Úplné zobrazení záznamu

Toto je statický export z katalogu ze dne 18.05.2024. Zobrazit aktuální podobu v katalogu.

Bibliografická citace

.
0 (hodnocen0 x )
(24) Půjčeno:48x 
BK
Vydání první
Praha : Portál, 2020
244 stran : ilustrace ; 23 cm

objednat
ISBN 978-80-262-1668-1 (brožováno)
Terminologický slovník
Obsahuje bibliografii na stranách 235-242 a bibliografické odkazy
Anglické resumé
001638022
Obsah // Úvod: Proč a jak vznikla tato kniha? // Očemknihaje?... 11 // Kdo autorsky za knihou stojí? ... 12 // Co je cílem knihy? ... 13 // Jak probíhal náš výzkum učitelského vyhoření? ... 15 // Jak je kniha rozdělena-jak ji číst?... 17 // Pár slov závěrem... 20 // 1 Příběhy vyhoření ... 21 // Zničená Julie, která odchází ze školství ... 23 // Obětavá Lenka, která se ocitá na hraně krize... 25 // Zkušená Helena, která to má v ruce... 26 // Zmatená Dana, která běhá v bludišti ... 28 // Snaživá Katka, která překonala krizi ... 30 // Pohodář František, který je hrdý, že je učitelem ... 31 // Unavená Bohumila, které dochází síly... 33 // Veselá Jana, která umí rozlišit, co je podstatné... 35 // Zklamaná ředitelka Květa, která chce jen přežít ... 36 // Ředitelka Gabriela, která se rozhodla postavit venkovskou školu na nohy ... 38 // 2 Co je syndrom vyhoření? ... 41 // 2.1 Jak se vyhoření projevuje?... 42 // 5 // Učitelské vyhoření // 2.2 Cesty ? vyhoření ... 44 // 2.3 Syndrom vyhoření jako diagnóza ... 45 // 2.4 Jak se vyhoření měří? ... 46 // 2.5 Jak souvisí stres a syndrom vyhoření? ... 50 // 2.6 Co jsou stresory v učitelství? ... 51 // 2.7 Jak vnímají zdroje stresu učitelé a učitelky? ... 52 // 2.8 Jaký je výskyt učitelského vyhoření v různých zemích? ... 55 // 2.9 Nejnovější údaje o vyhoření českých učitelek a učitelů ... 56 // 2.10 Komu hrozí vyhoření?
... 58 // 2.11 Vyhoření versus spokojenost a pohoda... 61 // 2.12 Vyhoření jako narušená rovnováha ... 63 // 2.13 Jak reagujeme, když dojde ? narušení rovnováhy?... 65 // 2.14 Jaký je učitelský coping? ... 67 // 2.15 Učitelský coping a vyhoření ... 71 // 2.16 Učitelské kompetence a sebedůvěra ... 73 // 3 Učitelství jako „ukradená" profese ... 77 // 3.1 Patří učitelství mezi profese?... 78 // 3.2 Doba respektovaných profesí je pryč ... 80 // 3.3 Učitelství pod palbou: demokratizace přístupu ke vzdělání, // informační exploze a požadavek maximální otevřenosti školy ... 85 // 3.3.1 Škola pro všechny... 86 // 3.3.2 Příliš snadno dostupné informace... 89 // 3.3.3 Otevřenější společnost ... 91 // 3.4 Snižující se pracovní pohoda a zvyšující se počet odchodů z profese ... 94 // 3.4.1 Faktory ovlivňující učitelskou pohodu ... 96 // 3.4.2 Učitelská dilemata: přirozený stres ... 99 // 4 Jak je nám spolu ve škole? ... ?? // 4.1 Vztahy ve škole: podhoubí spokojenosti ... 103 // 6 // Obsah // 4.2 Vztahy v učitelském sboru: vně i pod povrchem ... 104 // 4.3 Vztahy, stres a vyhoření - jak to vlastně funguje? ... 108 // 4.4 Osobní a pracovní vztahy... 110 // 4.5 Kvalita kolegiálních vztahů = kvalita vedení školy ... 111 // 4.5.1 Co očekávají vyučující od vedení školy? ... 112 // 4.5.2 Srozumitelnost, pravidla a spravedlnost... 113 // 4.5.3 Bezpečí a ochrana učitelů pod křídly vedení školy...
115 // 4.5.4 Vize školy v pojetí manažerů a srdcařů ... 117 // 4.5.5 Bez vize - loď bez kormidla a plachet... 119 // 4.5.6 Vize v čase a prostoru... 120 // 4.6 Budování pracovních vztahů ... 121 // 4.6.1 Otevřít prostor ... 123 // 4.6.2 Učitelé a učitelky ponecháni sami sobě... 125 // 4.7 Shrnutí: Vztahy a vyhoření... 126 // 5 Lidé přicházející: žáci a rodiče ... 129 // 5.1 Vyučující a jejich žáci ... 129 // 5.2 Jak žáci a žákyně přispívají ? pocitům profesní spokojenosti // svých vyučujících? ... 130 // 5.3 Co nejvíce trápí české vyučující v souvislosti s žáky? ... 135 // 5.4 Problémy s žáky-jak z toho ven? ... 139 // 5.5 Vztahy učitelů s rodiči žáků... 140 // 5.6 Rodiče jako zdroj profesní podpory ... 143 // 5.7 Rodiče jako zdroj stresu ... 145 // 5.8 Shrnutí: Problémy s rodiči - jak z toho ven? ... 148 // 6 Já učitel ... 151 // 6.1 Co bylo dřív: slepice, nebo vejce?... 151 // 6.2 Vztah ? sobě a prožívání ... 153 // 6.2.1 Vědomí vlastní hodnoty ... 153 // 7 // Učitelské vyhoření // 6.2.2 Akce, nebo reakce?... 156 // 6.2.3 Musím být perfektní?... 158 // 6.2.4 Mám odstup, nebo jsem stále „ve vleku"? ... 160 // 6.3 Zachovej řád a řád zachová tebe... 163 // 6.3.1 Systém práce ... 163 // 6.3.2 Hranice: já versus okolí... 166 // 6.4 Soukromý život a volný čas... 169 // 6.4.1 Relaxace, zábava, koníčky ... 169 // 6.4.2 Rodina a přátelé = sociální opora?... 170 // 6.5
Zdraví a prožívání... 174 // 6.5.1 Pozitivně, nebo negativně?... 174 // 6.5.2 Jsem v pohodě, nebo se nemám moc dobře? ... 176 // 6.6 Sytící momenty profesního života... 178 // 6.7 Čas přináší změny... 179 // 6.7.1 Aby čas pracoval pro nás, a ne proti nám... 181 // 6.7.2 Udělat si pořádek v životě a v sobě ... 183 // 6.8 Shrnutí: Složitost fenoménu vyhoření... 186 // 7 Prevence učitelského vyhoření... 189 // 7.1 Musíme začít u sebe ... 190 // 7.2 Prevence: Sebereflexe ... 191 // 7.2.1 Sebereflexe: Cvičení 1 - Moje zdroje ... 192 // 7.2.2 Sebereflexe: Cvičení 2 - Fáze školního roku ... 193 // 7.2.3 Sebereflexe: Cvičení 3 - Moje slepé skvrny ... 194 // 7.2.4 Sebereflexe: Cvičení 4 - Fáze mé profesní kariéry ... 195 // 7.2.5 Sebereflexe: Cvičení 5 - Pracovní inventura ... 196 // 7.2.6 Sebereflexe: Cvičení 6 - Kufr proti stresu... 197 // 7.2.7 Sebereflexe: Cvičení 7 - Efektivní coping ... 198 // 7.3 Prevence: Nastavování profesních hranic... 201 // 7.4 Prevence: Organizace práce a úprava pracovních podmínek ... 203 // 7.5 Prevence: Budování kvalitních vztahů s kolegy... 205 // 8 // Obsah // 7.6 Prevence: Rekapitulace na osobní úrovni... 206 // 7.7 Prevence: Test, jak jsem na tom s vyhořením já osobně ... 207 // 7.8 Prevence: Supervize jako jeden z nástrojů péče o učitele... 210 // 7.8.1 Je supervize efektivní? ... 212 // 7.8.2 Je těžké supervizi ve škole zavést?... 212 // " .9 Prevence v posledním
stadiu: A co když už jsem vyhořelý?... 216 // 7.10 Poselství na závěr... 220 // 8 Nová učitelská profesionalita ... 221 // 3.1 Co pomáhá, a co ohrožuje? ... 222 // 8.2 Staronová profesionalita ... 224 // 3.3 Stavební kameny spokojené profesionality... 227 // Summary... 231 // Bibliografie ... 235 // Slovníček ... 243 // 9
cnb003238526

Zvolte formát: Standardní formát Katalogizační záznam Zkrácený záznam S textovými návěštími S kódy polí MARC