Obsah // Úvod // Region a jeho vymezení // Pohled do historie regionální historiografie s důrazem na plzeňský region // Počátky plzeňského dějepisectví 9 // Zrod novodobé regionální historie 10 // Meziválečná regionální historiografie a historická vlastivěda 11 // Socialistická éra regionálního dějepisectví 13 // Novodobá regionální historiografie 15 // Přehled novější historické literatury ? regionálním dějinám Plzně a Plzeňského kraje aneb Co by bylo dobré mít ve školní knihovně nebo v kabinetu 15 // Obecné práce ? dějinám Plzeňského kraje 16 // Plzeň 17 // Klatovy, Sušice a Šumava 19 // Domažlice, Tachov a Český les 21 // Severní a jižní Plzeňsko, Rokycansko 23 // Regionální historická periodika 25 // Edukační význam regionálních dějin 28 // Regionální dějiny v systému současného základního školství 31 // Člověk a jeho svět - 1. stupeň základní školy 31 // Člověk a společnost - 2. stupeň základní školy 32 // Osobnost učitele 33 // Situace v pedagogické praxi 33 // Co s tím? 34 // Vyučovací formy a metody vhodně pro výuku regionálních dějin 36 // Spolupráce s regionálními institucemi 38 // Škola a muzeum 38 // Knihovna jako zdroj informací 40 // Role archivu v edukaci 40 // Regionální historie a projektové vyučování 42 // Projektové vyučování - definice projektu 42 // Naše obec / město___, seznamte se! 44 // Plzeň v řece času 47 // Tachovská RAPpublika
53 // Když kardinál Cesarini utíkal od Domažlic aneb Detektivní/dobrodružný příběh na pozadí velké historické události 55 // Od kamene po duhovku. Zábavně-vzdělávací dopoledne pro čtvrťáky 59 // Jak Prokop Holý rozprášil křižáky na západě Čech a katolická Plzeň získala velblouda 63 // Po stopách hrdých strážců hranic království. Vědecká konference 66 // Der Tageblatt - deník Dnes 69 // Události 2. poloviny 20. století - projekt přednáška a potlach s pamětníkem 73 // Realizujeme vlastní výstavu - manuál pro učitele regionálních dějin 77 // Inspirace v zahraničí 82 // Použitá a doporučená literatura 83 // ? 01