IV // Matematické předpoklady dětí v mladším školním věku, // Vyšetření matematických schopností u dětí // Diagnostika matematických schopností a dovedností // Další testy // .SHRNUTÍ ÚVODU A VÝZKUMNÉ CÍLE PRÁCE...101 // Dimenzionalita škál testů matematických schopností...103 // Možnosti Raschova modelu při vývoji matematických testů.104 // STUDIE 1: DIMENZIONALITA MATEMATICKÝCH TESTŮ.. 106 // Metoda...108 // Výzkumný vzorek a použité metody...108 // Statistická analýza dat...108 // Paralelní analýza (PA)...110 // MAP, VSS, BIC...112 // Výsledky...112 // TIM3 5...112 // DISMAS...117 // Součtové skóry, srovnání dětí podle výkonu i populace__117 // Subtesty, srovnání podle populace...120 // Subtesty, srovnání podle výkonu...123 // Diskuze ke studii 1...125 // Limity...127 // Závěr ...128 // 10 MATEMATICKÉ SCHOPNOSTI: TEORETICKÝ PŘEHLED A JEJICH MÉŘENÍ // STUDIE 2: RASCHŮV MODEL...129 // Polytomní Raschovy modely...131 //
Ilustrace využití obtížností a prahů položek...I33 // Informační funkce položky a testu...I37 // Ilustrace využití informací o informační funkci a chybě měření...141 // Odhad reliability v rámci IRT...142 // Ilustrace využití odhadů reliability při konstrukci a ověřování testu...I45 // Shoda dat s modelem...I47 // Na úrovni modelu...I47 // Na úrovni položek a respondentů...I49 // DIE analýza...151 // Ilustrace využití DIF analýzy...154 // Skóry založené na Raschově modelu...156 // Ilustrace využití skórů založených na IRT...160 // DOSLOV...162 // LITERATURA...164 // PŘÍLOHY...187 // Příloha 1: Intervaly spolehlivosti vlastních hodnot...187 // Příloha 2: Paralelní analýza testu DISMAS (dle vzorku)...187 // Příloha 3: Podrobné výsledky ostatních analýz // počtu faktorů (DISMAS, dle vzorku)...191 // Příloha 4: Paralelní analýza testu DISMAS (dle výkonu)...192 // Příloha 5: Podrobné výsledky ostatních analýz // počtu faktorů (DISMAS, dle výkonu)...195 // SUMMARY 197
(OCoLC)1096293754
cnb003037570

Zvolte formát: Standardní formát Katalogizační záznam Zkrácený záznam S textovými návěštími S kódy polí MARC