Úplné zobrazení záznamu

Toto je statický export z katalogu ze dne 17.09.2022. Zobrazit aktuální podobu v katalogu.

Bibliografická citace

.
0 (hodnocen0 x )
BK
EB
First published
Brno : Masaryk University Press, 2021
271 stran : ilustrace ; 24 cm
Externí odkaz    Plný text PDF (Bookport) 
   * Návod pro Bookport 

objednat
ISBN 978-80-210-9833-6 (online ; pdf)
ISBN 978-80-210-9832-9 (brožováno)
Opera Facultatis philosophicae Universitatis Masarykianae = Spisy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity, ISSN 1211-3034 ; 509
Terminologický slovník
Obsahuje bibliografii na stranách 227-236 a bibliografické odkazy
Publikace se zabývá spisovnou výslovností anglického jazyka (tzv. RP) a její percepcí anglickými a českými mluvčími. Dále zkoumá role, které výslovnostní model plní v obou prostředích. Úvodní část práce předkládá diachronní i synchronní teoretický rámec, který vychází z bohaté současné i historické odborné literatury a analyzuje RP s využitím sociolingvistických pojmů, především z oblasti jazykové preskripce a standardizace. Praktická část je tvořena výzkumem, jenž byl proveden pomocí internetové stránky s 18 nahrávkami a doplňujícím dotazníkem. Tyto nahrávky byly evaluovány 20 anglickými a 20 českými respondenty. Výzkum se zabývá také sociolingvistickými kategoriemi, které pomáhají vytvářet ideový konstrukt spisovnosti..
Francouzské resumé
001652846
1 Introduction 9 // 1.1 Varieties of RP 10 // 1.2 Thesis Outline 13 // 1.3 Research Hypotheses 14 // 2 The Rise of a Standard 17 // 2.1 Old English 17 // 2.2 Middle English 18 // 2.3 Early Modern English 20 // 2.4 Modern English: the 18th century 21 // 2.4.1 Pronouncing Dictionaries: Sheridan and Walker 23 // 2.4.2 ’Proto RP’: comparison of Walker and Jones 27 // 2.5 Modern English: The Nineteenth Century 29 // 2.5.1 Penny manuals: reaching the masses 31 // 2.5.2 The Dictates of the Written Form 32 // 2.5.3 Accent and Social Class 34 // 2.5.4 The Value of a ’Proper’ Accent for Women 36 // 2.6 The Birth of RP 38 // 2.6.1 Public Schools and RP 39 // 2.6.2 RP as a Middle-class Accent 41 // 2.6.3 How to Approach RP? 41 // 2.6.4 The Role of the BBC 44 // 2.7 RP Today 46 // 2.7.1 The Death of RP? 48 // 2.7.2 Estuary English 50 // 2.7.2.1 Estuary English as a source of innovations in RP 51 // 2.7.3 RP in the World of ELT 57 // 3 Prescription and Standardisation in Linguistics 59 // 3.1 Prescription in Linguistics 59 // 3.2 Process of Accent Standardisation: the case of RP 63 // 3.3 The Issue of Literacy: spoken and written discourse 65 // 4 Received Pronunciation: Upton’s Model 67 // 4.1 Modern Model of RP 67 // 4.2 The Phonology of RP: Upton’s transcription model 69 // 4.2.1 RP Vowels 70 // 4.2.1.1 KIT vowel [i] 71 // 4.2.1.2 DRESS vowel [Ń”] 72 // 4.2.1.3 TRAP vowel [a] 72 // 4.2.1.4 LOT vowel [d] 73 // 4.2.1.5 STRUT vowel [Đ»] 73 // 4.2.1.6 FOOT vowel [u] 74 // 4.2.1.7 BATH vowel [a: ~ a] 74 // 4.2.1.8 CLOTH vowel [d] 76 // 4.2.1.9 NURSE vowel [ŃŤ:] 76 // 4.2.1.10 FLEECE vowel [i:] 77 // 4.2.1.11 FACE vowel [ei] 77 // 4.2.1.12 PALM vowel [a:] 78 // 4.2.1.13 THOUGHT vowel [ŃŤ:] 78 // 4.2.1.14 GOAT vowel [эи] 78 // 4.2.1.15 GOOSE vowel [u:] 78 // 4.2.1.16 PRICE vowel [лі] 79 // 4.2.1.17 CHOICE vowel [Đ·Ń–] 80 // 4.2.1.18 MOUTH vowel [au] 80 //
4.2.1.19 NEAR vowel [Ń–ŃŤ] 80 // 4.2.1.20 SQUARE vowel [Ń”:] 81 // 4.2.1.21 START vowel [a:] 81 // 4.2.1.22 NORTH vowel [Đ·:] 81 // 4.2.1.23 FORCE vowel [Đ·:] 81 // 4.2.1.24 CURE vowel [Đ¸Ń ŤĐ·:] 82 // 4.2.1.25 happY vowel [i] 82 // 4.2.1.26 lettER vowel [ŃŤ] 84 // 4.2.1.27 commA vowel [ŃŤ] 84 // 4.2.1.28 KIT and FOOT vowels in unstressed positions 84 // 4.2.2 RP consonants 85 // 4.2.2.1 Plosives 85 // 4.2.2.2 Affricates 90 // 4.2.2.3 Nasals 91 // 4.2.2.4 Fricatives 91 // 4.2.2.5 Approximants 99 // 4.2.3 Word stress 109 // 5 Research Methodology Ill // 5.1 Samples Ill // 5.2 Respondents 112 // 5.3 Selecting variables 113 // 5.4 The Website 114 // 5.4.1 Personal Information Page 115 // 5.4.2 Samples and Accompanying Questions 115 // 5.4.2.1 Question 1: What would you label this accent: 116 // 5.4.2.2 Question 2: If the previous answer was Near-RP/ Non-RP, please indicate which features influenced your judgement: 116 // 5.4.2.3 Question 3: Why do you consider the features mentioned above (question 2) not to fall within RP? 116 // 5.4.2.4 Question 4: Non-native speakers only: How intelligible do // you find this speaker: 117 // 5.4.2.5 Question 5: Would you like to make any (more) comments? 117 // 6 Research Results: Quantitative and Qualitative Analyses 119 // 6.1 Samples: transcripts, analyses and selected research phenomena 120 // 6.2 Respondents: sociolinguistic and personal characteristics 155 // 6.2.1 Czech respondents 156 // 6.2.2 English respondents 166 // 6.3 Research Questions and Results 177 // 6.3.1 The Degree of RP-ness: Research Question 1 177 // 6.3.2 Selected variables: Research Question 2 181 // 6.3.2.1 Lowered TRAP vowel 181 // 6.3.2.2 Intrusive /Đł/ 184 // 6.3.2.3 FOOT/GOOSE fronting 185 // 6.3.2.4 The glottal stop 186 // 6.3.2.5 Short BATH 189 // 6.3.2.6 Summary: selected variables - CZ and EN respondents 191 //
6.3.3 Sociolinguistic Categories of RP: Research Questions 3 and 5 193 // 6.3.3.1 Regionality 197 // 6.3.3.2 Social status 198 // 6.3.3.3 Education 199 // 6.3.3.4 Poshness 201 // 6.3.3.5 Speed 203 // 6.3.3.6 The North and South divide 204 // 6.3.4 The Issue of intelligibility: Research Question 4 207 // 7 RP Innovations in Pronouncing Dictionaries 209 // 7.1 Vowels 210 // 7.2 Consonants 212 // 8 Conclusion 215 // Résumé 225 // Bibliography 227 // List of tables 237 // List of figures 240 // List of phonetic symbols 241 // Glossary 243 // Appendix 1 247 // Appendix 2 250
(OCoLC)1260123231
cnb003313007

Zvolte formát: Standardní formát Katalogizační záznam Zkrácený záznam S textovými návěštími S kódy polí MARC