OBSAH // Úvodem // Hana Horká...5 // Škola a její funkce // Tomáš Janík...7 // Primární škola: jaká je a jakou bychom ji chtěli mít? // Hana Filová...13 // Škola jako místo osobnostního a sociálního rozvoje žáků: výchova pro // 21. století, evropská dimenze ve výchově a vzdělávání // Hana Horká...21 // Výchova a vzdělávání pro 21. století // Hana Horká...31 // Hodnoty ve výchově // Hana Horká...45 // Mravní výchova: výchova ? prosociálnosti jako základ mravní výchovy Hana Filová...51 // Estetický, pracovní a tělesný aspekt rozvoje osobnosti // Hana Horká...75 // Dítě ve škole 21. století // Jana Kratochvílová...87 // Změny v pojetí role učitele 21. století: učitel jako spolutvůrce rozvoje celistvé osobnosti v humanisticky orientovaném edukačním procesu Jana Kratochvílová...91 // Vyučování a výuka // Tomáš Janík...99 // Historický vývoj pojetí vyučování a vznik systému tradičních didaktických principů // Hana Filová...105 // Vedení výchovy ve třídě, práce třídního učitele // Hana Filová...117 // Kurikulární činnosti učitele: plánování výuky krok za krokem // Hana Filová...127 // Hodnocení a sebehodnocení // Jana Kratochvílová...159 // 3