Úplné zobrazení záznamu

Toto je statický export z katalogu ze dne 23.12.2023. Zobrazit aktuální podobu v katalogu.

Bibliografická citace

.
0 (hodnocen0 x )
EB
EB
ONLINE
[Praha] : Karolinum, 2022
1 online zdroj (976 stran)
Externí odkaz    Plný text PDF 
   * Návod pro vzdálený přístup 
   Plný text PDF (Bookport) 
   * Návod pro Bookport 


ISBN 978-80-246-5094-4 (online ; pdf)
ISBN 978-80-246-4615-2 (print)
Literárněhistorická práce rusistky Miluše Zadražilové (1937–2012) je výsledkem jejího celoživotního profesního i osobního zájmu o epochu, již nejčastěji charakterizovala slovy nervní či exaltovaná. Jedná se o přelom 19. a 20. století, který byl v Rusku prožíván v apokalyptickém očekávání konce jakožto počátku nové éry. Autorka toto zlomové období nejen kulturních dějin čtenářům zpřítomňuje především prostřednictvím literatury, avšak přihlíží i k dalším uměleckým druhům – divadlu, výtvarnému umění, hudbě nebo tanci. Dějiny totiž chápe jako sumu vzájemně se prostupujících textů a pouze nezbytnost utřídit bohatý materiál ji nutí sledovat jednotlivé proudy samostatně. Ve svém výkladu se soustřeďuje zejména na tvorbu zástupců pozdního realismu, moderny a avantgardy, a přes jejich původně deklarovanou protichůdnost pátrá po skrytých spojitostech. Detailně rekonstruuje dobový kontext, který také konfrontuje s pozdější, „současnou“ recepcí i výzkumem. A tak monografie psaná na přelomu 20. a 21 století přináší též naléhavou a neskrývaně subjektivní výpověď o autorčině vlastní době..
001654322
1. Přelom století (prolog) 9 // 1.1 Nedořešené ruské dilema 10 // 1.2 Hlavní opoziční ideologické proudy 15 // 1.3 Projekty přetváření života 23 // 1.4 Reflexe v předvečer osudových událostí 34 // 2. Křižovatka stylových proudů 41 // 2.1 Realismus po realismu 44 // 2.1.1 Vladimir Korolenko 45 // 2.2 Naturalismus 49 // 2.2.1 Prvky naturalismu v pozdním ruském realismu 53 // 2.2.2 Ruská verze zolovského naturalismu 56 // 2.2.3 Pjotr Boborykin 58 // 2.2.4 Alexandr Amfitěatrov 62 // 2.2.5 Dmitrij Mamin-Sibirjak 65 // 2.3 Stylové rozhraní 69 // 2.4 Anton Čechov 75 // 3. Ruská moderna 89 // 3.1 Projekt kulturní a duchovní obrody ruské moderny 91 // 3.2 Myšlenkové kontexty ruské moderny 98 // 3.2.1 Ruské schopenhauerovství 101 // 3.2.2 Ruský Nietzsche 106 // 3.2.3 Ruské wagneriánství 122 // 3.3 Světový literární kontext ruské moderny 131 // 3.3.1 Zprostředkující role kritiky 133 // 3.3.2 Básnické vzory rané ruské moderny 136 // 3.3.3 Inspirace prózy a dramatu 150 // 3.3.3.1 Ruský Wilde 151 // 3.3.3.2 Ruská dekadence a Przybyszewski 155 // 3.3.3.3 Severské vzory 158 // 3.3.3.3.1 Ibsen 160 // 3.3.3.3.2 Hauptmann 164 // 3.3.3.3.3 Hamsun 166 // 3.3.3.3.4 Maeterlinck 169 // 3.4 Novoromantický přísvit devadesátých let 172 // 4- Symbolismus 180 // 4.1 Nástup ruského symbolismu 182 // 4.2 Vývojové etapy ruského symbolismu 193 // 4.2.1 Dekadentní přísvit devadesátých let 197 // 4.3 Generace zakladatelů 208 // 4.3.1 Valerij Brjusov 210 // 4.3.2 Alexandr Dobroljubov 222 // 4.3.3 Nikolaj Minskij 225 // 4.3.4 Dmitrij Merežkovskij 228 // 4.3.5 Zinaida Gippiusová 235 // 4.3.6 Konstantin Balmont 241 // 4.3.7 Fjodor Sologub 249 // 4.4 Proměny kontextů ruského symbolismu na rozhraní století 259 // 4.4.1 Kontext umělecký 259 // 4.4.1.1 Mír iskusstua jako jedna z podob modernistického Gesamtkunstwerku 263 //
4.4.2 Proměny kontextu literárního 269 // 4.4.3 Proměny repertoáru tradic 278 // 4.4.3.1 Aktualizace díla Vladimíra Solovjova 287 // 4.5 Nové podoby ruského symbolismu 295 // 4.5.1 Nástup mladosymbolistů 298 // 4.5.2 Teurgické koncepce 306 // 4.6 Mladosymbolisté 310 // 4.6.1 Alexandr Blok 311 // 4.6.2 Vjačeslav Ivanov 324 // 4.6.3 Andrej Bělyj 333 // 5. Próza údobí ruské moderny 347 // 5.1 Modernističtí souputníci symbolismu 347 // 5.1.1 Vasilij Rozanov 347 // 5.1.2 Alexej Remizov 353 // 5.2 Portrétisté ruského nadčlověka 361 // 5.2.1 Michail Arcybašev 362 // 5.2.2 V. Ropšin (Boris Savinkov) 366 // 5.3 Satirikonci 370 // 5.3.1 Arkadij Averčenko 372 // 5.3.2 Naděžda Teffi 377 // 5.4 Postrealismus v údobí moderny 381 // 5.4.1 Literární společenství zvané Sreda 386 // 5.4.1.1 Žánristé 393 // 5.4.2 Vitalisté 400 // 5.4.2 .1 Vikentij Veresajev 406 // 54.2.2 Alexandr Kuprin 409 // 5.4.2. 3 Ivan Šmeljov 415 // 5.4.24 Boris Zajcev 418 // 5.5 Východiska nových cest 424 // 5-5-1 Maxim Gorkij 432 // 5.5.2 Leonid Andrejev 444 // 5.5.3 Ivan Bunin 456 // 6. Ženský rukopis ruské moderny 464 // 6.1 Mirra Lochvická 470 // 6.2 Čerubina de Gabriak 472 // 6.3 Polyxena Solovjovová (Allegro) 475 // 6.4 Sofija Parnoková 478 // 6.5 Slepé uličky a východiska 482 // 7. Údobí postsymbolismu 487 // 7.1 Krize symbolismu 490 // 7.2 Hlasy postsymbolistů 497 // 7.2.1 Michail Kuzmin 501 // 7.2.2 Innokentij Anněnskij 509 // 7.2.3 Maximilian Vološin 514 // 7.2.4 Baltrušaitisovy poutnické reflexe světa 522 // 7.2.5 Nikolaj ňeřich 525 // 7.3 Akméismus 528 // 7.3.1 Sebeprezentace akméismu 529 // 7.3.2 Cech básníků a trojí manifest akméismu 531 // 7.4 Realizace programu akméismu 537 // 7.4.1 Nikolaj Gumiljov 540 // 7.4.2 Sergej Goroděckij 548 // 7.5 "Avantgardní" křídlo ruského akméismu 553 // 7.5.1 Vladimír Narbut 555 //
7.5.2 Michail Zenkevič 558 // 7.6 Budoucnost akméismu 560 // 7.6.1 Osip Mandelštam 562 // 7.6.2 Anna Achmatovová 569 // 8. Avantgarda 576 // 8.1 Ruská avantgardní seskupení 586 // 8.2 Egofuturismus 589 // 8.2.1 Petrohradský egofuturismus 590 // 8.2.1.1 Igor Severjanin 593 // 8.2.2 Moskevský egofuturismus 599 // 8.3 Domácí kontexty kubofuturismu 602 // 8.3.1 Historie kubofuturismu 606 // 8.3.2 Italský a ruský futurismus 617 // 8.4 Kubofuturisté 623 // 8.4.1 David Burljuk 623 // 8.4.2 Alexej Kručonych 625 // 8.4.3 Velemir Chlebníkov 632 // 8.4.4 Vasilij Kamenskij 642 // 8.4.5 Vladimir Majakovskij 646 // 8.4.6 Jelena Gurová 656 // 8.4.7 Benedikt Livšic 659 // 9. Divadlo přelomu století 664 // 9.1 Nové divadelní scény 664 // 9.2 Moskevské umělecké divadlo 666 // 9.3 Zápasy a spory o nové divadlo 677 // 9.3.1 Mejerchold v Divadle Věry Komissarževské 680 // 9.3.2 Nové scény Vsevoloda Mejercholda 685 // 9.3.3 Scény Nikolaje Jevreinova 688 // 9.3.4 Tairovovo Komorní divadlo 695 // 9.3.5 Sny ruských symbolistů o novém divadle 699 // 9.4 Ruské sezóny 707 // 9.5 Futuristické divadlo 714 // 9.6 Kabarety 716 // 10. Údobí zlomu 719 // 10.1 Válka a literatura 723 // 10.2 Utopismus revolučních let 730 // 10.2.1 Ideologie skytství a skytská utopie 730 // 10.2.2 Muzická a sektářská utopie 735 // 10.2.3 Utopie kosmické 742 // 10.2.4 Utopie technokratické 746 // 10.2.5 Utopie modernistické a avantgardní 754 // 11. Rytí ruské literatury v porevolučním kontextu (epilog) 762 // 11.1 Reflexe historického zlomu 762 // 11.2 Úvahy Časové a nečasové 769 // 11.3 Osudy ruské kultury v sovětském Rusku 777 // 11.3.1 Výchozí situace 778 // 11.3.2 Literatura a moc 780 // 11.4 Ostrovní bytí ruské literatury 793 // 11.4.1 Petrohradský ostrov 795 // 11.4.2 Moskevské ostrovní výspy 801 // 11.4.3 Rozptýlené ostrůvky 805 //
11.4.4 Ostrov rusko-židovské kultury 807 // 11.4.5 Souostroví emigrační 809 // 11.5 Vynořující se pevnina 822 // Ediční poznámka 838 // ... Miluše Zadražilové (Alena Machoninová) 832 // Bibliografie 850 // Rejstřík 924
(MiAaPQ)ECB6962869

Zvolte formát: Standardní formát Katalogizační záznam Zkrácený záznam S textovými návěštími S kódy polí MARC