Úplné zobrazení záznamu

Toto je statický export z katalogu ze dne 09.12.2023. Zobrazit aktuální podobu v katalogu.

Bibliografická citace

.
0 (hodnocen0 x )
EB
EB
ONLINE
[Praha] : Karolinum, 2021
1 online zdroj (238 stran)
Externí odkaz    Plný text PDF 
   * Návod pro vzdálený přístup 


ISBN 978-80-246-4832-3 (online ; pdf)
ISBN 978-80-246-4831-6 (print)
Historická paměť patří dnes k frekventovaným pojmům. Se samozřejmostí jej užívají média i politici. Má být škola hlásnou troubou „politicky korektní paměti“? Jakou paměť má reprodukovat? A má vůbec nějakou reprodukovat? Jaká by měla být její pozice ve stále intenzivnějších kulturních válkách? Na tyto i řadu dalších otázek se snaží kniha odpovědět. Nebo si je alespoň položit. Čtenář v ní najde výběr ze současných přístupů memory studies a jejich aplikací na konstruktivisticky orientovanou výuku dějepisu. Hlavním předmětem zájmu jsou hrané filmy o tzv. normalizaci, resp. jejich divácká recepce. Autor analyzoval tisíce komentářů na portálu csfd.cz a pokusil se formulovat, jak vypadá kolektivní paměť v digitálním věku a co z toho vyplývá pro školní vzdělávání..
001640278
Úvod // 1. Proměny paměti v digitálním věku // 1.1 Koncepty paměti Historické vědomí a paměť Koncepty kolektivní paměti // 1.2 Paměť a didaktika dějepisu Skrytá kurikulum // Počátky paměti v českých školách Paměť jako lék Škola a paměť // Současné trendy v didaktice dějepisu // Vědomí časovosti // Fragmentace jako princip výuky // 1.3 Mediální paměť ve škole Mody paměti // Traumatický model paměti Kritický model paměti Česká specifika? // Paměť ve veřejném prostoru Badatelsky orientovaná výuka // 2. Obrazy vzpomínání v popkultuře a jejich divácká recepce // 2.1 Divácká zkušenost: metodologická východiska Kulturní formace // Plurimediální analýza Portál ČSFD Výběr filmů // Analýza fanouškovských komentářů Principy kódování // 2.2 Rodina jako filtr v pohledu na minulost // Obrazy „normalizační" rodiny v popkultuře a ve vědě „Normalizační" rodina v dobové filmové a televizní produkci „Normalizační" rodina v polistopadové produkci // Nostalgie rodinných obrazů 73 // Alternativy k „rodinné“ perspektivě normalizace 74 // Protetická paměť a Báječná léta pod psa 75 // O čem vypovídají Pelíšky? 80 // Minulost a současnost v Pupendu 89 // Referenční rámec {jak vytrhnout velrybě stoličku) 96 // Předběžný závěr I: Rodinný filtr vede k reflexivní nostalgii 98 // 2.3 Obrazy intelektuálního disentu. Intelektuální formace optikou popkultury 100 // Intelektuálové a moc 100 // Normalizační obrazy intelektuálů 101 // Obrazy disentu a obrazy „obyčejných lidí“ 106 // Nástup narativu intelektuální formace // Intelektuální formace a vyprávění o dějinách 110 // Pouta: pokus o postižení generačních perspektiv 112 // Kawasakiho růže: únava z minulosti ne // Srovnání Kawasakiho růže a Pout 123 //
Předběžný závěr II: Selhávající disent jako legitimizace pasivity 125 // 2.4 Vzpomínání na Jana Palacha 127 // Událost X27 // Obrazy události 130 // Televizní zpravodajství o palachovských výročích 131 // Hořící keř - filmové dílo jako politika paměti 132 // Internetové projekty s palachovskou tematikou 143 // Odkaz Palacha v politickém a mediálním diskurzu 144 // Starší podoby palachovských diskuzí 151 // Předběžný závěr HI: Ambivalence palachovského odkazu 156 // 2.5 Podoby mediální paměti 158 // 3. Mediální paměť a výuka dějepisu 1?? // 3.1 Film ve výuce dějepisu I66 // Časová tíseň 166 // Inspirace ze světa i67 // Didaktický potenciál filmu I68 // Klipy, nebo celé filmy? 170 // 3.2 Rodina v období normalizace jako didaktické téma 173 // Rodina za normalizace jako didaktické téma 173 // Porozumění historickému kontextu 173 // Rodina v osidlech normalizace 175 // Rozšiřování obrazu I80 // Analýza pramenů rozvíjí prekoncepty 186 // 3.3 Intelektuálové a disent v didaktické perspektivě 187 // Disent a „obyčejní lidé“: historický úvod I88 // Disent a „obyčejní lidé": didaktické příležitosti 189 // Obrazy intelektuála v různém společenském kontextu 194 // Vystupujeme z binárních opozic 204 // Příloha 1 205 // Příloha 2 206 // 3.4 Palach jako didaktické téma 207 // Sonda do reflexe palachovského tématu ve škole 207 // Pluralita palachovských příběhů 210 // Vystoupení z axiologických pastí 213 // Vyprávět Palachův příběh historicky 215 // Příloha 3 217 // Závěr 218 // Seznam literatury 223 // Seznam tabulek, grafů, schémat a příloh 231 // Summary 233 // Jmenný rejstřík 234
(MiAaPQ)ECB655416

Zvolte formát: Standardní formát Katalogizační záznam Zkrácený záznam S textovými návěštími S kódy polí MARC