Úplné zobrazení záznamu

Toto je statický export z katalogu ze dne 09.12.2023. Zobrazit aktuální podobu v katalogu.

Bibliografická citace

.
0 (hodnocen0 x )
EB
EB
ONLINE
[Praha] : Karolinum, 2018
1 online zdroj (432 stran)
Externí odkaz    Plný text PDF (Bookport) 
   * Návod pro Bookport 


ISBN 978-80-246-4063-1 (online ; pdf)
ISBN 978-80-246-4051-8 (print)
Monografie odhaluje základní obrysy dramatických počátků prosazování evolučního paradigmatu vzniku-stvoření člověka v rámci katolické církve. S několika odvážnými zastánci evoluce se setkáváme již v sedmdesátých letech 19. století, zlomovými se však stávají až léta devadesátá, kdy se navzdory postojům vatikánského centra v řadě západních zemí i v naší vlasti objevuje nemálo úctyhodných průkopníků nového pohledu na stvoření člověka. Katoličtí zastánci teistické interpretace evolučního původu lidstva po roce 1910 představovali významnou a početně stále rostoucí názorovou skupinu, Vatikán se začal novému paradigmatu otevírat až na počátku druhé poloviny minulého století. Kniha by měla vzbudit zájem nejen mezi teology, ale také u odborníků na dějiny vědy a u každého, koho fascinuje původ lidstva a dějiny paleoantropologie..
001652032
ÚVOD: PŘEDPOKLADY A VÝCHODISKA VYŠETŘOVÁNÍ TAKŘKA DETEKTIVNÍHO A INTELEKTUÁLNÍHO ZÁPASU NA DVOU FRONTÁCH /13 // Hlavní záměr našeho projektu i této monografie /13 // Východiska našeho výzkumu, stav zkoumané problematiky a postup při vzniku této monografie. Poukazy na oblast evangelické a pravoslavné teologie /17 Předběžný nástin našeho postoje k problematice transformismu a evoluce /22 Uspořádání kapitol této knihy a chronologické vymezení zkoumaného období /25 Existenciálni i teologická relevance nastoleného tématu, odůvodnění dedikace knihy světlé památce T. G. Masaryka /26 // 1. NEJNOVĚJŠÍ PŘÍNOSY OSTATNÍCH VĚD ZABÝVAJÍCÍCH SE ANTROPOGENEZÍ A TEOLOGIE /30 // Světonázorová neutralita dvou významných současných českých monografií o vzniku člověka /32 // Základní zájem teologie v oblasti ostatních věd zabývajících se antropogenezí /34 Přínosy paleoantropologie, paleogenetiky a paleokulturologie zejména s ohledem na problematiku demarkační linie mezi živočichem a člověkem /37 Teologické hledání demarkační čáry mezi lidmi a ještě ne zcela lidmi /50 // 2. KLÍČOVÁ POSTAVA ST. GEORGE J. MIVARTA, ANGLICKÉHO EVOLUCIONISTY A KATOLICKÉHO OPONENTA CH. DARWINA (1871) /55 // Život a dílo /57 Mivartovy kontroverze /60 Odborná kritika Darwinových pozic /65 Originální podoba Mivartovy teze /68 Souhrnné hodnocení /72 // 3. WALLACEOVA-BRAUNOVA TEZE (1872) A PRVNÍ ČEŠTÍ PRŮKOPNÍCI TRANSFORMISTICKY POJÍMANÉHO VZNIKU-STVOŘENÍ ČLOVĚKA: LADISLAV JOSEF ČELAKOVSKÝ (1877), FRANTIŠEK MAREŠ (1891) A TI DALŠÍ /75 // Wallaceova-Braunova teze a první český průkopník evolučního vzniku-stvoření člověka Ladislav Josef Čelakovský /77 // Oscilace mezi hegelianistickým imanentismem a kantovskou etikou, která implikuje transcendenci, v díle L. J. Čelakovského /83 //
František Mareš (1891), český zastánce Mivartovy teze /85 // Dílčí hodnocení: Střední myšlenkový proud a další otevírání se české katolické // teologie recepci transformistického způsobu vzniku-stvoření člověka /88 // 4. JOSEPH KNABENBAUER, S. J., ODPŮRCE I PRŮKOPNÍK TRANSFORMAČNÍHO VZNIKU-STVOŘENÍ ČLOVĚKA (1877) /91 // Německo 19. století - země zaslíbená darwinismu /92 Základní informace o J. Knabenbauerovi, S. J. /96 Knabenbauerova studie o evoluci z roku 1877 /98 Souhrnné hodnocení /105 // 5. PRVNÍ OTEVŘENÝ ZASTÁNCE TRANSFORMISTICKÉHO VZNIKU - STVOŘENÍ LIDSKÉHO TĚLA, ITALSKÝ TEOLOG A HISTORIK RAFFAELLO CAVERNI (1877)/107 // Darwinismus v Itálii 19. století /108 // Životní osudy R. Caverniho, jeho spisy a kontroverze o Galilea /110 // Průběh a důvody odsouzení Caverniho díla z roku 1878 /112 // Analýza Caverniho monografie De nuovi studi della filosofia. Discorsi a un giovane // studente /116 // Souhrnné hodnocení /124 // 6. ODPŮRCI A POZDNÍ ZASTÁNCI TRANSFORMISTICKÉHO VZNIKU-STVOŘENÍ ČLOVĚKA NA STRÁNKÁCH PERIODIKA LA CIVILTA CATTOLICA V OBDOBÍ LET 1850-1980 /125 Základní informace o LCC /125 // LCC jako „vlajková loď“ odpůrců evolučního vzniku-stvoření člověka a proměna uvedeného postoje ve 40. letech 20. století /127 Souhrnné hodnocení /136 // 7. VYHRANĚNÝ ODPŮRCE TRANSFORMISMU PIETRO CATERINI, S. J. (1884) /138 // Život a dílo P. Cateriniho /138 // Analýza Cateriniho knihy o transformistické verzi vzniku člověka z roku 1884 /139 Úvod a první část věnovaná kritice transformismu na poli přírodních věd /140 Problematika evoluce z filosofického hlediska /147 Problematika evolučního vzniku člověka z teologického hlediska /153 Závěrečné shrnutí: mezi „naturalismem“ a „angelismem“ /156 //
8. FRANÇOIS MARIA DALMACE LEROY, O.P. - PRŮKOPNÍK MOŽNOSTI KATOLICKÉ RECEPCE TRANSFORMISTICKÉHO VZNIKU-STVOŘENÍ LIDSKÉHO TĚLA (1887 A 1891) /157 // Francouzská věda a paleoantropologie nepříliš nakloněné idejím Ch. Darwina (1859-1910)/158 // Životní cesta a dílo F. M. D. Leroye /162 // Hlavní události průběhu vyšetřování a profilace názorových skupin ve věci křesťanské recepce transformismu, zejména pak evolučního vzniku-stvoření lidského těla /164 Analýza monografie ĽÉvolution restreinte aux espéces organiques, Paris - Lyon: Delhomme et Briguet, 1891 /169 // Předmětná monografie jako výraz otevřeného tomismu francouzských dominikánů v 80. a 90. letech 19. století /170 Celková struktura předmětné monografie /171 // Leroyova teze o (ne)možnosti evolučního vzniku-stvoření lidského těla /173 Souhrnné hodnocení: aktualita Leroyova upřesnění Mivartovy teze /176 // 9. VELMI VÝZNAMNÝ PRŮKOPNÍK TRANSFORMISTICKÉHO VZNIKU-STVOŘENÍ LIDSKÉHO TĚLA, ŠPANĚLSKÝ KARDINÁL ZEFERINO GONZÁLEZ Y DÍAZ TUNÓN, O. P. (1891) /178 Základní informace o španělském darwinismu a antidarwinismu vletech 1850-1910/178 // Dramatické osudy a tematicky bohaté dílo filosofa, biskupa a kardinála Zeferina Gonzáleze, O. P. /181 // Analýza vybraných pasáží díla La Biblia k la Cienda z roku 1891 /186 Analýza vybraných partií z prvního svazku díla /187 Analýza vybraných partií z druhého svazku díla /192 Souhrnné hodnocení /196 // 10. ITALSKÝ LITERÁT A HLASATEL SPIRITUÁLNÍHO A ESTETICKÉHO EVOLUCIONISMU - ANTONIO FOGAZZARO (1893)/198 // Životní osudy a dílo A. Fogazzara na pozadí situace v tehdejší Itálii /198 // Mezi Rosminim a Teilhardem - Fogazzarova spiritualistická koncepce evolučního // stvoření /201 // Souhrnné hodnocení /204 //
11. KONSTANTIN HASERT (1893?) - RAKOUSKÝ PRŮKOPNÍK A VÁHAVEC VE VĚCI TRANSFORMISTICKÉHO VZNIKU-STVOŘENÍ ČLOVĚKA /206 Základní údaje o Hasertově životě a díle /207 // Mezidruhová transformace a vznik-stvoření člověka v monografii Antworten der Natur z roku 1893 (1905) /210 // Evoluce a vznik-stvoření člověka v monografii Der Mensch z roku 1907 /213 Souhrnné hodnocení /217 // 12. PROMĚNA POSTOJE k PROBLEMATICE TRANSFORMISTICKÉHO VZNIKU-STVOŘENÍ ČLOVĚKA V DÍLE ŠPIČKOVÉHO NĚMECKÉHO BIBLISTY FRANZE VON HUMMELAUERA, S. J. (1895) /219 // Základní údaje o životě a díle E von Hummelauera /219 // Problematika přírodních věd ve spisu Der biblische Schöpfungsbericht z roku 1877 /221 Problematika přírodních věd a zejména transformistického vzniku-stvoření člověka ve spisu Commentarius in Genesim z roku 1895 /223 // Problematika přírodních věd ve spisu Nochmal der biblische Schöpfungsbericht z roku 1898 /228 Souhrnné hodnocení /231 // 13. AMERICKÝ TEOLOG JOHN AUGUSTINE ZAHM JAKO ZANÍCENÝ OBHÁJCE MIVARTOVY TEZE (1896) /233 // Stručná informace o Zahmově životním příběhu /234 Zahmovy spisy o evoluci, zrod a průběh jeho kauzy /235 Analýza problematiky transformistického vzniku-stvoření v Zahmově knize Evolution and Dogma z roku 1896 /237 // Základní rysy Zahmova postoje k evoluci a jeho přesvědčovací strategie /238 Mivartova teze může podle Zahma najít oporu u Augustina a Tomáše /240 Zahm a Mivart, Zahm a ostatní předchozí průkopníci /245 Souhrnné hodnocení /248 // 14. CESTA ANGLICKÉHO BENEDIKTINA A BISKUPA JOHNA CUTHBERTA HEDLEYHO, O.S.B., K PŘIJETÍ MOŽNOSTI TRANSFORMISTICKÉHO VZNIKU-STVOŘENÍ ČLOVĚKA (1898). REAKCE NA MIVARTA A ZAHMA /250 Základní údaje o životě a díle Johna Cuthberta Hedleyho /252 // Hedleyho reakce na Darwina (1871) a Mivarta z let 1871,1872,1887 /254
Evoluce a křesťanství - reakce na Darwina (1871) /255 Reakce na Mivarta (1871) /257 // Druhá reakce na Mivarta a jeho obrana proti Huxleymu (1872) /260 Hedleyho polemika s Mivartem o kompetence vědních disciplín a církevní autority (80. léta 19. století) /262 Hedleyho odstíněný postoj k Zahmovým názorům (1898) /268 Kritika Hedleyho ze strany periodika La Civilta Cattolica /272 Souhrnné hodnocení /276 // 15. JASNOZŘIVÝ A VE SVÉ DOBĚ NEPOCHOPENÝ CREMONSKÝ BISKUP GEREMIA BONOMELLI - STOUPENEC NÁZORŮ J. A. ZAHMA (1898)/278 Životní pouť a dílo cremonského biskupa G. Bonomelliho /278 // Problematika transformistického vzniku-stvoření člověka v Seguiamo la ragione /282 Autorův záměr, celkové rozvržení spisu /282 Problematika vzniku-stvoření člověka v osmé konferenci /285 // Příloha k prvnímu vydání z roku 1898 /287 Souhrnné hodnocení /290 // 16. ŠPANĚLSKÝ PŘÍRODOVĚDEC A TEOLOG JUAN T. GONZÁLEZ DE ARINTERO, O. P., OBHÁJCE TRANSFORMISTICKÉHO VZNIKU-STVOŘENÍ ČLOVĚKA (1898) /292 // Životní cesta a dílo teologa, přírodovědce a mystika Juana T. Gonzáleze de Arintero /292 // Řešení problému mezidruhové transformace a zejména transformistického vzniku-stvoření člověka v díle Juana T. Gonzáleze de Arintero /295 // Transformistický způsob stvoření druhů a člověka v díle La Evolución k la Filosofia Cristiana, I /295 // Problematika transformistického vzniku-stvoření člověka v ostatních needitovaných i publikovaných spisech Juana Gonzáleze de Arintero /306 Souhrnné hodnocení /307 // 17. FRANCOUZSKÝ BIBLISTA V AMERICKÝCH SLUŽBÁCH: FRANCIS ERNEST GIGOT A NEROZPORNOST MIVARTOVY TEZE S VÝPOVĚDÍ KNIHY GENESIS (1901) /310 // Základní údaje o životě a díle Francise Ernesta Gigota /311 //
Stvoření člověka v Gigotově speciálním úvodu do historických knih Starého zákona z roku 1901 /312 Souhrnné hodnocení /316 // EXKURS: Biblická zpráva o stvoření člověka jako velká metafora podle Augustinova spisu De Genesi ad litteram (DeGL) /318 // 18. ERICH WASMANN, S. J., A TRANSFORMISTICKÁ KONCEPCE VZNIKU-STVOŘENÍ ČLOVĚKA (1903) /326 // Stručné pojednání o životě a vědeckém působení Ericha Wasmanna /328 Wasmannovo přírodovědecké dílo a jeho světonázorové diskuse /330 Wasmannova přímá konfrontace s Haeckelem /336 Pamětihodné berlínské klání /336 Wasmannova kniha o Haeckelově kulturní práci /338 Monografie o Haeckelově monismu /338 Wasmannův postoj k možnosti transformistického vzniku-stvoření člověka /339 Wasmannova studie o možnosti rozšíření descendenční teorie i na člověka (1903) /340 Pojednání o lidské a zvířecí duši /342 Souhrnné hodnocení /343 // 19. NORBERT PETERS - SVĚDEK OTEVŘENOSTI NĚMECKÉ BIBLISTIKY TRANSFORMISTICKÉ MU VZNIKU-STVOŘENÍ ČLOVĚKA (1906, 1907) /345 // Základní údaje o osobě a díle Norberta Peterse /346 // Analýza spisu Glauben und Wissen im ersten biblischen Schöpfungsbericht /347 Citovaní a opomenutí či „zamlčení“ průkopníci hypotetické recepce Mivartovy teze ze strany katolické teologie z období 1870-1906 /348 Intence autora a celkový situační kontext vzniku analyzovaného díla /349 Problematika poměru biblické zprávy o stvoření k moderní vědě, zejména k hypotéze transformistického, descendenčního vzniku-stvoření člověka /351 Souhrnné hodnocení /355 // 20. JOHANN BAPTIST GÖTTSBERGER - SVĚDEK ZÁSADNÍCH PROMĚN POSTOJE KATOLICKÉ TEOLOGIE k TEORII TRANSFORMISTICKÉHO VZNIKU-STVOŘENÍ ČLOVĚKA. EVOLUČNÍ VZNIK-STVOŘENÍ LIDSKÉ PSYCHIKY? (1910) /356 // Základní údaje o autorově životě a díle /356
Analýza spisu Adam und Eva /357 // Základní informace o předmětné monografii /357 Zrozený z prachu a otázka transformistického vzniku-stvoření nejen lidského těla, ale také lidské psychiky /359 // Stvoření Evy jako Adamova protějšku a problematika pravdivostní vypovídací hodnoty biblických zpráv o stvoření /368 Souhrnné hodnocení /369 // 21. MEZI MIVARTEM A TEILHARDEM. PŘÍPAD BELGICKÉHO TEOLOGA A GEOLOGA HENRYHO DE DORLODOTA (1921) /371 // Životní a vědecká cesta H. de Dorlodota a jeho vyšetřování Papežskou biblickou komisí /372 // Stručná analýza spisu ĽOrigine de ľhomme, s. 101-195 /379 Souhrnné hodnocení /386 // Závěr: Spletitý příběh o jasnozřivosti, odvaze a úžasném dědictví /388 Četné vědecké objevy a přínosy nabízené v této monografii /388 Nástin hlavních charakteristik velkého dramatu recepce evolučního vzniku-stvoření člověka ze strany katolické církve a výzva k jeho definitivnímu vyústění /392 Limitovaná platnost principu „Roma locuta - causa finita’ a odpovědnost teologa za intelektuální důstojnost víry /395 // Naše dědičné právo na křesťanskou-teistickou interpretaci přínosů evoluční přírodovědy v otázce vzniku-stvoření člověka /398 // Bibliografie /401 Summary /424 Rejstřík /428

Zvolte formát: Standardní formát Katalogizační záznam Zkrácený záznam S textovými návěštími S kódy polí MARC