Celoživotní učení se jako politikum a kontext krize -vstup do problému [Martin Kopecký] 7 // Mezinárodní organizace a agenda rozvoje: role celoživotního učení se v transnacionalizovaných veřejných politikách [Rosanna Barrosová a Paula Guimaräesová] 18 // Zrod a obtíže politiky EU v oblasti učení se dospělých [Palle Rasmussen] 41 // Kritická reflexe evropského projektu prohlubování dovedností, jeho myšlenkových kořenů a otázky investic do lidských zdrojů [Marcella Milana] 66 // Politická gramotnost a globalizace v časech neoliberalismu. Komentář ke strategii OECD Globální kompetence [Anke Grotlüschenová] 89 // Vzdělávání dospělých v časech krize: příspěvky Paula Freireho a Ettore Gelpiho ke studiu politiky [Licinio C. Lima] 112 // (Nová) vzdělávací role veřejných akademických institucí ve vztahu k veřejnosti [Martin Kopecký] 137 // Politika uznávání výsledků předchozího učení - případ České republiky [Martin Kopecký, Michal Šerák a Martin Sycha] 152 // O autorech // Literatura // Rejstřík // Resumé/Summary