ÚVOD ...5 // 1. HISTORICKÉ SOUVISLOSTI PŘI ZŘIZOVÁNÍ FUNKCE ASISTENTA PEDAGOGA ...6 // 2. SOUČASNÝ POHLED NA ASISTENTA PEDAGOGA PŘI VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ S PAS ...9 // Legislativní podpora ...9 // Kompetence asistenta pedagoga ...11 // Rozsah podpory asistenta pedagoga ve stupních podpůrných opatření.. 15 // Metodické vedení ...19 // Spolupráce asistenta pedagoga se zákonnými zástupci ...23 // 3. ROZDÍLNÉ KOMPETENCE ASISTENTA PEDAGOGA NA ŠKOLE ZŘÍZENÉ DLE § 16 ODST. 9 A ŠKOLE HLAVNÍHO VZDĚLÁVACÍHO PROUDU ...28 // 4. SPECIFIKA PODPORY ASISTENTA PEDAGOGA V RŮZNÝCH VĚKOVÝCH OBDOBÍCH ŽÁKŮ ...35 // Nepřímá pedagogická činnost ...35 // Asistent pedagoga u dítěte v mateřské škole ...36 // Asistent pedagoga u žáka v základní škole ...41 // Asistent pedagoga u žáků a studentů středních a vyšších odborných škol ...45 // 5. PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI ASISTENTŮ PEDAGOGA Z NAPLŇOVÁNÍ KOMPETENCÍ PŘI VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ S PAS V BĚŽNÉ ZÁKLADNÍ ŠKOLE ...47 // Podpora žáka při rozvíjení sociálních kompetencí ...47 // Podpora žáka při posilování adaptability ...51 // Podpora žáka při zvyšování kompetencí v oblasti komunikace ...53 // Podpora žáka během výuky ...54 // Podpora žáka ve volnočasových aktivitách ve školním prostředí a v mimoškolních aktivitách ...57 // 6. ASISTENT PEDAGOGA VE STŘEDNÍ ŠKOLE Z POHLEDU VÝCHOVNÉ PORADKYNĚ ...60 // Charakteristika jedné střední školy ...61 // 7. POVOLÁNÍ: ASISTENT PEDAGOGA ...69 // ZÁVĚR ...73 // LITERATURA ...74