Úplné zobrazení záznamu

Toto je statický export z katalogu ze dne 09.12.2023. Zobrazit aktuální podobu v katalogu.

Bibliografická citace

.
0 (hodnocen0 x )
EB
EB
ONLINE
[Česko] : Epocha, 2014
1 online zdroj (264 stran)
Externí odkaz    Plný text PDF (Bookport) 
   * Návod pro Bookport 


ISBN 978-80-7425-993-7 (online ; pdf)
ISBN 978-80-7425-991-3 (online ; epub)
ISBN 978-80-7425-177-1 (print)
Magia posthuma Karla Ferdinanda Schertze
němčina, latina
Vampýr, upír či vlkodlak je bájná bytost, jež se živí krví, povětšině lidskou. Zmínky o něm se objevují v literárních textech již od starověku, jejich frekvence stoupá v období středověku a je spojována převážně se slovanskou mytologií a folklorem, nicméně fenomén vampyrismu se vyskytuje i v jiných a nejen evropských kulturách. Od 17. století se jím začínají zabývat úřední činitelé a badatelé a mezi nimi má výjimečné postavení olomoucký právník Karl Ferdinand Schertz, jenž v roce 1704 uveřejnil spisek nazvaný Magia posthuma. Po něm a zejména pak od 19. století se vampyrismus stal tématem řady vědeckých výzkumů a studií, k nimž se řadí i publikace Vampyrismus v kulturních dějinách Evropy od kulturního antropologa G. Maiella. Ta již při svém prvním vydání v roce 2005 vyvolala značný zájem veřejnosti, byla rozebrána a nyní vychází v novém doplněném vydání, nadto obohacena o český překlad Schertzovy Magie, dlouho považované za ztracenou. G. Maiello popisuje vampyrismus v historickém kontextu, opírá se nejen o doklady lidové slovesnosti a literární citace, ale i o četná autentická svědectví a ověřené zprávy včetně archeologických nálezů, analyzuje je a interkulturálně porovnává. V rámci svého výkladu se věnuje i příbuzným fenoménům čarodějnictví a šamanismu a kriticky se vyrovnává s poznatky a argumenty minulých i soudobých badatelů..
001639572
Předmluva ke druhému vydání... 7 // Úvod k prvnímu vydání... 12 // První část 15 // Etymologická východiska... 15 // I Od srbských hřbitovů k anglickému parlamentu . . 22 // 1.1 Nejznámější projevy vampyrismu ve střední a jihovýchodní Evropě v 17. a 18. století . . 22 // 1.2 Teologické diskuse o upírech v 18. století . . 41 // 1.2.1. Němečtí teologové ... 41 // 1.2.2. Oficiální katolická interpretace I: Giuseppe Davanzati... 43 // 1.2.3. Oficiální katolická interpretace II: // Augustin Calmet ... 53 // 1.2.4. Epilog... 58 // II Upíři v evropských zemích... 59 // II. 1 Upíři a vlkodlaci v klasické kultuře. Orientální vlivy ... 59 // 11.2 Upíři a vlkodlaci v lidové slovesnosti severní Evropy. // Paralely s magickými příběhy... 71 // 11.3 Vampyrismus a vlkodlactví na britských ostrovech... 82 // 11.4 Vlkodlaci ve Francii a v Itálii ... 92 // 11.5 Nachzehrer v německé jazykové oblasti ... 98 // 11.6 Upíři ve střední a východní Evropě...113 // 11.6.1. Upír a mora ve středoevropské lidové // slovesnosti ...113 // 11.6.2. Upír ve východoevropské kultuře . . 133 // 11.6.3. Upíři na Balkáně a specifické rysy vampyrismu ...146 // Druhá část 167 // I Současné teorie o původu vampyrismu...167 // 1.1 Teorie „zápasu o plodnost polí“, neboli upír jako šaman a antisaman ...167 // 1.2 Teorie „moderního“ původu...171 // 1.3 Teorie univerzálního či prehistorického původu...178 // Závěry 187 // Magia posthuma // Magia posthuma 191 // Přílohy // I Filinnion a Machatés...217 // II Zpráva Pit tona de Tournefort...220 // HI Remarques sur le vampyrisme de Silesie...224 // IV Dekret Marie Terezie...231 // Resumé - 232 // Bibliografie 235 // Rejstřík 256

Zvolte formát: Standardní formát Katalogizační záznam Zkrácený záznam S textovými návěštími S kódy polí MARC