Předmluva. Moc, která se zrodí ze slabosti utlačovaných (Jakub Ort) 11 // Úvodní slovo k překladu (Eva Batličková) 19 // Několik slov úvodem 27 // 1. Zdůvodnění pedagogiky utlačovaných 33 // Rozpor utlačovatelé-utlačovaní. Jeho překonání 35 // Konkrétní situace útlaku a utlačovatelé 52 // Konkrétní situace útlaku a utlačovaní 56 // Nikdo neosvobozuje nikoho, nikdo se neosvobozuje sám: lidé se osvobozují v pospolitosti 60 // 2. "Bankovní" koncepce vzdělávání jako nástroj útlaku. Její předpoklady, její kritika 67 // Problematizující a osvobozující koncepce vzdělávání. Její předpoklady 73 // "Bankovní" koncepce a rozpor vzdělávající-vzdělávaný 74 // Nikdo nevzdělává nikoho, nikdo se nevzdělává sám, lidé se vzdělávají mezi sebou a svět je jim prostředníkem 81 // Člověk jako neukončená bytost, vědoma si své neukončenosti, a jeho neustálý pohyb v úsilí být více 86 // 3. Dialogicita: podstata vzdělávání jako praxe svobody 91 // Dialogické vzdělávání a dialog 95 // Dialog začíná hledáním programového obsahu 100 // Vztahy lidé-svět, generativní témata a programový obsah tohoto vzdělávání 103// Zkoumání generativních témat a jeho metodologie 114 // Zvědomující význam zkoumání generativních témat. Různé momenty zkoumání 119 // 4. Teorie antidialogické činnosti // Teorie antidialogické činnosti a její charakteristiky: podmanění, rozdělení pro zachování útlaku, manipulace a kulturní invaze // Teorie antidialogické činnosti a její charakteristiky: spolupráce, jednota, organizace a kulturní syntéza 190 // Doslov. Pozice transformativního vzdělávání v české společnosti (Magdalena Šipka, Martin Tománek) 213 // Česká vydání zmíněné literatury 223