Seznam zkratek 7 // Úvod 9 // 1. Mentální postižení 11 // 1.1 Definice mentálního postižení 18 // 1.2 Klasifikace mentálního postižení 21 // 1.2.1 Výskyt mentálního postižení 24 // 1.2.2 Žáci s mentálním postižením ve školách v ČR 25 // 1.3 Diagnostika 30 // 1.4 Lehké mentální postižení 35 // 1.4.1 Vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením 40 // 2. Motorika 47 // 2.1 Hrubá a jemná motorika 51 // 2.2 Motorika dětí s lehkým mentálním postižením 55 // 3. Motorika a kurikulární dokumenty 62 // 4. Výzkumná část 74 // 5. Hrubá motorika 78 // 5.1 Cíle a metodologie 79 // 5.2 Popis výzkumného souboru 81 // 5.3 Výsledky výzkumu 82 // 5.4 Komparace a diskuse výsledků 90 // 6. Jemná motorika 99 // 6.1 Elementární jemná motorika 100 // 6.1.1 Cíle a metodologie 100 // 6.1.2 Popis výzkumného souboru 102 // 6.1.3 Výsledky výzkumu 103 // 6.1.4 Srovnání výsledků při použití odlišného statistického zpracování dat 110 // 6.1.5 Shrnutí výsledků - elementární jemná motorika 120 // 6.2 Manuální dovednosti 121 // 6.2.1 Cíle a metodologie 121 // 6.2.2 Popis výzkumného souboru 124 // 6.2.3 Výsledky výzkumu 124 // 6.2.4 Vývoj manuálních dovedností žáků v průběhu // docházky na 1. stupeň základní školy 135 // 6.2.5 Shrnutí výsledků - manuální dovednosti 138 // 6.3 Komparace a diskuse výsledků 140 // 7. Shrnutí výsledků výzkumů a jejich diskuse 146 // 8. Závěr a doporučení pro praxi 163 // Summary 166 // Literatura 168 // Přílohy 182 // Rejstřík 194