Úplné zobrazení záznamu

Toto je statický export z katalogu ze dne 18.05.2024. Zobrazit aktuální podobu v katalogu.

Bibliografická citace

.
0 (hodnocen0 x )
(14) Půjčeno:65x 
BK
1. vyd.
Ostrava : Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2018
171 stran : ilustrace ; 30 cm

objednat
ISBN 978-80-7599-056-3 (brožováno)
Obsahuje bibliografii na stranách 167-171
001643583
POUŽITÉ GRAFICKÉ SYMBOLY 3 // Slovo úvodem 10 // 1 Pedagogika a její pojetí 11 // 1.1 Pojetí a předmět pedagogiky 11 // 1.1.1 Systém pedagogických věd 12 // 1.1.2 Vztah pedagogiky k jiným vědám 13 // 1.2 Informační zdroje pedagogických věd 13 // 1.2.1 Odborné publikace 14 // 1.2.2 Webové stránky univerzit 14 // 1.2.3 Pedagogické časopisy a jiná periodika 14 // 1.2.4 Elektronické informační zdroje 15 // 1.2.5 Závěrečné práce 15 // 1.2.6 Výzkumné zprávy (studie, analýzy, projekty) 15 // 1.2.7 Pedagogické vědecké organizace 16 // 2 Myšlenkové směry převážně 20. století, ovlivňující pedagogické názory 18 // 2.1 Hnutí nové výchovy 18 // 2.1.1 Některé další myšlenkové proudy a jejich představitelé, ovlivňující pedagogiku ve 20. století 18 // 2.2 Psychologie, její směry a působení na pedagogické myšlení 19 // 2.2.1 Příklady myšlení v období metafyzické psychologie 20 // 2.2.2 Empirická psychologie 21 // 2.2.3 Období tzv. "psychologie bez duše" 21 // 2.2.4 Období tzv. "dezintegrace psychologie" 22 // 2.2.5 Současná psychologie 22 // 2.2.6 Psychologické směry a pedagogika 22 // 2.3 Soudobé teorie vzdělávání dle Yvese Bertranda 24 // 2.3.1 Spiritualistické teorie 24 // 2.3.2 Personalistické teorie 24 // 2.3.3 Kognitivně psychologické teorie 25 // 2.3.4 Technologické teorie 25 // 2.3.5 Sociokognitivní teorie 25 // 2.3.6 Sociální teorie 25 // 2.3.7 Akademické teorie 26 // 2.4 Rozdělení teorií podle O. Kaščáka a B. Pupaly 26 // 3 Základní pojmy pedagogiky 28 // 3.1 Výchova 28 // 3.2 Vzdělání 29 // 3.2.1 Učení 29 // 3.2.2 Vzdělávání 30 // 3.2.3 Edukace 31 // 4 Struktura pedagogiky 33 // 4.1 Základní pedagogické disciplíny 33 // 4.2 Aplikované pedagogické disciplíny 34 // 4.3 Hraniční pedagogické disciplíny 35 //
5 Ideály a cíle výchovy a vzdělávání v současnosti 36 // 5.1 Cíle výchovy, životní zdatnost a kvalita života 36 // 5.1.1 Cíle výchovy 36 // 5.1.2 Skupiny cílů a roviny osobního snažení 37 // 5.2 Bloomova taxonomie výukových cílů 38 // 5.2.1 SMART /SMARTER 40 // 5.2.1.1 Tabulka SMART 40 // 5.3 Đš zamyšlení s Komenským 41 // 6 Složky výchovy a historické pozadí v rámci jejich vymezení 43 // 6.1 Složky výchovy 43 // 6.2.1 Výchova mravní 43 // 6.2.2 Vývojové teorie morálky a charakteru 44 // 6.3 Výchova zdravotně hygienická 46 // 6.4 Výchova estetická 46 // 6.5 Ekologická výchova 46 // 6.6 Pracovně-technická výchova 46 // 7 Principy a zásady výchovy a vzdělávání v jejich vzájemné komparaci 48 // 7.1 Základní pedagogické principy neboli didaktické zásady 48 // 8 Metody výuky; metody a zásady výchovy 51 // 8.1 Klasifikace metod výuky podle J. Maňáka 51 // 8.2 Klasifikace metod výuky podle I. J. Lernera 52 // 8.3 Výchovné zásady 52 // 8.3.1 Metody výchovy 52 // 8.4 Černá a bílá legenda v historii vnímání výchovy dítěte 53 // 9 Exogénní stránka výchovných procesů 55 // 9.1 Domeček potřeb 55 // 9.1.1 Potřeby dítěte podle E. Fromma 56 // 9.1.2 Potřeby dítěte podle Z. Matějčka 56 // 9.1.3 Potřeby dítěte podle J. Prekopové 57 // 9.2 Osm věků člověka podle E. Eriksona 60 // 9.2.1 Důvěra proti základní nedůvěře (od narození do 1,5 roku) 60 // 9.2.2 Autonomie proti zahanbení a pochybnosti (2-3 let) 60 // 9.2.3 Iniciativa proti vině (4-5 let) 60 // 9.2.4 Snaživost proti méněcennosti (6-12 let) 61 // 9.2.5 Identita proti zmatení rolí (13-18 let) 61 // 9.2.6 Intimita proti izolaci (19-25 let) 61 // 9.2.7 Generativita proti stagnaci (26-40 let) 61 // 9.2.8 Integrita proti zoufalství (40 a více let) 61 // 9.3 Vývoj "Já" podle Allporta 62 //
9.3.1 Tělesné já 62 // 9.3.2 Identita já 62 // 9.3.3 Sebeuplatnění 62 // 9.3.4 Rozrůstání já 62 // 9.3.5 Racionální řešení 62 // 9.3.6 Sebeobraz 62 // 9.3.8 Poznávající já 63 // 9.4 Etapy života podle J. Alana 63 // 9.5 Socializace 64 // 9.5.1 Vlčí děti 64 // 9.6 Sociální učení 65 // 10 Endogenní stránka výchovných procesů 67 // 10.1 Genotyp a fenotyp, nature versus nurture 67 // 10.2 Dědičnost 68 // 10.3 Vazby mezi charakterem a temperamentem 68 // 10.3.1 Temperament 69 // 10.4 Zvláštnosti dětského prožívání 70 // 11 Typologie učitele a vychovatele 73 // 11.1 Kdo je vlastně učitel? 73 // 11.11 Typologie podle Sprangera 73 // 11.1.2 Typologie podle E. Vorwickela 75 // 11.1.3 Caselmannova eliptická typologie učitelů 75 // 11.1.4 Lewinova typologie učitele 77 // 11.1.5 Typologie podle žáků 9. tříd 78 // 11.2 Učitelé se sklonem ke konfliktům 78 // 11.3 Rozdíly "hlav" dle Komenského 79 // 11.4 Učitel a jeho kompetence 80 // 11.4.1 Odborné kompetence 81 // 11.5 Osobnostní předpoklady učitele 81 // 12 Pedagogická diagnostika a pedagogická evaluace; předmět, funkce, metody 84 // 12.1 Pedagogická diagnostika 84 // 12.1.1 Charakteristické rysy pedagogické diagnostiky 84 // 12.1.2 Metody a nástroje pedagogické diagnostiky 85 // 12.1.3 Typy pedagogické diagnostiky 85 // 12.1.4 Historie a současnost 86 // 13 Výchova v rodině 88 // 13.1 Rodina: její funkce, typy, znaky 88 // 13.2 Základní výchovné styly v rodině 90 // 13.2.1 Negativně laděné výchovné postoje podle Z. Matějčka 90 // 13.2.2 Příliš pozitivně laděné výchovné postoje podle Z. Matějčka 91 // 13.2.2.1 Negativní typy rodiny dle A. Ruchmanova 92 // 13.3 Negativní role matek: 92 // 13.3.1 Co maminky potřebují? 94 // 13.4 Výchovné styly otců 94 // 13.4.1 Pozitivní typy otců 95 //
13.5 Syndrom CAN, syndrom PAS, domácí násilí 97 // 13.5.1 Syndrom týraného dítěte 97 // 13.5.2 Syndrom zavrženého rodiče, PAS 97 // 13.5.3 Domácí násilí 98 // 14 Náhradní rodinná výchova, její typy a možnosti v ČR. Ústavní výchova 101 // 14.1 Náhradní rodinná péče (NRP) 101 // 14.2 Formy náhradní rodinné péče 102 // 14.2.1 Adopce (osvojení) 102 // 14.2.2 Pěstounská péče 103 // 14.2.3 Poručenství 104 // 14.2.4 Opatrovnictví 105 // 14.3 Ústavní výchova 105 // 14.3.1 Zařízení ústavní výchovy 106 // 14.4 Příprava k náhradní rodinné péči 106 // 14.4.1 Přípravné vzdělávání PRIDE 106 // 15 Výzkumné metody pedagogiky 108 // 15.1 Pedagogický výzkum 108 // 15.1.1 Výzkum základní a výzkum aplikovaný 108 // 15.1.2 Výzkum kvantitativní a výzkum kvalitativní 109 // 15.1.3 Výzkum ex post facto a výzkum experimentální 110 // 15.2 Metody pedagogiky jako vědy 110 // 16 Pedagogika volného času, její pojetí, funkce, principy 114 // 16.1 Pojetí volného času 114 // 16.1.1 Problém polovolného času 114 // 16.1.2 Činnosti času volného 115 // 16.2 Funkce volného času 116 // 16.3 Základní principy pedagogiky volného času (upraveno podle H. W. Opaschowského) 117 // 16.3.1 Rozvíjení autonomie a svobodné osobnosti 117 // 16.3.2 Volný čas jako určitá výzva a úkol 117 // 16.3.3 Aktivita jedince 117 // 16.3.4 Orientace na sociální kontakt 117 // 16.3.5 Spontaneita a celková uvolněnost, přirozenost // a otevřenost pro nové 118 // 16.3.6 Umění prožívat život a svět pozitivně 118 // 16.4 Různé pohledy na pojetí volného času 118 // 16.4.1 Ekonomické hledisko 118 // 16.4.2 Sociologické a sociálně psychologické hledisko 118 // 16.4.3 Politické hledisko 118 // 16.4.4 Zdravotně hygienické hledisko 119 // 16.4.5 Pedagogicko-psychologické hledisko 119 //
16.5 Typy výchovy ve volném čase a zájmová činnost 119 // 16.6 Dělení činnosti ve volném čase 119 // 16.6.1 Zájmová činnost 119 // 16.6.2 Definice zájmové činnosti podle J. Pávkové 120 // 16.7 Historie volnočasových organizací 121 // 16.7. 1 Sokol 121 // 16.7.2 Dělnické tělovýchovné jednoty (DTJ) 121 // 16.7.3 Tělovýchovná organizace Orel 121 // 16.7.4 Die Naturfreunde - Přátelé přírody 122 // 16.7.5 Die Wandervögel - Tažní ptáci 122 // 16.7.6 Křesťanské sdružení mladých mužů YMCA 122 // 16.7.7 Boy Brigades - Chlapecké brigády 122 // 16.7.8 Skauting a Woodcraft - překvapující novinky 123 // 16.7.9 Skauting v ČR 124 // 16.8 Průkopníci volnočasové výchovy v ČR 125 // 16.9 Woodcraft, tábornictví 127 // 16.10 Pionýři 127 // 16.11 Současná situace v ČR 128 // 17 Výchova a vzdělávání v podmínkách multikulturního světa 130 // 17.1 Multikulturní výchova 130 // 17.2 Teoretická východiska MKV 130 // 17.2.1 Kulturně-standardní přístup 130 // 17.2.2 Transkulturní přístup 131 // 17.3 Některé základní pojmy 132 // 17.3.1 Xenofobie 132 // 17.3.2 Rasa 133 // 17.3.2.1 Rasismus 134 // 17.4 Diskriminace 135 // 17.5 Etnikum 136 // 17.6 Pozitivní diskriminace 136 // 17.7 Tolerance 137 // 17.8 Respekt 138 // 18 J. A. Komenský a jeho filosofické pojetí světa 140 // 18.1 Jan Amos Komenský (1592-1670) 140 // 18.1.1 Nástin života J. A. Komenského 141 // 18.1.2 Lešno poprvé 143 // 18.1.3 Londýn a evropské putování 144 // 18.1.4 Lešno podruhé 144 // 18.1.5 Uhry 145 // 18.1.6 Lešno potřetí 145 // 18.1.7 Amsterdam 145 //
19 Základy filosofie výchovy 148 // 19.1 Co je filosofie? 148 // 19.1.1 Paradigma a pojetí člověka včetně ontogeneze 148 // 19.1.2 Pojetí člověka 149 // 19.1.3 Pojetí lásky 150 // 19.1.4 Pojetí dobra a zla 150 // 19.1.5 Pojetí duše 150 // 19.1.6 Pojetí chutě žít 150 // 19.1.7 Dvojí naivita 151 // 20 Pedagogické myšlení z hlediska významných osobností lidských dějin 153 // 20.1 Antická filosofie 153 // 20.2 Karolinská renesance 154 // 20.3 Renesanční pedagogika 154 // 19.4 Křesťanská educatio 155 // 20.5 Výchovný projekt Komenského 155 // 20.6 Moderní přeměna scholé ve školu 155 // 20.7 Novodobá pedagogika 156 // 19.7.1 Antinomie (neslučitelné protiklady) 158 // 21 Alternativní pedagogické koncepce a "antipedagogické" směry 160 // 21.1 Alternativní škola 160 // 21.1.1 Klasické alternativní školy 160 // 21.1.1.1 Progresivní výchova 162 // 21.2 Hnutí za antiautoritativní výchovu 162 // 21.2.1 Hnutí za odškolení a svobodné školy 163 // 21.2.2 Hnutí za práva dítěte 163 // 21.3 Summerhillská škola 164 // 21.3.1 Sudbury 164 // Použitá literatura a zdroje 167

Zvolte formát: Standardní formát Katalogizační záznam Zkrácený záznam S textovými návěštími S kódy polí MARC