Úvodem X // I Obecné problémy základní školy 9 // Pojetí základního vzdělávání v české škole v podmínkách učící se a globalizující se společnosti (J. Skalková) 10 // Hledání orientace moderní základní školy (J. Maňák) 21 // Historické konsekvence základní školy (V. Jůva) 29 // Psychologický pohled na žáka a výchovně vzdělávací práci na základní škole (R. Kohoutek) 41 // Jeden z problémů etické orientace na základní škole (R. Rybář) 54 // Krása a umění v kurikulu základní školy (V. Spousta) 60 // Environmentální přístup ke vzdělávání na základní škole (H. Horká) 83 // Edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v základní škole v České republice (M. Bartoňová, M. Vítková) 95 // Nadaný žák v současné škole (N. Mazáčová) 113 // II. Srovnávací pohled na základní školu 125 // Charakteristiky a vývojové trendy základního vzdělávání v zemích EU a v ČR (K. Vlčková) 126 // Česká primární škola: jaká je a jakou býciiom ji chtěli mít? (H. Filová) 142 // Koncepčné změny základnej školy v SR (M. Matulčíková) 150 // Finská základní škola (J. Průcha) 159 // Integrace učiva na základní škole: základní prvek polské programové reformy (J. Prokop) 167 // Orientace současné základní školy v Rakousku (R. Seebauerová) 180 // Pohled učitelské a neučitelské veřejnosti na ZŠ (J. Maňák) 19002// Kurikulum základní školy z pohledu učitelů a žáků středních škol a jejich rodičů: zamyšlení nad výsledky výzkumné sondy (V. Švec, S. Kašpárková, A. Kavanová) 194 // Spolupráce rodičů se základní školou (E. Dobšíková) 205 // III. Kurikulární dimenze ZŠ 217 // Zamyšlení nad obsahem školního vzdělávání (T. Janík) 218 // Koncepce matematiky na základní škole a RVP (R. Blažková) 234 // 6 Český jazyk jako jazyk mateřský a jazyková kultura na ZŠ (E. Minářová) 241 //
Jazykové vzdělávání v České republice na počátku 21. století a základní škola (V. Janíková) 250 // Poslání tělesné výchovy na základní škole (V. Mužík, M. Trávniček) 260 // Vlastivěda jako základ pro porozumění časově historickým, sociálním, ekonomickým a prostorovým pojmům a vztahům (M. Machalová, E. Vyskočilová) 274 // Předpoklady a dílčí zkušenosti s integrovanou přírodovědou na 2. s tupni Zš (J. Budíš, I. Plucková, L. Košťálová) 283 // K současné školské reformě z hlediska přírodovědných předmětů (E. Hofmann, ?. Rychnovský) 294 // IV. Diskusní příspěvky 299 // Základní školství v proměnách společnosti a jeho současné problémy (M. Pelajová) 300 // Kde vzdělávat nadané děti? (Ľ. Machů) 304 // Zpráva o průběhu semináře 307 // Seznam autorů