Obsah // Úvod experimentální: K formě a motivu této knihy___11 // Úvod standardní: Problém učitelnosti dobra___13 // I. Proč na charakteru záleží___19 // II. Jaké dobro? Otázka definice___23 // Kdo definuje koho? 23 // Dobro jako tajemství 25 // Pokažené dobro 27 // Měl bych, měl bys 27 // Dobro z člověka, nebo člověk z dobra? 29 // III. Jakého člověka? Otázka lidské přirozenosti___31 // Jak jsem a jak bych měl být? 31 // „Člověk člověku vlkem“ : antropologický pesimizmus 33 // Emilek je dobrý: Antropologický optimizmus 34 // Dobrý, když budeš chtít: existencializmus 34 // Hrdý Budžes, ale... Antropologický realizmus 35 // A co děti? Neviňátka, nebo „páni much“? 38 // IV. Jak? Otázka metody___43 // Cynizace 43 // Sentimentalizace 45 // Když už člověk jednou je... 46 // Nic nevnucovat, nic nezakazovat: Vyprázdnění obsahu 48 // Říká kdo ? Znehodnocení vy chovatelské autority 50 // Pravdu ? Nebo pravdu pravdoucí? Mlha v pojmech 51 // Morální negramot: suhjektivista, individualista, relativista 54 Pedocentrizmus: vše se točí kolem „Emilka“ 57 // Lidé bez hrudi čili zničení človeka 59 // Zmrzlinu nebo sex? Hodnotovápseudo-neutralita 62 // Problematická autonomie 63 // Indoktrinace 68 // Indoktrinace je, když... Definice 69 // Je indoktrinace nevyhnutelná? 72 // Závery ? indoktrinaci 76 // Humanizace 79 // Komenského „Methodus morum“ 81 // Interpretace ?1 // V. Závěr(y): Dobro je učitelné,
ale záleží na tom...___107 // Jaké dobro? Skutečné 107 // Jakého člověka? Ani anděla, ani démona 109 // Jakou metodou? „Dílnou lidskosti“ 110 // VI. Epilog: rozuzlení z pískoviště___115 // Obsah // Úvod experimentální: K formátu a motivu___11 // Úvod standardní: Problém učitelnosti dobra___13 // I. Na charakteru záleží (?)___19 // II. ]aké dobro? Problém definice___23 // III. Jakého člověka? Problém antropologický___33 // 1. Antropologický pesimizmus 35 // 2. Antropologický optimizmus 36 // 3. Existencializmus (ateistický) 37 // 4. Antropologický realizmus 37 // IV. Jak? Problém metody___43 // Cynizace 43 // Sentimentalizace 45 // Subordinace obsahu 48 // Devalvace vychovatelské autority 50 // Rozmlženípojmů a norem 51 // Individualizmus, subjektivizmus, relativizmus 54 // Lidé bez hrudi čili zničení člověka 60 // Hodnotová pseudo-neutralita 63 // Problematická autonomie 65 // Indoktrinace 70 // Historie pojmu 71 // Definice indoktrinace 72 // Edukační implikace 87 // Humanizace 92 // Komenského „Methodus morum“ 95 // Interpretace 118 // V. Závěr(y): Formovat lze, ale...___123 // Summary___ 131 // Literatura___132 // Dmenný rejstřík___ 141